تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 17:53 - 24 April 2023

ساخت چسب زخمی که عفونت را آشکار می کند

محققان دانشگاهی در کشور سوئد یک چسب زخم نانوسلولزی ابداع کرده‌اند که می‌تواند بدون مداخله در فرایند التیام زخم، نشانه‌های اولیه عفونت را آشکار کند.

ساخت چسب زخمی که عفونت را آشکار می‌کند

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از «فیز»، نتایج مطالعه محققان دانشگاه «لینکوپینگ» (Linköping) سوئد که در نشریه «مواد امروز بیو» منتشر شده است، گام دیگری در مسیر ایجاد نوع جدیدی از مراقبت از زخم به شمار می رود

پوست بزرگترین اندام بدن انسان است. زخم عملکرد طبیعی پوست را مختل می‌سازد و التیام آن ممکن است وقت زیادی بگیرد و برای بیمار دردآور باشد و در بدترین حالت اگر به خوبی مراقبت و درمان نشود، به مرگ منجر شود. همچنین زخم‌هایی که التیام آنها دشوار است بار زیادی بر دوش جامعه وارد می‌کنند و حدود نیمی از هزینه‌ درمان بیماران سرپایی را به خود اختصاص می‌دهند.

در مراقبت سنتی از زخم، پانسمان زخم بطور منظم و معمولا هر دو روز یک‌ بار تعویض می‌شود. کادر درمان و مراقبت برای بررسی اینکه آیا زخم عفونت کرده است یا نه باید پانسمان را بردارند و بر اساس مشاهده و انجام آزمایش این مساله را تشخیص بدهند. این یک رویه دردآور است که فرایند التیام زخم را هم مختل می‌کند و همچنین هر بار که پانسمان زخم برداشته می‌شود خطر عفونت هم بیشتر می‌شود.

اکنون محققان دانشگاه لینکوپینگ سوئد با مشارکت همکارانی از دو دانشگاه دیگر، نوعی چسب یا پانسمان زخم ساخته شده از نانوسلولز ابداع کرده‌اند که می‌تواند نشانه‌های اولیه عفونت را بدون مداخله در فرایند التیام زخم آشکار و مشخص کند.

دانیل آیلی» استاد دانشکده بیوفیزیک و بیومهندسی در دانشگاه یاد شده می‌گوید: توانایی تشخیص سریع عفونی شدن یک زخم بدون نیاز به برداشتن پانسمان، راه را برای نوع جدیدی از مراقبت زخم می‌گشاید که می‌تواند به مراقبت‌های بهینه‌تر و بهبود زندگی بیمارانی منجر شود که دارای زخم‌های سخت التیام هستند. این یافته همچنین می‌تواند نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک را کاهش دهد.

ساخت چسب زخمی که عفونت را آشکار می‌کند

این پانسمان یا چسب مخصوص زخم از نانوسلولز توری تنگ ساخته شده که از وارد شدن باکتری و سایر میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. این پوشش زخم در عین حال امکان خارج شدن گازها و ترشحات مایع را که برای التیام زخم مهم است فراهم می‌کند. ایده این است که این پوشش مخصوص وقتی که روی زخم قرار داده شد تا زمان التیام زخم باقی بماند و در صورتی که زخم عفونی شود این پوشش تغییر رنگ نشان خواهد داد.

زخم‌های غیرعفونی «پی‌هاش» pH حدود ۵.۵ دارند. زمانی که زخم عفونی می‌شود پی‌هاش تا حد ۸ بالا می‌رود زیرا باکتری‌ها محیط اطراف خود را تغییر می‌دهند تا مناسب رشد آنها شود. افزایش پی‌هاش قبل از علائم ظاهری مانند قرمز شدگی قابل تشخیص است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد