تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - 15:15 - 04 April 2023

پرونده ثبت جهانی گلاب گیری سنتی ایران به یونسکو ارسال شد

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پرونده میراث فرهنگی ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن» از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو ارسال شده است.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی اظهار داشت: سنت گلاب‌گیری در ایران با نام پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) مزین شده است و گل‌های محمدی همه ساله در اردیبهشت ماه چیده و بر اساس و شیوه سنتی گلاب‌گیری می‌شوند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: گلاب‌گیری سنتی در بسیاری از استان‌های کشور به عنوان یک میراث ناملموس فرهنگی، زنده و جاری است و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی ارزشمندی وابسته به این عنصر است.

ارسال مجدد پرونده مهرگان و رباب به یونسکو

دارابی گفت: علاوه بر پرونده گلاب‌گیری سنتی، ایران ۲ پرونده جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن ساز رباب را نیز به صورت چند ملیتی در سال جاری برای یونسکو ارسال کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پرونده جشن مهرگان به صورت مشترک با کشور تاجیکستان و پرونده هنر ساختن و نواختن رباب به صورت مشترک با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان پس از انجام اصلاحات و تکمیل مدارکی که مورد نظر برای ثبت بوده،‌ دوباره برای یونسکو ارسال شده است.

دارابی تصریح کرد: این ۳ پرونده ( گلاب گیری، جشن مهرگان و ساز رباب) برای آذرماه ۱۴۰۳در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار خواهد گرفت و ایران برای آذرماه امسال (۱۴۰۲)، چهار پرونده میراث ناملموس زیارت رضوی، سنت افطاری، هنر تذهیب و جشن سده را در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو دارد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد