تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - 16:06 - 14 March 2023

از سرگیری روابط ایران و عربستان آرزوی آمریکا برای انزوای ایران را بر باد داد

یک کارشناس آمریکایی معتقد است گسترش روابط ایران و عربستان برخلاف خواسته‌ واشنگتن است و آرزو‌ی آمریکا برای انزوای ایران را بر باد داد.

از سرگیری روابط ایران و عربستان آرزوی آمریکا برای انزوای ایران را بر باد داد

تیرداد نیوز - در روز‌های گذشته از سرگیری روابط ایران و عربستان و آغاز مراودات دیپلماتیک میان دو کشور در بیشتر رسانه‌های مطرح جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و تقریباً اکثر رسانه غربی مطرح در این روز‌های اخیر به این موضوع اظهار واکنش نشان داده اند.

در این میان، اما آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از همه نگران آغاز این روابط هستند چرا که به گفته خودشان می‌تواند به تغییر معادلات منطقه‌ای و پیچیده شدن طرح‌های آن‌ها منجر شود.

به همین منظور باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای ترتیب داده با دکتر ورنلیا راندل، استاد دانشگاه از تگزاس آمریکا که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

آغاز روابط سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و عربستان از چه لحاظی می‌تواند در تحولات جهانی حائز اهمیت باشد؟

ورنلیا راندل گفت: واشنگتن سالهاست تلاش می‌کند تا ایران را در منطقه و بعد از آن در جهان به انزوا بکشد و با اعمال تحریم‌های مختلف و نیز پیاده کردن سیاست‌های پیچیده در تلاش برای انجام این کار است. یکی از مهره‌های اصلی در این میان نیز کشور‌های عربی استراتژیک به ویژه عربستان است. در زمان ریاست جمهوری ترامپ، دولت آمریکا بسیار تلاش کرد تا از عربستان یک متحد مطمئن برای خود بسازد البته در نیمه‌های راه تا حدودی موفق شد، اما به دلیل زیاده خواهی‌ها ترامپ و مغایرت برخی خواسته‌های بن سلمان این کار آن طور که باید پیش نرفت، ولی واشنگتن تا همین اندازه هم برای ضربه زدن به ایران و برخی دیگر از کشور‌های منطقه راضی بود.

وی افزود: اما این بار ظاهراً با تغییر سیاست‌ها و نزدیک شدن دو کشور ایران و عربستان به یکدیگر نقشه‌های آمریکا به کلی در هم پیچیده است. اگر این روابط به خوبی و آن طور که در روز‌های گذشته شاهد اخبار آن بودیم پیش برود تقریباً آمریکا متوجه خواهد شد که فعلاً راهی برای انزوای ایران در منطقه نیست و ایران مثل تمام این سال‌ها کشوری کلیدی و مهم در خاورمیانه است.

-چرا رژیم صهیونیستی تا این حد نگران از سرگیری این رابطه است؟ چه چیز موجب ترس این رژیم شده است؟

ورنلیا راندل گفت: رژیم صهیونیستی این روز‌ها اصلاً اوضاع خوبی ندارد و خودش از داخل در حال متلاشی شدن است. اختلافات سیاسی در داخل کابینه و میان مقامات سیاسی به نهایت خود رسیده و تقریباً تا این حد تفرقه در میان مقامات اسرائیلی تا به حال بی سابقه بوده است. این قضیه این روز‌ها به خودی خود مقامات اسرائیل را نگران کرده است. از طرفی هم حزب نتانیاهو که فعلاً قدرت را در دست گرفته چندان روی خوشی به دولت فعلی آمریکا و شخص بایدن نشان نداده است. البته این حس متقابل است. در آمریکا هم دولت حاکم چندان تمایلی به ارتباط سیاسی با کابینه تندروی نتانیاهو ندارد. البته این حرف من به این معنا نیست که این ارتباط گسسته شده بلکه نسبت به قبل کمی ضعیفتر شده است. این برای اسرائیلی‌ها خودش یک نگرانی است.

وی افزود: از سویی دیگر در سال‌های اخیر به ویژه در چند ماه گذشته اسرائیل بسیار تلاش کرد تا توافقنامه ابراهیم و عادی سازی رابطه با عربستان را هم اجرایی کند، ولی به دلایل مختلف این کار هم انجام نشد و شاید برعکس آنچه که اسرائیلی‌ها به دنبال آن بودند، اتفاق افتاد. حالا عربستان رو به سوی ایران کرده و به دنبال گسترش روابط خود با این کشور است. در شرایطی که برای شما توضیح دادم مسلم است که اسرائیل به هیچ عنوان نباید از این رابطه دیپلماتیک خوشحال باشد بلکه طبیعی که برایش نگران کننده هم باشد چرا که با توجه به شرایط داخلی آن این می‌تواند ضربه‌ای مهم برای مشکلات جدی در اسرائیل و نظام سیاسی آن باشد.

-آیا آغاز این رابطه دیپلماتیک می‌تواند تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته باشد؟

ورنلیا راندل گفت: در مورد اسرائیل اجازه بدهید فعلا صحبتی نکنیم چرا که این رژیم به شدت در حال حاضر درگیر مشکلات داخلی خود است و بعید می‌دانم آن قدر‌ها قدرت داشته باشد که بتواند در مورد تغییرات سیاسی در منطقه و علیه ایران کاری از پیش ببرد، اما در مورد آمریکا من معتقدم آغاز روابط مهم ایران و عربستان تاثیرات زیادی روی تصمیمات میان مدت و بلند مدت واشنگتن برای منطقه خواهد گذاشت. تصمیماتی که صرفاً برای ایران و یا عربستان نبوده و همه کشور‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی افزود: من فکر می‌کنم آغاز این رابطه می‌تواند برای ایران محوری کلیدی و مهم باشد که قدرت و نفوذ آن را بیشتر کند و این موجب نگرانی و تغییر نگاه استراتژیک آمریکا در منطقه خواهد شد همان طور که در همین روز‌های اخیر پالس‌هایی از این تغییرات را در لحن مقامات آمریکایی به ویژه در زمینه توافقنامه هسته‌ای با ایران شاهد بوده ایم. به نظر من گذر زمان خیلی خوب می‌تواند این را به ما ثابت کند.

از سرگیری روابط ایران و عربستان

ورنلیا راندل از سال ۱۹۹۰ استاد دانشکده حقوق دانشگاه تگزاس است و مقالات و سخنرانی‌های زیادی را در مورد موضوعات مهم و به روز سیاسی و حقوقی انجام داده است. او یکی از ده نفر برتر و بانفوذ آفریقایی-آمریکایی است که انتقاد‌های زیادی را در مورد سیاست‌های آمریکا در جهان و نیز در داخل این کشور تا به حال مطرح کرده است. وی یکی از اساتیدی است که معتقد است نظم نوین جهانی رو به تقلیل و این رویای آمریکایی در حال رنگ باختن است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی