تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - 22:25 - 08 February 2023
زلزله احتمالی تهران می‌تواند ۷/۳ ریشتری باشد،

مدیران شهری از پیامدهای زمین لرزه ترکیه درس بگیرند

استاد پژوهشکده مهندسی زلزله، زلزله بعدی تهران را دست‌کم دارای ۷/۳ ریشتر پیش‌بینی کرد.

تیرداد نیوز - فریبرز ناطقی الهی با بیان این مطلب که زلزله بعدی تهران دست‌کم ۷.۳ ریشتری خواهد بود، افزود: در صورت رخداد زلزله در تهران، بزرگترین فاجعه انسانی را خواهیم داشت به گونه‌ای که در تاریخ بشریت رخ نداده است.

استاد نمونه کشور در مهندسی سازه تأکید کرد: با توجه به اینکه بیشتر امکانات کشور در تهران متمرکز است، این فاجعه تهران در صورت بروز حتی می‌تواند به سیاست کشور لطمه زده و حاکمیت را زیر سوال ببرد. تهران نسبت به این مناطق ترکیه که اکنون درگیر زلزله شده از تراکم جمعیتی بالاتری برخوردار است و اگر مشابه آن زلزله در تهران رخ دهد مطمئنا ابعاد فاجعه بزرگتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه دوران بازگشت‌ زلزله‌های بالای ۷ ریشتر عموماً ۱۵۸ سال است، توضیح داد: درمناطق دارای سابقه زلزله بالای 7 ریشتر هر ۱۵۸ سال باید یک زلزله با همین شدت رخ دهد. آخرین زلزله تهران در سال ۱۸۳۰ میلادی اتفاق افتاده و این یعنی زلزله بعدی تهران باید ۲۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد.

بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران با تأکید بر این مطلب که تأخیر در زلزله تهران معنای خوبی ندارد و به معنای این است که وقتی انباشت انرژی داریم و تخلیه آن به تعویق می‌افتد زلزله بعدی وسیع‌تر خواهد بود، زلزله بعدی تهران را دست‌کم ۷.۳ریشتر پیش‌بینی کرد و گفت: این اتفاق با توجه به ساخت و سازهای تهران و شهرهای اقماری آن بسیار فاجعه‌برانگیز خواهد بود.

این استاد مهندسی زلزله ادامه داد: برای سناریوی شب تهران حدود یک و نیم میلیون کشته و چهار و نیم میلیون زخمی و مجروح پیش‌بینی می‌شود و در امداد و نجات چهار میلیون نفر باقیمانده نیز با توجه به تراکم شهری، شرایط خیابان‌های شهر و کمبود وسایل لازم، تا چند هفته اول با مصیبت عظما مواجه خواهیم بود.

ناطقی الهی افزود: تمام پهنه ایران زلزله‌خیز است اما شهر تهران با توجه به اینکه سابقه زلزله‌های بزرگ داشته مستعدتر است و ما بیش از ۳۰ سال است در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مجامع علمی درباره زلزله تهران هشدار می‌دهیم. در این سال‌ها مرتب به مسئولان مستندات ارائه داده‌ایم، برخی مسئولان هم دلشان می‌خواهد فعالیت‌هایی بکنند اما این امری پیچیده و هزینه‌بر است‌ و البته متأسفانه برخی حرف گوش نمی‌کنند.

به گفته ناطقی، در دهه‌های اخیر ساخت‌وساز ناایمن در شهر تهران رشد بیشتری داشته و این به‌خصوص ساختمان‌های لوکس که با قیمت‌های وحشتناک فروخته می‌شود مرسوم‌تر است چون به علت گرانی مصالح در ساخت‌وساز آنها کم گذاشته می‌شود اما همه مشکلات زیربنایی آن با یک نمای زیبا پوشش داده شده و به قیمت بالا فروخته می‌شود.

این استاد لرزه‌شناسی افزود: کوچک‌تر کردن شهر تهران از اقداماتی است که برای کاهش ابعاد فاجعه زلزله در تهران لازم است چون تا وقتی شهر تهران به این بزرگی است نمی‌توان آن را مدیریت کرد و همچنین اجرای برنامه‌های مقاوم‌سازی در شهر تهران ضروری است.

ناطقی الهی با بیان اینکه پس از زلزله 7.7 ریشتری ترکیه دیگر جای درنگ نیست، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه‌ نتیجه مطالعات ۳۵ ساله گذشته من حاکی از این است که ما حتی اگر همین امروز هم برای مقاوم سازی، مدیریت بحران زلزله و اتخاذ برنامه‌های درست اقدام کنیم‌ باز ۳۵ تا ۵۰ سال عقب هستیم چون شهر ما در این سالها بسیار گسترده و ساخت و تأسیسات آن وسیع‌تر و در بسیاری موارد غیراستاندارد شده است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور