تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - 21:02 - 14 November 2022
بهادری جهرمی؛

رئیسی حکم برکناری آقای سخنگو را امضاء می کند

سخنگوی دولت که این روزها از این دانشگاه به آن دانشگاه می‌رود، فارغ از آنکه نتوانسته میانجی خوبی بین دانشجویان و دولت باشد، با برخی اظهاراتش حاشیه‌ساز نیز شده است.

تیرداد نیوز - شک نکنید اگر یکی بخوریم دو تا می‌زنیم، فقط شاید بعضی‌ها را نتوانیم بگوییم»، «برای دولت مثل آب‌خوردن بود که از همان روزهای اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را به خیابان آمد بزنند و اینطور مردم بترسند و از خانه خارج نشوند» اینها رجز‌خوانی وسط میدان جنگ نیست؛ بلکه صحبت‌های سخنگوی دولت است که به قصد آرام‌کردن معترضین به میان دانشجویان عصبانی رفته تا به قول معروف هم خود را «جان‌نثار» دولت نشان دهد و آماده به خدمت بودنش را به رخ کابینه بکشد و هم تیری باشد در تاریکی که اگر به هدف خورد و موفقیتی کسب کرد آن را نگین کارنامه‌اش کند؛ اما عایدی این تور گردشگری به دور دانشگاه‌ها برای او چیزی جز گاف‌های پی در پی و خراب‌ترکردن اوضاع از آنچه بود نداشت؛ و این گاف‌های دولتی آنقدر زیاد و پرهزینه شد که حتی صدای خودی‌ها هم درآمد که یک نفر جلوی آقای سخنگو را بگیرد.

مثل آب‌خوردن بورسیه تحصیلی گرفتن و

انتقادات به بهادری جهرمی به‌خاطر حرف‌هایش از همان دقایق اول شروع شد و کار به افشاگری علیه او رسید؛ مانند توئیتی که محمود صادقی، استاد دانشگاه تهران و نماینده سابق مجلس درباره تحصیلات سخنگوی جوان دولت رئیسی می‌نویسد: «وقتی میتونی مثل آب‌خوردن بدون آزمون بورسیه بشی و بدون طی مراحل علمی مرسوم و با الزام قضایی تق‌تق‌تق عضو هیئت علمی یک دانشگاه معتبر بشی، فکر می‌کنی دولت هم می‌تونه مثل آب‌خوردن، به نیروی انتظامی اجازه بده تَق‌تَق‌تَق با گلوله جنگی به مردم شلیک کنه!»

محمدحسین روان‌بخش نیز در یادداشتی در باب اظهارات آقای سخنگو و رفتارهای پر از گاف او نوشت: وقتی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، به دانشگاه خواجه‌نصیر رفت و مجبور به فرار شد، بعضی دولتی‌های باتجربه از او خواستند بی‌خیال دانشگاه‌ها شود؛ اما اگر اصرار بر سخنرانی و نمایش گفت‌وگو و این‌جور بازی‌ها دارد، جمع‌های کنترل‌شده‌ای وجود دارد که می‌توان در آن‌ جمع سخنرانی کرد تا دچار افسردگی نشد؛ اما مشکل از جای دیگری سر باز کرد؛ سخنگوی دولت هم تسلطی به کلمات ندارد و در جمع محدود خودی‌ها هم حرفی می‌زند که متوجه معنای آن نیست. اینکه «برای دولت مثل آب‌خوردن بود که از همان روزهای اول اجازه دهد از گلوله‌های جنگی استفاده شود» گافی بود که جمع‌شدنی نیست. این‌چنین بود که سخنگوی دولت به درد رئیس‌جمهور مبتلا شد: فیلم سخن‌گفتن‌تان را منتشر نکنید؛ خبر تنظیم‌شده‌اش را به رسانه‌ها بدهید! دریغ که موضوع با این شیوه‌ها و توصیه‌ها هم حل نمی‌شود. حالا سخنگوی دولت به دانشگاه فردوسی مشهد رفته، ورود و خروج سالن را کنترل کرده‌اند تا مبادا این برادر دوباره افسردگی بگیرد، حرف‌هایش را سانسورشده و تنظیمشده منتشر کرده‌اند؛ اما باز هم گرفتار شده‌اند: گفته که «اینستاگرام به‌خاطر اقدامات تروریستی فیلتر شده است.» انگار نه انگار که فیلتر اینستاگرام بلافاصله بعد از فوت مهسا امینی بود و فقط اگر فوت او را تروریستی بدانیم، می‌توان توجیه جناب سخنگو را پذیرفت. با این دست‌فرمان، همین روزهاست که سخنگوی دولت به سکوت مطلق دعوت شود؛ حقوقش را بگیرد و خدا را شکر کند؛ و نه خودش را افسرده کند و نه برای دیگران داستان درست کند.

توصیه‌ای از جنس کنارگذاشتن

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دوران اصلاحات یکی دیگر از منتقدان جدی به صحبت‌های بهادری جهرمی است. او با اشاره به اظهارات جنجالی سخنگوی دولت می‌گوید: بعضی از آقایانی که در دولت حضور دارند مثل آقای سخنگو، بسیار تازه‌کار، بی‌تجربه و بی‌تحلیل هستند و با ابتدایی‌ترین مسائل حکمرانی هم آشنا نیستند و حرف‌های ناصواب و خطرناکی هم می‌زنند. افرادی که بالادست سخنگوی دولت هستند باید مراقبت کنند چنین افرادی را به محافل این‌چنینی مثل دانشگاه‌ها نفرستند. وقتی در این محافل حضور پیدا می‌کنند، طبیعی است چنین نتیجه‌ای به‌همراه خواهد داشت، بنابراین به‌جز اینکه نباید این افراد را اصلاً در چنین سمت‌ها بگذارند، اجازه طرح چنین سخنانی را به‌عنوان نظر دولت نیز از آنها باید سلب کرد.

مبلغ با بیان اینکه با مدیرانی ناکارآمد، بی‌تجربه و ناشی در بسیاری از بخش‌ها مواجه هستیم، تصریح کرد: امروز ببینید با چه مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم و مشکل اینجا بود که اینها با شعارهای پرطمطراق روی کار آمدند؛ در حالی که با واقعیت‌ها آشنا نبودند و حالا محصول این ناآشنایی و ناکارآمدی این است که می‌بینید اما متأسفانه نمی‌خواهند بپذیرند و مدام فرافکنی می‌کنند.

او با بیان اینکه اظهارات سخنگوی دولت به‌لحاظ امنیتی مشکل‌ساز است، تصریح کرد: بنده در پست‌های امنیتی حضور داشتم و به شما می‌گویم که بازتاب این سخنان بسیار مخاطره‌آمیز است، ازهمین‌رو می‌گویم نباید اجازه داده شود این افراد وارد چنین مقولاتی شوند. همین جمله نشان‌دهنده ناشی‌بودن این فرد است. کسی که کوچک‌ترین اطلاع از مسائل امنیتی داشته باشد، می‌فهمد اصلاً نباید چنین جملاتی را به زبان بیاورد، بنابراین باید اینگونه نتیجه بگیریم که این فرد بی‌تجربه و ناشی اصلاً متوجه جایگاه و سمتی که در آن قرار گرفته نیست و پیامدهای امنیتی سخنانش را نمی‌داند و همین جهل یعنی در اولین فرصت باید نسبت به حضور او تجدیدنظر کرد

وقتی داد خودی‌ها هم بلند شد

محمد آصفری، یکی از نمایندگان اصول‌گرای دوآتشه مجلس است که کرسی نائب‌رئیسی کمیسیون شوراها را هم در اختیار دارد. او درباره صحبت‌های بهادری جهرمی و ادعایش درباره شلیک مستقیم به مردم می‌گوید: اصلاً از اختیارات دولت نیست که بخواهند به نیروی انتظامی اجازه دهد تیر جنگی شلیک کنند یا نکنند. این در حوزه اختیارات شورای عالی امینت ملی است که تصمیم می‌گیرد از چه سلاحی در چه اتفاقاتی استفاده شود و دستورالعمل‌های خاص خودشان را دارند و این‌گونه نیست که کسی در دولت چنین اجازه‌ای داشته باشد که بر پایه آن سخنگوی دولت بگوید ما می‌توانستیم مانند آب‌خوردن مردم را با گلوله جنگی بزنیم؛ اما دولت اجازه را به نیروی انتظامی نداد. منظورم این است که مسئله خارج از اختیارات دولت است.

آصفری با بیان اینکه دولت به‌جای این حرف‌ها باید آسیب‌شناسی انجام دهد، گفت: دولت و مجلس برای اتفاقات اخیر باید بنشینند و فکر و کارشناسی کنند تا در آینده مجدداً شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم که دشمنان هم بخواهند سوءاستفاده کنند. این سخنان باعث می‌شود جریان‌هایی که به‌دنبال آشوب هستند، از شرایط سوءاستفاده کنند. باید اجازه داد درباره مسائل امنیتی، کارشناسان این حوزه صحبت کنند و سخنگوی دولت درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی صحبت کند و مسائل امنیتی را به کارشناس و سخنگوی این حوزه بسپارد. مجموعه نیروهای نظامی و مسلح ما سخنگو دارد و اگر مسئله امنیتی باشد، خودشان صحبت می‌کنند. اگر جای بهادری جهرمی بودم چنین سخنانی را مطرح نمی‌کردم چراکه کشور امروز بیش از هر زمانی نیاز به آرامش، اتحاد و گفت‌وگو دارد.

بهادری جهرمی و ادامه سریال گاف‌های جنجالی

ماجرای بهادری جهرمی و حرف‌های پرسروصدایش فقط به بحث‌های اعتراضات دوماهه اخیر ختم نشد و پای موضوعاتی که آقای سخنگو سررشته‌ای از آن ندارد هم به دایره گفت‌وگوها و اظهارنظرهایش باز شد مانند وقتی که از اینترنت ملی سخن گفت. بهادری جهرمی گفته است: «در فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی به‌گونه‌ای تدبیر شد که مردم از پیام‌رسان خارجی به پیام‌رسان داخلی کوچ کنند، البته این فیلتر مسکّن مقطعی است و سیاست دولت در حوزه فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات است، در طول هشت سال گذشته شبکه ملی اطلاعات کمتر از ده درصد پیشرفت داشته؛ اما در یک سال اول دولت سی درصد رشد و در مجموع چهل درصد رشد را نشان می‌دهد.»

این صحبت‌ها که معلوم نیست افشاگری درباره نگفته‌های دولت است یا اطلاعات دقیق‌نداشتن از آنچه در راهروهای وزارتخانه‌ها می‌گذرد در حالی مطرح می‌شود که در یک ماهه گذشته دو بار وزیر ارتباطات دولت سیزدهم درباره میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات سخن گفته و تأکید کرده است سهم دولت قبل از این پیشرفت بیش از سی درصد بوده و در این دولت شبکه ملی اطلاعات بین ۴۵ تا ۵۰ درصد است.

زارع‌پور آخرین بار این جملات را در میان نمایندگان در کمیسیون فرهنگی و پس از آن در گفت‌وگو با سایت خانه ملت مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است؛ خبری که در همه رسانه‌ها از جمله ایسنا بازنشر شده است.

جملاتی که خط بطلانی است بر ادعای علی بهادری جهرمی که مشخص نیست صحبت‌ها و گزارش‌های وزیر ارتباطات دولت را نخوانده یا در فضای پرالتهاب دانشجویی اینگونه آمار را اشتباه کرده است. باید دید بهادری جهرمی گفته‌هایش را دراین‌باره تکذیب می‌کند و البته واکنش آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات به این ادعای مطرح‌شده از سوی سخنگوی دولت چه خواهد بود؟

فردین‌بازی را کنار بگذار

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصول‌گرا درباره صحبت‌ها و جنال‌های اخیر سخنگوی دولت در توئیتی کنایه‌آمیز می‌نویسد: سخنگوی‌ دولت خیلی زور می‌زند تا ادای نقش فردین را در دولت رئیسی دربیاورد؛ اما حداکثر در نقش کتک‌خور ظاهر می‌شود. کار‌گردان‌ها معمولاً کتک‌خورها را تا آخر نگه نمی‌دارند تاریخ مصرفشان زودتر تمام می‌شود.

اما آیا پیش‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل می‌شود و سخنگوی دولت با امضای رئیسی برکنار می‌شود یا؟

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور