تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - 17:24 - 08 November 2022
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد؛

بیماری آنفولانزا تا اواسط بهمن ادامه دارد

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ۴۵۰ هزار دُز واکسن آنفلوانزا توزیع شده در مراکز بهداشتی و بیمارستانی کشور، ۲۵۰ هزار نوبت آن تزریق شده است.

به گزارش تیرداد نیوز، شهنام عرشی روز سه شنبه در نشست خبری مرکز مدیریت بیماری های واگیر با موضوع آنفولانزا، افزود: سالانه ۵۰۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا در بین مراکز بهداشت و درمان و بیمارستان ها و حدود سه تا چهار میلیون دُز هم در داروخانه ها توزیع می شود.

عرشی گفت:در ۲ هفته گذشته درصد موارد ابتلا به بیماری آنفولانزا ثابت مانده است و پیش بینی ها نشان می دهد که شیوع این ویروس ممکن است تا اواسط بهمن امسال ادامه یابد.

وی ادامه داد:در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، تعداد موارد کم شده بود در حالیکه بررسی ها نشان می دهد شیوع آنفولانزا بیشتر در بین کودکان است.

عرشی گفت :در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از موارد سرماخوردگی مربوط به آنفولانزا نوع A است و امسال هم شیوع بیماری چهار هفته زودتر شروع شد که البته پیش بینی شده بود.

وی افزود: مطالعات نشان می دهد که ویروس آنفولانزا بین پنج تا هشت روز از بدن دفع می شود و زمان لازم برای قرنطینه مبتلایان هم حدود پنج روز است.

کرونا در حداقل پیک شیوع قرار دارد

عرشی در خصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور نیز، اظهار داشت: اکنون این بیماری در حداقل پیک شیوع قرار دارد و هنوز موج جدیدی شکل نگرفته است اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند احتمال ابتلای همزمان به بیماری کرونا و آنفولانزا را دارند و به همین دلیل لازم است این افراد، شیوه نامه های بهداشتی را دقیق تر از سایر افراد رعایت کنند.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۷۷ نمونه آنفلوانزا در کشور مثبت اعلام شده است و در هفته اخیر از سه هزار و ۱۷۵ نمونه، یکهزار و ۹۹ مورد از نظر ابتلا به آنفولانزا مثبت گزارش شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از ابتدای امسال تاکنون موارد مرگ ناشی از آنفلوانزا بین ۳۰ تا ۴۰ نفر در کشور بوده است و در گروه سنی زیر پنج سال نیز تنها یک مورد فوتی گزارش شد؛ این در حالیست که در سال ۹۶ شمار جانباختگان ۲۱ نفر بود.

به گفته او، نتیجه آزمایش ها نشان می دهد که هرسال ۴۰ درصد از مراجعین با علائم سرماخوردگی به آنفلوانزا مبتلا هستند.

وی تصریح کرد: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر بین یک تا ۲ هزار نمونه از سراسر کشور را در طول سال به شکل صورت منظم مورد آزمایش قرار می دهد تا موراد افزایش آنفلوانزا در زمان های مختلف معلوم شود، در حالیکه این بیماری مثل کرونا نیست که تمام موارد آن ثبت شود اما برای اینکه سویه آنفلوآنزای در گردش مشخص شود این ثبت داده ها موثر است، بنابراین روند بررسی تعداد مواردی که حتی در تابستان انجام دادیم هم وجود دارد و تا این لحظه اتفاق غیرمترقبه‌ای نسبت به ۱۰ سال قبل نداشتیم و این روند مورد انتظار ما در هر سال است.

مرگ و میرهای ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری

وی درباره مرگ و میرهای ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری، تصریح کرد: مرگ و میر زیر ۱۰ سال ۶ نفر، بین ۱۰ تا ۲۰ سال دو نفر، بین ۲۰ تا ۳۰ سال سه نفر، بین ۳۰ تا ۴۰ سال ۴ نفر، بین ۴۰ تا ۵۰ سال ۳ نفر، بین ۵۰ تا ۶۰ سال ۵ نفر، بین ۶۰ تا ۷۰ سال یک نفر و بالای ۷۰ سال ۷ نفر بوده است.

وی درباره آمار مرگ و میرهای آنفلوآنزای زیر پنج سال نیز، گفت: در سال ۹۶ تعداد ۲۱ نفر، سال ۹۷ تعداد ۱۰ نفر، سال ۹۸ تعداد ۵۰ نفر، سال ۹۹ تعداد یک نفر، سال ۱۴۰۰ یک مرگ و امسال هم تاکنون یک مرگ کمتر از ۵سال داشتیم و این موارد به صورت دقیق بررسی و به مجامع بین‌المللی گزارش شده است.

آخرین وضعیت کرونا در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور، گفت: تمام موارد اعلامی مرکز مدیریت بیماری ها بر مبنای آزمایش‌های مثبت پی سی آر است که سبب می‌شود گاهی تفاوتی در این مورد با تعداد بیماران واقعی بالینی (افراد با علائم و سی‌تی اسکن) وجود داشته باشد.

وی افزود: اعلام آمار مبتلایان مثبت بر اساس تست پی سی آر، معیاری جهانی است که ما هم بر این اساس عمل می‌کنیم.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش‌ها تعداد موارد بستری و مرگ کرونا به حداقل رسیده است و ما در قسمت نزولی و نسبتا ساکن نمودار مرگ هستیم.

عرشی گفت: استان فارس بیشترین موارد ابتلای بستری و سرپایی را داشت اما مرگ و میرهای استانی خیلی معنادار نیست.

وی ادامه داد: در پیک هفتم کرونا کاهش موارد مرگ و ابتلا را داشتیم‌ که یکی از دلایل آن اثر خوب واکسیناسیون است و مقداری هم به کاهش قدرت ویروس بازمی‌گردد؛ از سوی دیگر برخی افراد هم به دنبال ابتلا و بهبود، ایمنی نسبی کسب کرده بودند این در حالیست که بیشترین ارتفاع موارد ابتلا و مرگ و میر در پیک پنجم رخ داد.

عرشی درباره وضعیت بیماری در تهران نیز گفت: تهران هم از روند کشوری تبعیت می‌کند اما روند بیماری در استان هرمزگان مقداری متفاوت بود و براساس جمع‌بندی نهایی پیک هفتم نسبت به پیک ششم در استان‌ها خفیف‌تر بوده است.

همچنان ماسک و واکسیناسیون را جدی بگیرید

عرشی درباره روند بیماری در سایر کشورها نیز گفت: در کشورهای فرانسه و آلمان حدود یک ماه قبل پیکی به دلیل زیرسویه BQ۱ کرونا داشتیم که این زیرسویه هنوز به ایران نرسیده است و به این دلیل نگران هستیم.

وی ادامه داد: طبق پیش بینی‌های قبلی این احتمال وجود دارد که در دنیا پیکی از کرونا در اواخر پاییز و اوایل زمستان رخ دهد که اگر تغییرات وسیعی در ویروس ایجاد نشود، شدت پیک‌های قبلی را نخواهد داشت و با توجه به اینکه ما حدود یک ماه بعد از اروپا گونه‌های شایع آن کشورها را تجربه می‌کنیم، همواره از مردم می‌خواهیم نکات پیشگیری از جمله ماسک و واکسیناسیون را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی افزایش موارد کرونا در اواخر پاییز احتمالا با سویه‌هایی از ویروس خواهد بود که تا به حال در کشور نداشته‌ایم و تمامی مجامع بین‌المللی در مورد پیش‌بینی روند کرونا ذکر می‌کنند که پیش‌بینی ها روز به روز غیردقیق می‌شود، زیرا روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی کشورها تغییر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در آخرین رنگبندی کرونایی شهرها، دیگر شهری با رنگ قرمز نداشتیم، تصریح کرد: ممکن است معیارهای رنگبندی با نظر اپیدمیولوژیست‌ها تغییر کند.

آمار واکسیناسیون کرونا

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۵۵ میلیون دز تزریق واکسن کرونا در کشور انجام شده است، گفت: در گروه سنی بالای ۱۲ سال حدود ۸۵ درصد واکسیناسیون انجام شده است و تا تاریخ یازدهم آبان‌ماه سال جاری مجموع تزریق ۱۲ تا ۱۸ سال بیش از ۱۲ میلیون و ۹۶۲ هزار دز، مجموع تزریق ۵ تا ۱۲ سال نیز بیش از ۴ میلیون دز بوده است و ما هیچگاه نگفته‌ایم که مردم ماسک را کنار بگذارند، استفاده از ماسک به نفع همه است.

شناسایی ۳۸۰ مورد مثبت وبا در سالجاری

وی در پاسخ به سوالی درباره بیماری وبا، گفت: در مورد این بیماری نگران بودیم زیرا امسال زودتر از موعد در کشور رخ داد و اولین مواردی داشتیم هم از عراق و غرب وارد کشور شد اما، با مراقبت‌های حوزه بهداشت بیش از ۳۸۰ مورد مثبت وبا را کشف کردیم که همکاران ما این موارد را رصد کردند و اجازه ندادند گسترش یابد.

وی افزود: اگر اقدامات پیشگیرانه و رصدهای مستمر انجام نمی شد، ممکن بود هزاران نفر درگیر ابتلا به وبا شوند و ده‌ها نفر هم جان خود را از دست بدهند.


ابتلا به آبله میمونی در کشور تنها یک مورد بود

وی درباره موارد شیوع آبله میمونی نیز گفت: این بیماری بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی شایع شد اما اکنون روند موارد کاهش یافته است و در کشور ما هم فقط یک مورد رخ داد با این حال مراقبت های لازم در کشور فعال است و اگر فردی علائم مشابه بیماری آبله میمونی را داشته باشد، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

توصیه به مسافران جام جهانی برای تزریق کامل واکسیناسیون

عرشی درباره توصیه به مسافران جام جهانی، تاکید کرد: واکسیناسیون کامل کرونا را به مسافران توصیه و تاکید می‌کنیم تا هم در زمان مسافرت از ابتلا ایمن باشند و هم در بازگشت، بیماری را با خود به کشور نیاورند.

وی افزود: شستن دست‌ها، استفاده از ماسک، مصرف نکردن غذای خام و آلوده نیز مورد تاکید است.

به گفته او، موردی از شیوع آبله میمونی در کشور قطر اخیرا گزارش نشده است، با این حال پیشگیری از تماس‌های مشکوک توصیه می‌شود.

در درمان آنفلوآنزا مصرف آنتی‌بیوتیک لازم نیست

عرشی با تاکید بر اینکه در درمان آنفلوآنزا مصرف آنتی‌بیوتیک لازم نیست، گفت: در آنفلوآنزای بدون عارضه و بستری استفاده از آنتی‌بیوتیک جایی در علم ندارد، اما اینکه برخی بی‌رویه از دارو مصرف می‌کنند جای دیگری دارد، اصلی‌ترین داروی ضد ویروسی برای آنفلوآنزا را چون برای مواردی از کرونا هم مصرف می‌شد به تعداد خیلی بالا تهیه کردیم.
وی افزود: طی چند سال گذشته توهمی در اکثر کشورها به وجود آمده بود که بیماری‌های واگیردار را در حال ریشه‌کنی می‌دیدند و دیگر اولویت را به بیماری‌های غیرواگیر داده بودند که از نظر بار بیماری‌ها ۷۵ درصد بار بیماری‌ها را به خود اختصاص می دادند اما، ‌ همه‌گیری کرونا نشان داد که با کوچک‌ترین غفلتی یک ویروس نسبتا ساده با تغییراتی که انجام می‌دهد می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد؛ به شکلی که ویروسی مانند کرونا در مدت کم تمام جهان را تحت تاثیر خود قرار داد. بیماری‌های واگیر منحصر به یک کشور نیست.

هیچ مشکلی برای تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا وجود ندارد
عرشی در درباره تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا، ‌ تصریح کرد: هیچ مشکلی برای تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا وجود ندارد، طبیعتا بهتر است جدا تزریق شوند، اما تزریق همزمان هیچ مشکل یا تداخلی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: اندکی قضاوت درباره مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ۲ سال شیوع کرونا غیرمنصفانه بود زیرا در ۱۰ سال گذشته و در تمام دنیا نسبت به بیماری‌های غیرواگیر غفلت شده است به خصوص که بیماری کرونا همه کشورها را غافلگیر کرد و اگر این موضوع تنها در کشور ما رخ می داد، بحث دیگری بود اما همه دیدیم که CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) آمریکا با بودجه کلان و ۱۲ هزار نفر پرسنل هم غافلگیر شد، این درحالی است که مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار ما تنها ۶۲ نفر پرسنل دارد؛ چرا باید با مراجع بین‌المللی مقایسه شود؟

عرشی ادامه داد: تنها فرق مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار این است که چون در شبکه بهداشتی و درمانی قرار دارد تنها روی ۶۲ نفر حساب باز نمی‌کنیم و نباید یکجانبه قضاوت کرد و باید امکانات و تجهیزات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار را هم دید که به حدی نبود که مشکل کرونا را به سرعت رفع و رجوع کند؛ هرچند که اقدامات زیادی صورت گرفت که امیدوارم به نتیجه برسد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور