تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - 17:20 - 25 October 2022
اختلال زارع پور، روی اعصاب کاربران مجازی

وزیر بی اختیار ارتباطات

زارع‌پور گفته برای فیلتر کردن هر سایت معمولی، کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصمیم‌گیر نهایی است و وزارت ارتباطات تنها یک عضو این کمیته است

خبرگزاری تیرداد نیوز - عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی در جمع دانشجویان درباره شرایط فعلی پیام‌رسانه‌ای داخلی،صحبت‌هایی داشته و تاکید کرده است که من به عنوان وزیر ارتباطات درباره اینکه اینســتاگرام بسته یا باز شود در جلساتی که تصمیم‌گیری می‌کنند، نظرات کارشناســی دارم و نظــرات خــود را اعلام میکنم اما تصمیم‌گیری با ما نیست.وی توضیح داده که برای فیلتر کردن هر سایت معمولی، کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که در دادستانی کل کشور ۱۳ عضو دارد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک عضو آن اســت، تصمیم می‌گیرد. اظهارات زارع‌پور بیشتر پاک کردن صورت مساله محدودیت‌های اخیر است به خصوص که در ادامه این مطلب بدون اینکه هیچگونه پیشبینی درباره آینده شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده داشته باشد، گفته است که درباره تقویت پلتفرم‌های داخلی و حمایــت از آنها احساس مسئولیت می‌کند.

پیش از این هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود که در حال حاضر تمرکز بر حمایت از پیام‌رسانه‌ایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان داده‌اند و با آماده شدن زیرساخت‌هایشان، کیفیت آنها هم به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است.اظهارات وزیر ارتباطات در حالی روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد که از اساس به نظر میرسد هیچ آماری از فعالیت کسب‌وکار در اینستاگرام وجود ندارد و این بی‌خبری خود نگرانی را بیش از پیش می‌کند که وقتی درباره اهمیت و در برگیری مساله آماری در دست مسئولان نیست با چه چشم‌اندازی امکان درک حساسیت موضوع وجــود دارد و با چه مبنایی درباره آینده این پلتفرم تصمیم‌گیری می‌شود.روز گذشته سعید رسولاف، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت در نشست چالش‌های قطعی اینترنت و اثرات آن بر فضای کسب‌وکارها گفته که اینستاگرام تنها بستر تجاری نیست بلکه بستری برای تبلیغات، برندینگ و بازاریابی صنایع خالق است ولی آماری نداریم که چه تعداد کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف در اینستاگرام فعال هستند.

علاوه بر این وضعیت در دولت به‌رغم برخی انتقادهای جدی از جانب نمایندگان مجلس اما برخی نمایندگان، گوی ســخن در اینباره را از دولت نیز ربوده‌اند. محبی‌نجم‌آبادی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به کسب‌وکار مردم در فضای مجازی و اینکه وزیــر ارتباطات اعلام کرد که محدودیت‌های اینترنتی برداشــته شده اســت اما مردم هنوز با مشکلاتی مواجه هســتند، گفت: دولت باید در این موضوع سرعت خود را بیشتر کند. وزارت ارتباطات در تلاش است که اینترنت ADSL را با فیبر نوری تقویت کند. پهنای باند در برنامه روبیکا افزایش پیدا خواهد کرد و من به کسب‌وکارها توصیه میکنم که به روبیکا بروند و به جای مطمئن بیایند. مطمئن‌تر از روبیکا وجود ندارد.

این عریضه خالی است

اظهارات وزیر ارتباطات در حالی درباره پاس دادن توپ مســئولیت در قبال فضای مجازی و تعریف و تمجید از مسیر رو به جلوی پلتفرم‌های داخلی مطرح می‌شود که مروری بر وضعیت و توانمندی پلتفرم‌های فعلی نشان می‌دهد، عریضه پیام‌رسان‌های داخلی خالی است. آمار پیام‌رســان داخلی در حال فعالیت هر روز در حال افزایش اســت؛ روبیکا، سروش‌پالس، ایتا، بله، گپ، آیگپ، نوا ، چتزی، کمان، بالونت، رینگ، هدهد، آیوا، ما، تلگرام و هاتگرام طالیی، ویسپی.

در گزارشی در دهم مهر ماه ســال جاری نوشته است که این روزها آمارهای جدید از تقریبا ۳ برابر شدن تعداد کاربران فعال پیامرسان‌های ایرانی، ۱۹ برابر شــدن ترافیک و ۲ برابر شدن ترافیک ویدئوی پیام‌رسان حکایت دارد و در ادامه نیز تاکید کرده که در وضعیت کنونی در کنار دسترسی‌های غیررسمی به پیام‌رسان‌های خارجی، پیام‌رسان‌های داخلی هم در سکوت پیشرفت می‌کنند و کاربران براساس نیاز واقعی خود در حــال مراجعه به این پلتفرم‌ها هستند. به این ترتیب کسب‌وکار پیام‌رسانی در کشور درمسیر صحیح حفظ بقا از طریق پاسخگویی به نیازهای جامعه هدف در حال حرکت است.

اما در گزارش مملو از تعریف و تمجید از رشد کاربران این پیامرسان‌ها مصداق همان حکایت معروف کرامات شــیخ ما شــده که فراموش کرده در شرایطی که به یکباره این پلتفرم‌ها با محدودیت‌مواجه شد بسیاری از مشاغل که راه های ارتباطات کاری را بر این مبنا گذاشته بودند به ناچار به پلتفرم‌های داخلی رو آوردند و از ســرناچاری هر اندازه نقص آنها را تحمل کرده و می‌کنند.

پلتفرم‌های داخلی و اهمیت حمایت آنها گویی عبارت و سپری شده برای اینکه هیچکس درباره آینده وضعیت شــبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتس‌آپ توضیحی ندهد. همگی در سکوت درباره سرنوشت آنچه کسب‌وکارهای خانگی را با ضرر مواجه و بسیاری از مشــاغل و حرفه‌ها را با دست‌انداز ارتباطی رو به رو کرده تنها از شــبکه‌های اجتماعی می‌گویند که هر روز بر کمیتشان افزوده می‌شود اماخبری از کیفیت نیست.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور