تیرداد نیوز

کد خبر: ۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - 12:40 - 26 June 2019

تحولات جهانی بازار کار با همگرایی در نظام بین الملل

مطابق با گزارش اشتغال و چشم‌انداز جهانی، رشد نیروی کار از میزان اشتغالزایی در منطقه پیشی گرفته و در نتیجه تعداد افراد بیکار همچنان تا سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت. گزارش مذکور نشان می‌دهد که رواج کار غیر رسمی در منطقه همچنان بالاترین میزان در سطح جهان خواهد بود و شامل نزدیک به ۷۰ درصد کل کارگران است.

این یک مسأله فراملی است و تغییرات اقلیمی، تحولات دائمی فناوری، تغییرپذیری تولید و اشتغال منجر به تحولات گسترده برای تمامی کشورها خواهد شد. از این رو مواجهه با این دنیای نوظهور و در حال تغییر، نیازمند یک نگرش مشترک در تمامی کشورهاست:
«حق توسعه یک حق انسانی جدایی ناپذیر، ذاتی و مرتبط است و تحقق آن می‌تواند دستیابی به تمامی اهداف توسعه پایدار را محقق سازد به نحوی که دسترسی عادلانه و برابر همه اعضا به یک نظام اقتصادی متوازن و مبتنی بر قواعد بدون هیچ گونه تبعیضی فراهم و تضمین شود». برای تحقق این اصل مشترک، گفت‌و‌گوی اجتماعی کلید تدوین راه حل‌های مؤثر و کارآمد سیاستی است که بتواند به جای آنکه فناوری برای آیندۀ ما تصمیم بگیرد، به ساختن دنیای کار برای تحقق بهترین دستاوردهای ممکن برای جوامع کمک کند. کما اینکه تجربه جهانی یک سده گذشته حکایت از آن دارد که چالش‌ها صرفاً از طریق تشریک مساعی جمعی و توسل به چندجانبه‌گرایی قابل حل و فصل هستند. بنابراین بدیهی است که تقویت چند جانبه‌گرایی و اتکا به رهیافت‌های جمعی برای نیل به آینده‌ای روشن‌تر باید در دستور کار سازمان‌های بین‌المللی قرار گیرد.
طبیعتاً با چنین مبنایی، نظم یکجانبه جهانی و مبتنی بر زور و سرکوب، بی معناست و در تضاد با اهداف متعالی تمامی سازمان‌های بین‌المللی خصوصاً سازمان بین‌المللی کار است. رفتارهایی نظیر اعمال تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و زورگویانه علیه ملت ایران در مغایرت با چندجانبه‌گرایی قرار دارد. همچنین ظلم رژیم غاصب صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین، اعم از اعمال محدودیت بر فعالیت‌های اقتصادی و رفت و آمد مردم منجر به آثار زیانباری بر بازار کار در فلسطین و دیگر مناطق اشغالی از جمله جولان سوریه شده است. غزه همچنان از راه زمین، دریا و هوا محصور شده و میزان قابل توجه بیکاری همچنان بیش از ۴۰ درصد است. میزان بالای بیکاری، اشتغال ناکافی و نابرابری ناشی از اعمال ظالمانه غیرانسانی مذکور است. این رفتارهای خصمانه، روح همکاری و توسعه پایدار را در جامعه جهانی نقض می‌نماید و بیشترین آسیب را به اقشار مختلف مردم وارد می‌کند.
باید بار دیگر تمامی کشورها در سراسر جهان بر این نکته مشترکاً اذعان کنند که تحولات جهان کار، مستلزم اتخاذ سیاست‌ها و انجام اقدامات نوآورانه برای تنظیم یک «دستور کار انسان محور» است. در دنیای «جهانی شده» که مشکلات و چالش‌های یک کشور بسادگی و بسرعت می‌تواند به دیگر کشورها سرایت یابد، همکاری عملی و تبادل دانش برای توسعه پایدار از ضروریات تأمین صلح و رفاه برای همه است.
جمهوری اسلامی ایران بر چنین مبنایی، به کمپین الحاق به مقاوله نامه‌ها پیوسته و اقدامات لازم را برای الحاق به چندین مقاوله نامه از جمله مقاوله نامه‌های ۱۴۴، ۸۱، ۱۷۶ و ۱۰۲ بعمل آورده است. در این راستا، سند ملی کار شایسته و سیاست‌های اشتغال کشور مبتنی بر برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تصویب رسیده و برای اجرا به همه دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است. در سیاست‌ها و برنامه‌های مذکور، تقویت گفت‌و‌گوهای اجتماعی، تضمین حقوق بنیادین کار، ایجاد و توسعه فرصت‌های اشتغال مولد و گسترش حمایت‌های اجتماعی‌ها مطرح هستند که اجرای آنها به محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با جدیت دنبال می‌گردد.
همچنین برای آینده نیروی کار، به دلیل تغییرات سریع و شگرف در عرصه کار، نظام‌های تحصیلی، آموزشی نیاز به باز مهندسی و تحول دارند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای مهارتی آینده باشند. در این ارتباط، نهضت مهارت افزایی به‌عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در ایران آغاز شده است. بعلاوه تقویت توانمندی‌های شرکای اجتماعی، گسترش نهادهای کار، افزایش بهره‌مندی از پتانسیل جوانان، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی بویژه شرکت‌های نو پا و دانش بنیان و ارتقای استانداردهای کار به صورت جدی مورد اهتمام دولت جمهوری اسلامی و به‌طور ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد. بدین منظور، تقویت گفت‌و‌گوهای اجتماعی، تضمین حقوق بنیادین کار، ایجاد و توسعه فرصت‌های اشتغال مولد و گسترش حمایت‌های اجتماعی از مؤلفه‌های اصلی این سیاست‌ها هستند.
اما همان‌طور که ذکر شد، موفقیت در این سیاست‌ها و برنامه‌ها، مستلزم همکاری‌های بین‌المللی است و در این راستا همکاری و همگرایی با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و همچنین گروه آسیا و اقیانوسیه بسیار مغتنم است و در نشست سازمان بین‌المللی کار، زمینه برای تعامل و تبادل دانش و تجربه با سایر کشورها فراهم شد. امید است که این نگرش جدید بر اساس همکاری و مشارکت و چندجانبه‌گرایی بین‌المللی، مبنای کار نظام جهانی قرار گیرد و اقدامات لازم برای جلوگیری از یکجانبه‌گرایی و اقدامات تحکم‌آمیز در دستور کار سازمان‌های بین‌المللی قرار گیرد. 
 
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است