تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - 12:33 - 26 June 2019
کارشناس مسائل منطقه

معامله قرن امنیت منطقه را به هم می ریزد

کارشناس مسائل منطقه گفت: اردن در دقیقه ۹۰ مجبور به شرکت در نشست منامه شد و احتمالاً به دلیل آنکه ۷۰ درصد جمعیتش فلسطینی است، درگیر اعتراض‌ها خواهد شد.

تیرداد نیوز - مصدق مصدق‌پور کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان اخیر جرد کوشنر در مورد معامله قرن و نشست اقتصادی بحرین اظهار کرد: اظهارات داماد و مشاور ویژه ترامپ که هم‌اکنون مسئول پیشبرد پرونده معامله قرن است را باید در فضای کلی نشست اقتصادی بحرین و همچنین شرایط فعلی منطقه مورد بررسی قرار داد. او قبل از آنکه کاخ‌سفید را به مقصد منامه ترک کند اعلام کرده بود هر کسی که خواهان شکوفایی منطقه است به منامه بیاید اما محتوای سخنان او موضوع جدیدی را به نمایش نمی‌گذارد؛ بلکه اظهارات او را باید یک مانور رسانه‌ای و سیاسی برای بزرگنمایی نشست بحرین و همچنین هموار کردن برخی از موانع در مسیر معامله قرن دانست. چراکه بسیاری از شخصیت‌های کلیدی فلسطین وجهان عرب در این نشست شرکت نکردند و حتی طیف‌های سازش در سرزمین‌های اشغالی هم از حضور در نشست بحرین خودداری کرده‌اند.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای عربی که به این نشست دعوت شدند هم یا با اعمال فشار آمریکا و عربستان وارد بحرین شده‌اند یا چاره‌ای جز حضور در منامه ندارند. به عنوان مثال اردن به‌رغم بی‌میل بودن برای شرکت در این نشست، در دقیقه ۹۰ اعلام کرد که قرار است در نشست بحرین حضور داشته باشد که مهمترین دلیل آنها برای حضور، مشکلات و مسائل اقتصادی است. به یاد داریم که سال گذشته در اردن تظاهرات‌های زیادی از سوی مردم صورت گرفت که امارات و عربستان با تخصیص مبلغ بالایی توانست اوضاع را به نفع حکومت آرام کند. از این منظر حضور مقامات اردن در نشست منامه تبعات امنیتی بسیار زیادی برای دولت این کشور خواهد داشت که مبداء آن حضور مقامات این کشور در نشست بحرین خواهد بود؛ چراکه اوقاف بیت‌المقدس تحت هدایت و نظر اردن است و از سوی دیگر ۷۰ درصد جمعیت این کشور را فلسطینی‌هایی تشکیل می‌دهد که از سرزمین خود رانده شده‌اند و از این جهت حضور مسئولان اردن در نشست بحرین به منزله خیانت تلقی می‌شود که البته تظاهراتی در اَمان علیه آنها انجام شده است.
این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اهداف کوشنر و ایالات متحده از برگزاری نشست اقتصادی بحرین گفت: ترامپ و تیم او و در رای آنها جرد کوشنر به دنبال آن هستند تا از فضای نشست بحرین و به طور کلی معامله قرن در وهله اول روابط میان اعراب و اسرائیل را عادی کنند و در سطح دوم به دنبال آن هستند تا ماهیت حقیقی و حقوقی پرونده فلسطین را با طرح‌های اقتصادی از اصالت و واقیعت دور کنند. آنها دائماً در حال القاء این خط هستند که مشکلات فلسطین اقتصادی است و همین موضوع ستون فقرات نشست بحرین را شکل داده است اما هیچگاه به این سوال از سوی آمریکا پاسخ داده نشده که چرا فلسطین و مردم آن درگیر مشکل‌های عدیده اقتصادی هستند؟ یکی دیگر از مسائل بسیار مهم اما خطرناک معامله قرن این است که آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی به دنبال الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های ۱۹۴۸ هستند و پس از آن قرار است سه نقطه را برای حیات فلسطینی‌ها مشخص کنند که رسماً امنیت اسرائیل را تامین می‌کند.
مصدق‌پور افزود: اسرائیل به دنبال آن است تا بتواند مناطق سه‌گانه‌ای که در طرح معامله قرن به عنوان آمایش جدید سرزمینی از آن نام برده شده است را تحت مدیریت خود قرار دهد که به نظرم بازتاب بسیار خطرناکی خواهد داشت و تل‌آویو به شدت از این موضوع احساس خطر می‌کند. در فضای کنونی نکته‌ای وجود دارد که آن هم نشست سه جانبه بولتون، رئیس شورای امنیت روسیه و مشاور امنیت ملی اسرائیل در اراضی اشغالی است که محور آن در مورد سوریه و بیرون راندن نیروهای خارجی از این کشور است. تقارن این نشست سه جانبه با نشست اقتصادی بحرین تا حدودی مشکوک است اما به هر حال براین عقیده هستم که حتی رقم ۵۰ میلیارد دلاری که آمریکا آن را برای معامله قرن در نظر گرفته، نمی‌تواند این طرح را اجرایی کند. به این جهت است که می‌گوییم اجراء شدن طرح معامله قرن نه تنها از منظر سیاسی و امنیتی بلکه از حیث اقتصادی هم دور از ذهن است.
وی در پایان تصریح کرد: سوال اصلی این است چرا در نشستی که مربوط به فلسطین است هیچکدام از جریان‌های فلسطینی شرکت نکردند و از این منظر چگونه می‌توان نشست بحرین را در راستای حل و فصل بحریان فعلی دانست؟ شواهد کاملاً روشن است که عربستان و همپیمانان وی هیچ راهی جز اطاعت از دستور اسرائیل و آمریکا برای حضور در نشست منامه ندارند که البته بخشی از آن به بلندپروازی‌های میهن‌پرستانه ولیعهد سعودی بر‌می‌گردد . از این منظر وجاهت این نشست در مقیاس منطقه‌ای و حتی بین‌المللی بسیار پائین است. این نشست را باید دماسنج تحولات منطقه دانست؛ به گونه‌ای که این نشست قصد دارد وضعیت را بسنجد و ببیند که تا چه میزان می‌توان معامله قرن را اجرایی و عملیاتی کرد. معتقدم همانگونه که طرح سیاسی معامله قرن شکست خورد، طرح و پلان اقتصادی آن هم با بن‌بست روبه‌رو خواهد شد. علاوه بر آن اگر فرض را بر این بگذاریم که معامله قرن چندی دیگر به ورطه اجراء درخواهد آمد، بدون تردید شک نکنید که امنیت منطقه علیه اسرائیل به هم می‌ریزد.  

منبع: ایلنا
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور