تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - 20:32 - 04 August 2022
خاندوزی:

به هیچ وجه موافق کاهش معافیت های مناطق آزاد نیستیم

وزیر اقتصاد گفت: نظر کارشناسی ما این است که مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشند.

به هیچ وجه موافق کاهش معافیت های مناطق آزاد نیستیم

تیرداد نیوز - نشست مشترک فراکسیون مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل این وزارتخانه برگزار شد و نمایندگان در این جلسه خواستار نظارت کامل وزیر اقتصاد بر امور و عملکرد مناطق آزاد شدند.

همچنین نمایندگان عضو این فراکسیون تاکید کردند، اگر قرار است جایگاه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد زیر مجموعه وزارت اقتصاد باشد باید به یکی از معاونت های وزارت تبدیل و تمامی امور به این ساختار منتقل شود و اگر هم بنا نیست چنین حکمی عملی شود؛ این حوزه‌ باید به ریاست جمهوری منتقل شود.

یکی دیگر از مطالبات این فراکسیون که معطوف به مباحث تقنینی می‌شد، اصلاح قانون مربوط به حذف مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود. همچنین اعضای فراکسیون خواستار هم جهت کردن مدیریت برای اداره بهینه مناطق و تبدیل این مناطق به سکوی صادرات و ارتقای جایگاه آنها در اقتصاد ملی شدند.

معصومه پاشائی بهرام رئیس فراکسیون مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در این نشست، اجرای حکم ماده ۱۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را مورد تاکید قرار داد و گفت: در مناطق آزاد نباید قائل به ثبت سفارش بود بلکه در این مناطق واردات کالا صرفا باید در هنگام ورود به مناطق آزاد در گمرک ثبت آماری شود که متاسفانه چند سالی است این ظرفیت قانونی معطل مانده است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس افزود: پیگیر هستیم کارگروه تدوین آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده تشکیل و قواعد لازم در این مورد پیش بینی شود تا بتوان از ظرفیت این ماده قانونی به نفع تولید کالا و خدمات در مناطق آزاد بهره مند شد.

وی همچنین تاکید کرد که وزیر امور اقتصادی و دارایی باید طبق قانون بر فعالیت دبیرخانه مناطق آزاد نظارت و در برابر مجلس پاسخگو باشد.

در این نشست احسان خاندوزی در پاسخ به سخنان نمایندگان مجلس گفت: جذابیت‌ها و امتیازات مناطق آزاد را با مالیات بر ارزش افزوده از بین بردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تکلیف به دولت برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، سبب زائل شدن جذابیت‌ها و امتیازات این مناطق شده و شرایط را برای فعالان اقتصادی نامناسب کرده است.

خاندوزی در این نشست تأکید کرد: ما به هیچ وجه موافق نبوده و نیستیم که معافیت‌های این مناطق کاهش پیدا کند، درحالی که همه دنیا به سمت جذاب تر کردن مناطق آزاد حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به مکلف شدن دولت برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مطابق قانون، خاطرنشان کرد: نظر کارشناسی ما این است که مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشند، چرا که اساسا مهم‌ترین امتیاز منطقه آزاد، معافیت مالیاتی این مناطق است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است