تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - 10:02 - 27 July 2022
محمود لیائی:

پست در تراز انقلاب اسلامی

شبکه پستی با ابعاد ژرف خود در حوزه اجتماعی و فرهنگی در تمام دنیا همواره در اذهان و افکار ماندگار شده است و دارای سرمایه عظیم اجتماعی می باشد. اکنون که جامعه بشری با تحولات شگرف فناوری مواجه است و باعث تغییرات جدی در زندگی انسان ها شده، نقش و رویکرد شبکه پستی را نیز تغییر داده است.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از شرکت ملی پست؛ محمود لیائی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست در یادداشتی که صبح امروز 4 مرداد 1401در روزنامه اطلاعات منتشر شده است به بررسی موضوع «پست در تراز انقلاب اسلامی» پرداخته است که متن آن در ادامه آمده است.

ارزش‌های انقلاب اسلامی معیار کامل و جامعی برای یک جامعه پویا و روبه توسعه است که بر محور عدالت، اخلاق، فضایل دینی و مردم داری استوار است. در اسناد فرادستی کشور همواره بر اصولی چون خدمت شایسته در روزنامه اطلاعات منتشر شد به بررسی موضوعی با عنوان پست در تراز انقلاب اسلامی پرداخته است که متن آن در ادامه آمده است.

به مردم، توسعه و آبادانی، تعامل سازنده با دنیا و توجه به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی تاکید شده است. دستگاه‌های خدمات‌رسان با الگوبرداری از این رویکردها و تمسک به فرهنگ ناب اسلامی و انقلابی می توانند شایسته ترین خدمات را به مردم ارائه نمایند و به پشتوانه استقلال و عزت انقلاب اسلامی بهترین برنامه ها و اقدامات را طراحی و اجرا نمایند. در این میان شبکه پستی کشور که ریشه در تاریخ عمیق بشری دارد و به عنوان یک نهاد اجتماعی و اقتصادی در لایه‌های مختلف زندگی مردم حضور یافته است سهم قابل توجهی از فعالیت های جامعه را در بر می گیرد. این نقش ویژه شبکه پستی، اهمیت توجه به آموزه های انقلاب اسلامی را بیشتر می کند و لازم است پست در تراز اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب قرار گرفته تا بتواند ایده‌آل‌های یک جامعه اسلامی را به منصه ظهور برساند.

شبکه پستی با ابعاد ژرف خود در حوزه اجتماعی و فرهنگی در تمام دنیا همواره در اذهان و افکار ماندگار شده است و دارای سرمایه عظیم اجتماعی می باشد. اکنون که جامعه بشری با تحولات شگرف فناوری مواجه است و باعث تغییرات جدی در زندگی انسان ها شده، نقش و رویکرد شبکه پستی را نیز تغییر داده است.

ظرفیت ها و زیرساخت‌های فنی و عملیاتی پست در این دوره به مدد فناوری آمده تا خدمات آنلاین و کسب و کارهای دیجیتال را پوشش دهد. علاوه بر این ظرفیت فنی می توان به تاریخ و نقش آفرینی فرهنگی تمبر اشاره کرد. محصول اثر بخشی که پیوند دهنده فرهنگ ها و نسل‌ها و رسول صلح و دوستی است. "تمبر" نشان ارزشمندی است که ستون های فرهنگی جامعه بشری را تکمیل می کند و میراث گران‌بهای بشریت را از مرزهای زمان و مکان عبور می دهد. چنین انباشتی از ظرفیت غنی فرهنگی لازم است تا در ارزش‌های انقلاب اسلامی بومی‌سازی شود و بتواند میراث دار انقلابی نوین باشد.

در اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محورهایی وجود دارد که توجه به آنها و تراز نمودن مأموریت‌های سازمانی با این محورها می تواند اهداف بلند انقلاب اسلامی را به سرعت محقق کنند. چه بسا رفع مهمترین نیازهای مردم، رضایت مندی و ایجاد فضای امن اجتماعی همراه با ارتقاء فضای اخلاقی، انسانی و اسلامی در گرو اجرای دقیق این توصیه ها ست.

در این راستا در اصل سوم قانون اساسی برای نیل به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بر مواردی تاکید شده است که از آن جمله ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با كلیه مظاهر فساد و تباهی و همچنین رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امكانات عادلانه برای همه است. این الگوی اصیل در قانون اساسی برای شبکه بزرگ پستی یک اولویت است و همواره تلاش می شود تا با ایجاد این فضا، علاوه بر تقویت فضایل اخلاقی میان کارکنان و مشتریان، زمینه بهره مندی از فرصت ها، امکانات و خدمات عادلانه برای همه فراهم شود.

در همین راستا و در بیانیه «گام دوم انقلاب» شاهد رهنمون های بسیار ارزنده و راهگشا هستیم که شرکت ملی پست با ضریب نفوذ بالا در ابعاد ارتباطات اجتماعی سعی دارد با تاسی از این توصیه ها به تعالی خود و ارایه خدماتی شایسته به هموطنان همت گمارد. در بخشی از این بیانیه به فاصله‌ی میان بایدها و واقعیتها به عنوان یک استراتژی کلیدی اشاره شده است و لازم است تا در دستگاه های اجتماعی و اقتصادی همچون شبکه پستی بر آن تمرکز شده و با تدوین شیوه های مناسب به تحقق اهداف عالی انقلاب سرعت بخشیده شود. در این بخش آمده است که "بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمان‌خواه را عذاب داده و میدهد، امّا این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد. باید ها در شرکت ملی پست همانا خدمت رسانی ارزنده و عادلانه همراه با حفظ کرامت انسانی است و در برنامه های جدید این مجموعه رفع کاستی های فنی و توسعه زیرساخت ها مبتنی بر فناوری های نوین طراحی شده است و امید است به سرعت از فاصله واقعیت تا بایدها نیز کاسته شود.

در بخشی دیگر از این سند آمده است که: " مدیریّتهای جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همه‌ی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها رسانید." این الگو برای شرایط حاضر یک نسخه شفا بخش است که در کنار تامین الزامات تنها با یک مدیریت جهادی می توان به اهداف تعریف شده دست یافت.

شبکه پستی کشور با حدود 12 هزار پرسنل سازمانی و استقرار دفتر پستی در سراسر کشور سهم مهمی در خدمات رسانی به جامعه دارد. از سویی می دانیم که محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه ممکن است در سرعت خدمات اثر گذار باشد. در این شرایط تنها مدیریت جهادی، هوشمندانه و متعصبانه است که دشوارها را آسان و موانع را برطرف می کند. شبکه پستی با چنین رویکردی اکنون گام در میدان خدمت گذاشته تا با شهامت و شجاعت کارکنان و مدیران به نقطه اوج خدمت رسانی برسد.

در خصوص برنامه های امید بخش در اسناد نظام می توان به الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت نیز اشاره کرد. الگویی که همواره د رتصمیم گیری ها مد نظر شبکه پستی قرار گرفته تا جریان پست کشور در مسیر ارزشهای ناب انقلاب بماند.

در این سند به "ساخت‌یافتگی" جامعه مبتنی بر فرهنگ اشاره شده که به‌مثابه هویت و روح کلی جامعه در اجزاء و عناصر خرد و کلان آن حضور دارد. همچنین آمده است که: تغییرات اجتماعی تحت تأثیر عوامل فرهنگی، جمعیتی و انسانی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، دانشی و فناورانه پدید می‌آید." این مباحث، توجه کافی سازمانها به توسعه فرهنگی را ضروری می سازد. از آنجا که انجام خدمات و ماموریت ها در پوشش و کسوت فرهنگسازی خلاقانه و اسلامی می تواند نتایج اثر بخشی را به همراه داشته باشد لازم است تا گسترش فرهنگی بر مدار کرامت انسانی صورت گیرد. موضوعی که در شرکت ملی پست به عنوان یک منش سازمانی شکل گرفته و بر اجرای آن اصرار می شود.

ابعاد دیگری از همراستایی پست با تراز انقلاب، تجلی یافته در اسناد راهبری کشور نیز مورد توجه است چرا که شبکه پست در دامنه وسیعی از محیط انسانی و جغرافیایی مشغول خدمت رسانی است و باید این الگوها به صورت ملموس دیده شود.

در این خصوص و در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده است که به سطح مناسبی از توسعه یافتگی برسیم و ایران چنین ترسیم شده است: " توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود، متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی، با تأکید بر مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهره مندی از امنیت اجتماعی و قضایی. برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه ی اجتماعی در تولید ملی.

این رویکرد در واقع شالوده تدوین سیاست های شبکه پستی قرار گرفته و دورنمایی از ارزشهای والای نظام در آن متبلور است. انتقال روزانه حدود یک میلیون مرسوله در کشور با شبکه ای گسترده از نیروهای انسانی و سامانه لجستیک و دفاتر و واحدهای پستی می طلبد که در تراز اهداف عالی نظام گام برداشته شود و به واقع هم چنین اقدامی صورت گرفته است.

علاوه بر این در یکی از سندهای مهم کشور یعنی " سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری" بر نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و كرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی و همچنین عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی تاکید شده است. همچنین چابك سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشكیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم انداز و علاوه بر آن انعطاف پذیری و عدم تمركز اداری و سازمانی با رویكرد افزایش اثربخشی، سرعت و كیفیت خدمات كشوری نیز از دیگر راهبردهای این سند است. در بخشی دیگر از این سیاستها توجه به اثربخشی و كارآیی در فرآیندها و روشهای اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات كشوری و همچنین عدالت محوری، شفافیت و روزآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداری مورد تاکید واقع شده است.

توصیه ها و دستورالعمل های دیگری هم در این سند آمده است. از آن جمله تاکید بر توسعه نظام اداری الكترونیك و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی و همینطور دانش بنیان كردن نظام اداری از طریق بكارگیری اصول مدیریت دانش و یكپارچه سازی اطلاعات، با ابتناء بر ارزش های اسلامی است.

در چرخه پستی کشور می توان بخشی از آثار این رویکردها را مشاهده کرد. اکنون اهتمام به ارایه خدمات مبتنی بر عدالت محوری، ارتقا کیفیت، چابک سازی و سایر مقوله های بنیادین به یک اصل در این شبکه تبدیل شده است و همواره توسعه مبتنی بر اخلاق مداری و حفظ شعائر انقلابی مد نظر است. پست؛ نماد دیرین یک خدمت اجتماعی و ارتباطی است و به عنوان یک نهاد بین المللی می تواند در فرهنگ سازی جامعه و انتقال میراث گرانبهای بشری اثربخشی کند. این ماموریت ها و این جایگاه مهم اجتماعی الزام به پایداری به ارزشها و اصول انقلاب اسلامی را دوچندان می کند و خود در سطحی عالی و مقید به حرکت در تراز انقلاب می داند. این مسیر به نتیجه ای چون رضایتمندی و خشنودی مردم از خدمات دستگاه دولت جمهوری اسلامی منتج خواهد شد.

در این میان البته الزاماتی وجود دارد تا بتواند حرکت توسعه بخش پست را قوام بخشد. شبکه پستی در دو دوره حیاتی بعد از انقلاب اسلامی با اقدامات دلسوزانه و قهرمانانه در عرصه خدمت رسانی خوش درخشید. در این راستا پست در دوران دفاع مقدس به عنوان یک سرمایه معنوی، از یک سو در کنار رزمندگان جان بر کف قرار گرفت و پا به پای آنان در میدان های سخت نبرد همگام شد تا رسول لحظه ها و خاطرات قهرمانان جنگ باشد و از دیگر سو شبکه پستی به یاوری دلسوز برای خانواده ها بدل شد تا نقطه وصل رزمندگان و اعضای خانواده قرار گیرد. پست در دوره پر دغدغه شیوع ویروس کرونا نیز در میدان بود و شعار "مردم در خانه بمانید ما خدمت‌رسان شما هستیم" را محقق کرد. پستچیان و کارکنان پست در این رخداد شوم قرن در کنار حافظان سلامت با کسوت راهیان خدمت پرچمدار همراهی و همیاری شدند و تا سطح اسطوره پیش رفتند.

با این حال نیاز است که در اسناد بالادستی برای این حجم از خدمات محورهایی لحاظ شود و مجموعه مدیریتی و حاکمیتی با توجه و تمرکز بر این گستره خدمات در تنظیم و تدوین چشم اندازها و الگوها به موضوع پست بپردازند. بی شک چنین رویکردی میزان اثربخشی در عدالت محوری را ارتقا خواهد داد و تجلی بخش آرمان های انقلاب خواهد بود. از طرفی برای ماموریت‌های گسترده شبکه پستی و ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن نیازمند پیوست ها و برنامه های علمی و عملیاتی هستیم تا بتواند جریان شبکه پستی را هر چه بیشتر با مدل های علمی و همچنین ارزش های فرهنگی همسو کند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است