تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - 22:52 - 23 July 2022

نظارت بر سلامتی بوسیله گردنبند هوشمند

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا اخیرا از توسعه گردنبند هوشمندی خبر داده‌اند که می‌تواند با تجزیه و تحلیل تعریق کاربران، وضعیت سلامتی آنها را بررسی کند.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از اس اف، بسیاری از افراد هنگام ورزش برای ردیابی ضربان قلب و سایر معیارهای سلامتی خود از تلفن و ساعت هوشمند استفاده می‌کنند. اکنون، ممکن است یک دستگاه هوشمند جدید، راهی بهتر برای نظارت بر سلامتی باشد چرا که محققان دانشگاه ایالتی اوهایو یک گردنبند هوشمند ساخته‌اند که می‌تواند از طریق بررسی عرق افراد بر سطح گلوکز آنها نظارت کند.

در آینده، محققان امیدوارند که این دستگاه بتواند از نشانگرهای زیستی شیمیایی موجود در عرق برای تشخیص تغییرات مختلف رخ داده در سلامت افراد استفاده کند.

این گردنبند هوشمند که از یک قفل و یک آویز تشکیل شده است، به جای باتری از مدار تشدید(resonance circuit) استفاده می‌کند. مدار تشدید نیز سیگنال‌های فرکانس رادیویی ارسال شده توسط یک سیستم خواننده(reader) خارجی را منعکس می‌کند. رزونانس(Resonance) یا تشدید به پدیده افزایش دامنه در زمانی که فرکانس یک نیروی متناوب اِعمالی به یک سیستم مساوی یا نزدیک به فرکانس طبیعی آن سیستم باشد، می‌گویند.

در این مطالعه، محققان از شرکت کنندگان خواستند به مدت ۳۰ دقیقه در داخل خانه از دستگاه ورزشی دوچرخه استفاده کنند و سپس ۱۵ دقیقه استراحت کنند. در طول استراحت، این افراد پیش از شروع مجدد دوچرخه سواری، نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مصرف کردند.

محققان گفتند، حسگر موجود در گردنبند هوشمند توانست با موفقیت سطح گلوکز را ردیابی کند و نشان دهد که می‌تواند سایر مواد شیمیایی مهم موجود در عرق را نیز با موفقیت کنترل کند. علاوه بر این، نکته قابل ذکر درباره فناوری تازه توسعه یافته این است که این دستگاه فقط به مقدار کمی عرق کاربر نیاز دارد تا کار خود را انجام دهد.

"جینگوآ لی"(Jinghua Li)، یکی از نویسندگان این مطالعه و استادیار علوم و مهندسی مواد دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: عرق در واقع حاوی صدها نشانگر زیستی است که می‌توانند اطلاعات بسیار مهمی را در مورد وضعیت سلامتی ما آشکار کنند. نسل بعدی حسگرهای زیستی، بسیار پیشرفته‌تر و غیرتهاجمی خواهند بود و ما قادر خواهیم بود اطلاعات کلیدی موجود در مایعات بدن افراد را تشخیص دهیم.

مایعات بدن یک فرد می‌توانند نشان دهنده چه چیزهایی باشند؟

مایعات بدن افراد از جمله عرق، اشک، بزاق و ادرار می‌توانند فاش کنند که آیا فرد از بیماری، عفونت یا حتی ضربه روحی خاصی رنج می‌برد یا خیر. محققان بر این باورند که روزی می‌توانند حسگر زیستی را نیز مانند یک ایمپلنت زیستی، شخصی سازی کنند و از آن برای شناسایی انتقال‌دهنده‌های عصبی و هورمون‌ها استفاده کنند. به گفته لی این امر به شناسایی اختلالات یونی مایع مغزی نخاعی مرتبط با آسیب مغزی ثانویه، کمک خواهد کرد و حتی می‌تواند درک آنها از نحوه عملکرد مغز را ارتقا دهد.

حسگرهای این گردنبند هوشمند از مواد بسیار نازک ساخته شده‌اند. طراحی دستگاه باعث می‌شود محصول بسیار انعطاف‌پذیر باشد و از نظر ایمنی نیز مشکلی برای پوست کاربر ایجاد نکند.

لی گفت: گردنبند هوشمند ما وسیله‌ای سبک وزن است که افراد می‌توانند هر روز به راحتی از آن استفاده کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Science Advances" منتشر شده است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور