تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - 20:36 - 17 July 2022

توسعه پانسمانی که از عود نوعی سرطان جلوگیری می کند

گروهی از محققان دانشگاه "ناتینگهام" انگلیس در مطالعه اخیرشان از توسعه مواد پانسمانی جدیدی که از عود بیماری "ملانوما" جلوگیری می‌کنند، خبر داده‌اند.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از آی او، ملانوما(Melanoma) به تومور با منشا سلول‌های ملانین‌دار گویند. این تومور بدخیم اصولا یک تومور پوستی است. این نوع سرطان به سرعت می‌تواند در بدن گسترش پیدا کند. حال محققان انگلیسی اظهار کرده‌اند مواد موجود در یک پانسمان جدید می‌تواند از عود این بیماری خطرناک جلوگیری کند.

محققان دانشگاه ناتینگهام در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفتند، نوع جدیدی از پانسمان با مواد جدید را برای درمان پس از جراحی ملانوما تولید کرده‌اند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و به طور همزمان سلول‌های سالم را نیز بازسازی کند.

دانشمندان دانشگاه ناتینگهام در این مطالعه اکسید گرافن، الاستین و اتانول را با هم ترکیب کردند تا روش جدیدی برای رسانایی این ماده ایجاد کنند تا بتوان آن را تنها به منظور نابودی سلول‌های ملانوما گرم کرد به طوری که دیگر سلول‌های سالم آسیبی نبینند.

عملیات خارج کردن تومور با جراحی(Surgical resection) درمانی رایج برای ملانوما پوستی است اما می‌تواند به عود بیماری بعد از عمل منجر شود که این نیز می‌تواند جراحی بیشتر، به همراه شیمی‌درمانی و رادیوتراپی را برای بیماران به همراه داشته باشد. همچنین به دلیل مقاومت سلول‌های تومور در برابر درمان‌ها، ممکن است درمان آن سخت باشد. استفاده از درمان فوتوترمال(PTT) که بر مواد رسانایی متکی است که می‌توانند نور را به گرما برای از بین بردن سلول‌های سرطانی تبدیل کنند نیز اخیرا به عنوان یک روش درمانی جدید مورد بررسی قرار گرفته است. حال نتایج مطالعه اخیر محققان انگلیسی نشان می‌دهد که چگونه می‌توان این روش را با استفاده از یک پانسمان و با کمتر قرار دادن آنها در معرض نور اعمال کرد.

از آنجاییکه اکسید گرافن(GO) امکان ادغام با مواد دیگر مانند پروتئین‌ها را فراهم می‌کند بنابراین محققان در این مطالعه از این روش برای جمع آوری غشاهای نازک اکسید گرافن الاستین که باعث رشد سلولی می‌شود، استفاده کردند. با این حال، اکسید گرافن به اندازه کافی رسانا نیست. رسانا کردن آن معمولا نیازمند فرآیندهای سخت و دمای بالای ۱۴۰ درجه سانتیگراد است که استفاده از آن را محدود می‌کند. در این مطالعه، محققان روشی نوآورانه برای رسانا کردن اکسید گرافن به روشی کارآمد اما با دمای پایین تر (۸۵ درجه سانتیگراد) توسعه دادند. این فرآیند ساخت مواد اکسید گرافن الاستین را که رسانا هستند و می‌توانند رشد سلول‌های اندوتلیال تقویت‌کننده ایمنی را برای ترویج بازسازی و التیام تقویت کنند، امکان‌پذیر کرد.

محققان با استفاده از این روش، پانسمان‌هایی ایجاد کردند که فقط باید با استفاده از نور فروسرخ نزدیک (NIR) به مدت ۱۵ ثانیه هر ۴۸ ساعت گرم شوند تا موثر واقع شوند. روش فروسرخ نزدیک در حال حاضر نیز برای برخی از درمان‌های پوستی استفاده می‌شود و می‌تواند در بستر بیمار در خانه نیز مورد استفاده قرار گیرد. افزودن اتانول در پانسمان به این معنی است که آن نیز استریل است و باعث بهبودی و کاهش خطر عفونت می‌شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Advanced Functional Materials" منتشر شده است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد