تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۱ - 00:19 - 24 June 2022

اجرای مسابقات کن ست ایران توسط پژوهشگاه هوا فضا

با اجرای مسابقات کن‌ ست ایران از سوی پژوهشگاه هوافضا، شرکت کنندگان با ساخت ماهواره‌ هایی با ابعاد یک قوطی نوشابه، مشارکت در اجرای یک پروژه کامل در حوزه فضایی را تجربه خواهند کرد.

تیرداد نیوز - دکتر محمود تلافی نوغانی، دبیر اجرایی مسابقه کن‌ست، کن‌ست را به معنای "یک ماهواره‌ کوچک در ابعاد یک قوطی نوشابه" دانست و گفت: در قالب این رویداد علمی، تیم‌های شرکت کننده، ماهواره‌ای در ابعاد کوچک می‌سازند که باید اجزاء اصلی یک ماهواره عملیاتی شامل زیرسامانه کامپیوتر پرواز، توان، مدیریت داده و فرمان، مخابرات، سازه و زیرسامانه بازیابی را دارا باشد.

نوغانی ادامه داد: این رقابت، شرایطی را ایجاد می‌کند تا تیم‌ها، مراحل انجام یک پروژه فضایی شامل: طراحی و توسعه‌، آزمون‌، عملیات پرتاب و تحلیل داده‌ را پیاده سازی ‌کنند.

مسابقات کن ست چیست

دبیر اجرایی مسابقه کن‌ ست، هدف از برگزاری این رویداد را ایجاد بستری عملیاتی برای علاقه‌مندان جوان حوزه فضایی، اعم از دانشجویان و سایر فعالین این حوزه عنوان کرد و یادآور شد: شرکت‌کنندگان در مسابقه کن‌ست، تجربه انجام یک پروژه فضایی در مقیاس خیلی کوچک را در قالب یک رقابت علمی کسب می‌کنند. ضمن آنکه توانمندی آنها در این حوزه افزایش یافته و در این چارچوب، استعدادیابی و ورود آنها به پروژه‌های جدی فضایی نیز ممکن خواهد شد.

وی تاکید کرد: علاوه بر اینها از طرح‌های منتخب در راستای کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار مناسب نیز حمایت می‌شود.

جزئیات برگزاری رقابت فضایی کن ست ایران

نوغانی با بیان اینکه این مسابقه توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود، این رقابت را از قدیمی‌ترین مسابقات کشور در این حوزه دانست و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی دیگر از مجموعه‌های دولتی و خصوصی از این مسابقات حمایت می‌کنند.

دبیر اجرایی مسابقات کن‌ست با بیان اینکه این رقابت در دو کلاس ‌"سنجش‌-ارتباطی" و "علمی-اکتشافی" برگزار می‌شود، افزود: ماموریت کن‌ست در کلاس سنجشی-ارتباطی، علاوه بر داده‌برداری و ایجاد ارتباط با ایستگاه زمینی، تصویربرداری از زمین و انجام برخی ماموریت‌های مبتنی بر پردازش تصویر است.

وی با اشاره به ماموریت کن‌ست‌ها در کلاس علمی –اکتشافی، توضیح داد: در این کلاس، علاوه بر داده‌برداری و ارتباط بین کن‌ست‌ و ایستگاه زمینی، برخی ماموریت‌های مرتبط با فرود یک کاوشگر یا فضاپیما بر روی سطح یک سیاره فرضی تعریف شده است.

به گفته وی در مسابقه امسال، فرود آرام با استفاده از "بال" تعریف شده و تیم‌ها باید به خوبی عملیات این بخش را اجرایی کنند.

وی با اشاره به برنامه ثبت نام و زمان‌بندی این رقابت، خاطر نشان کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند بصورت تیم‌های ۳ تا ۵ نفره در یک (یا هر دو کلاس) این مسابقه ثبت نام کنند. با پایان ثبت‌نام و تعریف الزامات توسط کمیته علمی مسابقه، کار طراحی توسط تیم‌ها آغاز می‌شود و سپس تیم‌های شرکت کننده در این رقابت در کارگاه‌های آموزشی این رویداد حضور می‌یابند.

نوغانی، فاز بعدی این رقابت را ارائه گزارشی از طراحی اولیه ماهواره‌ها دانست و تصریح کرد: از میان گزارش‌های ارسالی، تعدادی از آنها برای ورود به مرحله دوم انتخاب خواهند شد و در این مرحله، تیم‌ها گزارش طراحی دقیق و ساخت ماهواره‌های خود را عرضه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله دوم تیم‌ها وارد ساخت واقعی کن‌ست‌های طراحی شده خود خواهند شد، یادآور شد: در این مرحله، از میان گزارش‌هایی که ارائه می‌شود، بعد از داوری فنی، تعدادی برای حضور در مرحله نهایی برگزیده می‌شوند.

دبیر اجرایی مسابقه کن‌ست، مرحله نهایی را روز انجام عملیات پرتاب کن‌ست‌ها توصیف کرد و گفت: در این مرحله، تیم‌ها به محل مسابقه اعزام خواهند شد و بعد از ارزیابی‌های زمینی کن‌ست‌ها، نوبت‌دهی می‌شوند و کن‌ست‌ها از طریق یک پهپاد، از ارتفاع بیش از ۳۰۰ متر رهاسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه کن‌ست‌های رها شده، باید ماموریت‌های لازم را اجرایی کنند، افزود: در نهایت بر اساس ارزیابی‌های فنی، تیم‌های برتر انتخاب می‌شوند.

به گفته دبیر اجرایی مسابقه کن‌ست، در هر دو کلاس، سه تیم برتر معرفی می‌شوند و جوایزی به آنها اهدا خواهد شد.

بین‌المللی شدن کن‌ ست

نوغانی با بیان اینکه مسابقات کن‌ ست از سال ۱۳۹۷ بین‌المللی شده است، خاطر نشان کرد: برای برگزاری این رویداد فراخوان‌های بین‌المللی منتشر می‌شود. امسال، سومین دوره بین‌المللی این رقابت برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: اخیرا این مسابقه، با هماهنگی و مدیریت امور بین‌الملل سازمان فضایی ایران، توسط پژوهشگاه هوافضا، در نشست فنی شصت و پنجمین اجلاس کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو (کوپوس) سازمان ملل متحد، ارائه و معرفی شد و تبلیغات بین‌المللی این مسابقه نیز در حال انجام است.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه هوافضا اظهار کرد: در دوره‌های قبل، تیم‌هایی از کشورهای ترکیه، لبنان، مغولستان و پرو ثبت نام کردند و در روز عملیات نیز تیمی از کشور ترکیه حضور یافت.

به گفته وی، گزارش طراحی اولیه تیم‌های حاضر در مسابقه کن‌ست در روز ۳۱ مرداد ماه و نتایج داوری گزارش طراحی اولیه نیز در شهریور ماه اعلام می‌شود و ۳۰ مهرماه نیز گزارش طراحی دقیق و ساخت دریافت می‌شود و اعلام اسامی تیم‌های راه یافته به مرحله نهایی در آبان ماه انجام خواهد شد.

دبیر اجرایی مسابقات کن‌ست، افزود: مرحله نهایی این دوره از مسابقات نیز در نیمه اول دی ماه برگزار خواهد شد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی