تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - 15:32 - 07 April 2022
به بهانه ١٨ فروردین؛ روز جهانی بهداشت و سلامتی

با فواید درمانی مصرف شیر و لبنیات آشنا شوید

٧ آوریل مصادف با ١٨ فروردین به دلیل سالگرد تشکیل اولین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو و تاسیس سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان روز جهانی سلامتی یا بهداشت شناخته می‌شود.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، سلامت چیزی نیست کـه نتوان بـه آن اهمیت داد. هر فردی اگر بخواهد زندگی باکیفیتی داشته باشد ناگزیر باید بـه سلامت فردی و حتی اجتماعی توجه داشته باشد.

تاریخچه روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت

هرساله روز ۱۸ فروردین «۷ آوریل» بـه عنوان روز جهانی بهداشت در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود. در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک، اولین اساسنامه کنفرانس بین‌ المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین شد. همچنین در ژوئن همان سال، اولین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد.

هدف این روز در ابعاد جهانی این اسـت کـه خاطرجمعی حاصل شود کـه هرکسی بتواند مراقبتی را کـه نیاز دارد، زمانی کـه بـه آن نیاز دارد، در جامعه‌اش بـه دست آورد.

هدف و رسالت روز جهانی بهداشت چیست؟

رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان، درباره موضوع خاص بهداشتی اسـت کـه سازمان بهداشت جهانی «WHO» آن را در رأس اولویت‌های بهداشتی سال قرار داده اسـت.

این روز بـه‌عنوان نقطه شروع اجرای برنامه‌های بهداشتی بلند مدتی اسـت کـه می ‌بایست مدت‌ها قبل از ۷ آوریل، فعالیت‌های آن انجام شده و منابعش فراهم شود.

هدف این سازمان، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای انسان‌های روی زمین اسـت. بـه دنبال این هدف، سازمان، برنامه‌های زیادی را بـه مرحله اجرا می‌گذارد تا زمینه مساعدت کشور‌ها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند.

نقش لبنیات در حفظ و ارتقای سلامتی

لبنیات فواید زیاد و متنوعی برای بدن انسان دارد. عمده‌ترین دلیلی که همیشه برای مصرف شیر و لبنیات ذکر می‌شود، تأمین کلسیم مورد نیاز برای بدن است اما این تنها خاصیت لبنیات نیست چراکه می‌تواند منبعی برای تأمین ویتامین دی، فسفر و سایر منابع معدنی و ویتامینی هم باشد. لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، دوغ، کشک و خامه گروهی از مواد غذایی هستند که ارزش‌غذایی زیادی دارند به طوری که تقریباً تنها گروه از مواد غذایی‌اند که با مصرف آن‌ها قسمت اعظم نیازهای بدن برآورده می‌شود.

پروتئین لبنیات بسیار مرغوب و منحصر به فرد است، کلسیم مورد نیاز بدن را هم تأمین و از بروز اختلالات و ضایعات استخوانی پیشگیری می‌کند و مصرف کافی آن در کودکان و نوجوانان نیز رشد قدی آن‌ها را افزایش می‌دهد. لبنیات همچنین بهترین منبع انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین A و ویتامین‌های گروه B به‌ویژه B۲ هستند. مصرف لبنیات باعث سلامت استخوان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان، حفظ سلامت دندان‌ها، مقاومت بدن در برابر آسیب‌ها و ضربه پذیری، افزایش انعطاف پذیری و افزایش هوش است.

توصیه می‌شود که تمامی افراد خصوصاً کودکان و نوجوانان و افراد سالمند حتماً استفاده از انواع لبنیات را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا بتوانند از خواص لبنیات برای بدن انسان و مزایای آن بر روی سلامتی‌شان بهره‌مند شود.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد