تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - 18:50 - 15 March 2022

خوابیدن با چراغ روشن به قلب آسیب می رساند

مطالعات آزمایشگاه خواب نشان می‌دهد که خوابیدن با چراغ روشن به سلامت قلب آسیب می‌رساند.

به گزارش تیرداد نیوز، محققان دانشکده پزشکی "فاینبرگ" در دانشگاه نورث وسترن دریافتند که خوابیدن در اتاقی با نور متوسط می‌تواند به سلامت متابولیکی قلب افراد آسیب برساند. این مطالعه نشان داد که فقط یک شب خواب در اتاقی با نور محیطی متوسط باعث افزایش ضربان قلب در شب و افزایش مقاومت به انسلولین هنگام صبح می‌شود.

تحقیقات زیادی به بررسی تاثیر نور صفحه نمایش‌ها بر کیفیت خواب و سلامتی پرداخته‌اند. بخش عمده‌ای از این مطالعه بر تاثیر قرار گرفتن در معرض نور بر ریتم‌شبانه‌ روزی متمرکز بوده است و نشان داده که اختلال‌هایی که در پی قرار گرفتن در معرض نور به وجود می‌آیند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و چاقی می‌شوند.

آنچه کمتر شناخته شده است قرار گرفتن در معرض نور هنگام خواب و اثر آن بر سلامتی است. در مطالعات مشاهده‌ای ارتباطی بین سطوح نور اتاق خواب و ابتلا به دیابت یا چاقی شناسایی شده است اما تنها چند تحقیق به صورت تجربی به تأثیر خوابیدن در نورهای روشن پرداخته‌اند.

در این مطالعه ۲۰ فرد جوان و سالم شرکت داشتند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه دو شب متوالی را در یک آزمایشگاه خواب تحت نور کم گذراندند در حالی که گروه دیگر یک شب را در نور ضعیف و شب دیگر را در نور متوسط خوابیدند.

"دانیلا گریمالدی"(Daniela Grimaldi) نویسنده اول این مطالعه می‌گوید که تیم او شاهد افزایش ضربان قلب در طول شب در شرکت‌کنندگانی بودند که در معرض نور شدیدتر قرار داشتند. این افزایش فشار بر قلب می‌تواند به طور قابل توجهی منجر به کاهش سلامت قلب در دراز مدت شود.

محققان همچنین شاهد افزایش مقاومت به انسولین در شرکت‌کنندگانی بودند که در نور متوسط شب را گذراندند. "فیلیس زی"(Phyllis Zee)، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: این یافته‌ها ممکن است نشانه‌هایی در مورد ارتباط نرخ بالای دیابت و قرار گرفتن در معرض نور فراهم کند.

اگرچه این تغییرات قلبی ناشی از خواب در زیر نور متوسط از نظر آماری قابل توجه بود اما باید خاطرنشان کرد که شرکت‌کنندگان هیچ تفاوتی در کیفیت خواب در دو نور ضعیف و متوسط گزارش نکردند. همچنین هیچ تفاوتی در ترشح ملاتونین مشاهده نشد.

زی می‌گوید: اگرچه این مطالعه کوچک است، اما یافته‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور متوسط چگونه می‌تواند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی شود که بلافاصله به طور ذهنی قابل درک نیستند. توصیه زی این است که نورهای شب را تا حد امکان کم کنید. او همچنین توصیه می‌کند از نورهای سفید یا آبی اجتناب کنید زیرا این نورها به طور بالقوه تحریک‌کننده‌تر هستند.

این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد