تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - 13:55 - 02 March 2022

تفاوت حمله قلبی و حمله پانیک در چیست

یکی از چیز‌هایی که بسیاری از افراد از آن مطلع نیستند، تفاوت میان حمله قلبی و حمله پانیک است.

تیرداد نیوز - یکی از مسائلی که دانستن آن می‌تواند به ما در مواقع اضطراری کمک کند، دانستن تفاوت میان حمله قلبی و حمله پانیک (وحشت زدگی) است.

ممکن است شما در هر زمانی با این علائم روبه‌رو شوید:

شروع ناگهانی احساس شدید ترس همراه با علائم فیزیکی ترسناکی مانند تپش قلب، لرزیدن و یا حتی مشکلات تنفسی.

در چنین مواردی ممکن است شما دچار حمله پانیک شده باشید؛ چیزی که بسیاری از افراد ممکن است در مقطعی آن را تجربه کنند. در این موارد ممکن است شما دچار سردرگمی شوید که آیا ممکن است به جای حمله پانیک، دچار حمله قلبی شده باشید یا خیر.

علائم حمله پانیک ممکن است شامل موارد زیر باشند:

احساس شدید و ناگهانی اضطراب و یا ترس

وجود مشکل در تنفس، تپش قلب و یا عرق کردن

لرزیدن، سرگیجه یا سبکی سر

درد شکم، تهوع و یا سردرد

گرگرفتگی یا لرز

درد در قفسه سینه

حملات پانیک ممکن است اغلب برای افرادی که از اختلالات مرتبط با اضطراب رنج می‌برند، رخ دهد. این علائم می‌توانند برای هر کسی به شکلی ناگهانی رخ دهند.

حملات قلبی زمانی رخ می‌دهند که بخشی از قلب به خاطر انسداد شریان و در نتیجه ممانعت و یا کُند شدن جریان خون به قلب، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.

حملات قلبی و پانیک دارای برخی علائم مشترک هستند. برخی از این علائم مشترک عبارتند از:

وجود درد یا فشار در قفسه سینه

مشکل در تنفس/ تنگی نفس

تپش قلب / یا تند تند زدن قلب

عرق کردن/عرق سرد

لرزیدن

سبکی سر و سرگیجه

حالت تهوع یا استفراغ

وجود درد یا ناراحتی در بخش بالایی بدن به ویژه بازوها، شانه ها، پشت، فک یا گردن

با وجودی که تمایز گذاری میان حمله قلبی و حمله پانیک دشوار است؛ اما می‌توان تفاوت‌هایی را در بین آن‌ها مشاهده کرد:

درد قفسه سینه‌ای که همراه با حمله پانیک رخ می‌دهد، معمولا در ناحیه سینه می‌ماند؛ در حالی که درد قفسه سینه‌ای که همراه با حمله قلبی رخ می‌دهد، اغلب می‌تواند به مناطق دیگر مانند بازوها، گردن، شانه ها، گردن یا فک سرایت کند.

دکتر سامانتا کاپفان (Samantha Kapphahn) متخصص قلب و عروق در شهر اپلتون واقع در ایالت ویسکانسین آمریکا با شرح این تفاوت گفت: علاوه بر این، حمله قلبی می‌تواند به عنوان فشار عمیق توصیف شود؛ مانند این ضرب المثل که گفته می‌شود داشتن احساس این که «فیل روی سینه شما نشسته» و یا احساسی به مانند سوزش سر دل و یا حتی احساس ناراحتی کلی در ناحیه سینه. اما حمله پانیک اغلب «تیز» توصیف می‌شود.

دکتر کاپفان در ادامه گفت: هرگز منتظر نمانید تا این علائم از بین بروند. در صورتی که هرگونه علائم حمله قلبی را دارید و یا حتی اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار حمله پانیک شده باشید، به پزشک مراجعه کنید. زنان به ویژه باید بدانند ممکن است علائمی را تجربه کنند که در مواقعی، متفاوت ظاهر می‌شود.

حملات قلبی می‌تواند در زنان به شکلی متفاوت آشکار شود. آن‌ها احتمال دارد فشار قفسه سینه‌ای را که به هنگام حمله قلبی ظاهر می‌شود، تجربه نکنند و به جای آن، ممکن است در مناطق دیگری از بدن مانند پشت و یا شکم احساس درد کنند. آن‌ها همچنین ممکن است علائم دیگری را که در هر دو حمله قلبی و پانیک مشترک هستند مانند تنگی نفس و یا سبکی سر را تجربه کنند.

باید بدانید هر دو حمله قلبی و پانیک ممکن است بدون دلیل اتفاق بیفتند. اما هر کدام از آن‌ها محرک‌های خاص خود را دارند. حمله قلبی ممکن است در پی تقلا و فعالیت فیزیکی بدن رخ دهد؛ مانند افرادی که به طور عادی کم تحرک هستند و سپس به طور مثال شروع به پارو زدن برف زیادی می‌کنند. حملات قلبی می‌توانند پس از حوادث احساسی شدید رخ دهند.

از سوی دیگر، حملات پانیک ممکن است در افرادی که انواع خاصی از اختلالات اضطرابی را دارند رخ داده و یا می‌تواند برای افرادی که تنها و منزوی هستند، رخ دهد. مانند افرادی که دچار فشار‌های احساسی مانند طلاق یا مرگ یکی از عزیزانشان هستند.

البته باید بدانید همیشه آن طور نیست که این علائم درست در زمانی که فرد در بالاترین حالت فشار احساسی قرار دارد، رخ دهند.

دکتر کاپفان گفت: افرادی که دچار اضطراب و یا افسردگی هستند، ممکن است در معرض خطرات بالاتری در زمینه مشکلات قلبی باشند. استرس مزمن می‌تواند در افزایش فشار خون و افزایش خطر حمله قلبی موثر باشد. ما واقعاً می‌خواهیم مردم علائم هشداردهنده حوادث قلبی را درک کرده و تشخیص دهند. سکته‌های قلبی تهدید کننده زندگی هستند و می‌خواهیم مردم آگاه شده تا سریعا در این موارد درخواست کمک کنند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست