تیرداد نیوز

کد خبر: ۴۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - 16:02 - 24 January 2022
مجموعه سکه‌های ساسانی موزه بانک ملی ایران در قاب کتاب

مجموعه سکه های ساسانی موزه بانک ملی ایران

کتاب مجموعه سکه‌های ساسانی موزه بانک ملی معروف به «مجموعه پیروزان» به کوشش داریوش اکبرزاده و نیکولاوس شیندل با همیاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، داریوش اکبرزاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه روز دوشنبه - ۴ بهمن ۱۴۰۰ - درباره کتاب مجموعه سکه‌های ساسانی موزه بانک ملی ایران گفت: این مجموعه در اواخر دهه پنجاه خورشیدی توسط بانک ملی ایران خریداری شده است.

وی با بیان‌اینکه شماری از سکه‌های این مجموعه، در مقطعی کوتاه در ساختمان سردار اسعد به‌عنوان موزه سکه، به نمایش گذاشته شد و با تعطیلی موزه این مجموعه به‌درستی مورد حفاطت قرار گرفت، تصریح‌ کرد: مجموعه سکه‌های موزه بانک ملی اندکی بیش از ۱۰هزار سکه از دوره هخامنشی تا دوران اسلامی است. در این مجموعه، شماری ارزشمند از سکه‌های ساسانی بالغ بر ۱۲۰۰ سکه نگهداری می‌شود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، گفت: با توجه به محدودیت زمانی تهیه بروشور جلد اول، در گام نخست ثبت، پاکسازی، عکاسی، استخراج داده‌ها، آماده‌سازی کاتالوگ دو زبانه انگلیسی- فارسی ۳۱۲ سکه مورد توجه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این کاتالوگ دو زبانه، اطلاعاتی ارزشمند از پیشینه ساختمان موزه، معماری آن و چگونگی تبدیل ساختمان سردار اسعد به موزه و سرگذشت مجموعه سکه آمده است.

اکبرزاده با بیان‌اینکه وجود دینارها (سکه‌های زر) در این مجموعه همچون دینار خاص خسرو پرویز بر اهمیت آن افزوده خاطرنشان‌ کرد: وجود شمار قابل توجه‌ی از سکه اردشیر سوم در تقابل با دیگر مجموعه‌های چاپی شناخته شده، این مجموعه را متمایز کرده است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در پایان تصریح‌کرد: آزمایشات XRF (تعیین ماهیت و جنس) این مجموعه توسط کارشناس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد