تیرداد نیوز

کد خبر: ۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - 20:11 - 05 October 2019

مازندران پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ شد

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: استان مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است.
تیرداد نیوز - سیف الله فرزانه روز شنبه در این باره افزود: پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو (سازمان همکاری اقتصادی) حدود ۶ ماه پیش از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به وزیر میراث فرهنگی کشور (رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت) داده شد و روز گذشته ۱۲ مهرماه به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو در تاجیکستان درآمد.
وی انتخاب مازندران به عنوان پایتخت گردشگری رویداد مهمی در صنعت توریسم مازندران توصیف کرد و گفت: ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مازندران برای جذب گردشگر و همچنین قرارگیری در خوش آب و هواترین منطقه خاورمیانه و آسیای غربی می تواند تحولی مثبتی برای معرفی استان ایفا کند.  
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران افزود: کشورهای حوزه اکو علاوه بر مرزهای مشترک سیاسی – جغرافیایی دارای همپوشانی قلمروهای فرهنگی هستند که تاثیر این مشترکات، تاریخ و تمدن منطقه را شکل داده که در مجموع یکی از قدیمترین زیستگاه‌های جوامع بشری در دنیا است.
فرزانه افزود: این مشترکات فرهنگی و ظرفیت های غنی منطقه در حوزه تجارت و ساختارهای اقتصادی باعث شکل گیری یکی از محوری ترین راه های تاریخی تجارتی جهان به نام راه ابریشم در این منطقه شده که امروزه می تواند نقش اصلی در توسعه اقتصاد منطقه به خصوص مازندران ایفاء نماید.
وی ادامه داد : در این بین کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان به همراه سایر کشورها همچون ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان ، ترکمنستان ، افغانستان و آذربایجان بعنوان یکی از بازارهای اصلی گردشگری فرهنگی و طبیعت گردی در جهان محسوب می شود که تلاش برخی از این کشورها باعث درآمد مناسب از بازار بین المللی سفر شده و ترکیه با پذیرش قریب به ۳۰ میلیون گردشگر در صدر قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اظهار داشت: پیشنهاد پایتخت گردشگری کشورهای اکو تلاشی است برای همکاری منطقه ای و توسعه اقتصادی از دریچه گردشگری که امیدواریم با شکل گیری نخستین رویداد آن در مازندران به نمایندگی از ایران شرایط همکاری گسترده منطقه ای در حوزه انتقال تکنولوژی و دانش گردشگری و تبادل گردشگر در کشورهای عضو اکو بوجود آید.
فرزانه به میزبانی مازندران به عنوان نخستین پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد و گفت: بسترهای تاریخی و تمدنی به همراه ظرفیت های محیطی در حوزه اکو می تواند سرآغاز یک حرکت بسیار مهم در اقتصاد گردشگری مازندران باشد و استان را جهت مقصد سازی گردشگری بین المللی توانمند سازد و آینده روشنی را برای استان رقم بزند.
وی همکاری جهت آسان سازی سفر در کشورهای عضو اکو برای اعضاء را یکی از اهداف فصل پایتخت های گردشگری خواند و افزود: انتظار ما از مسئولان خودمان و کشورهای عضو این است که تا حد امکان موانع را برای گردشگری میان خود برداشته تا شاهد رشد اقتصاد گردشگری همه اعضا باشیم. 
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران ادامه داد: پایتخت گردشگری در استانها یا ایالت‌های کشورهای عضو اکو باعث نشان دادن ظرفیت‌های هر منطقه در ابعاد جهانی شده و تلاش این مناطق برای سهم بری از اقتصاد گردشگری ناشی از مسافرت های بین المللی بسیار افزایش یافته و عدالت اقتصاد در کل جغرافیای یک ایالت یا استان باعث رفاه اجتماعی و پویایی اقتصاد مناطق در کل کشور خواهد شد.
فرزانه گفت: مازندران در سال ۲۰۲۲ میزبان یک پروژه اقتصادی – فرهنگی است که با رویکرد توسعه پایدار شکل گرفته و با تشکیل دبیرخانه در استانداری مازندران و شرح وظایف کمیته‌های مرتبط آن برای دوسال کاری برنامه ریزی می گردد.
سازمان همکاری اقتصادی به‌طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار آن را پایه‌ریزی کردند.
تعداد ۱۰ کشور امروز عضو سازمان همکاری اقتصادی هستند.
 
 
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است