تیرداد نیوز

کد خبر: ۳۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - 15:44 - 19 October 2021

پیشنهادات بخش خصوصی برای ساخت مسکن به زودی ارائه می شود

خوانساری گفت: در برنامه دولت تعهد شده که سالی یک میلیون مسکن ساخته شود که ظرف دو ماه آینده، پیشنهاداتی در این خصوص ارائه خواهد شد.

تیرداد نیوز - مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در بیست‌و‌هفتمین نشست هیئت نمایندگان این اتاق بیان کرد: مسئله مهم کشور در اقتصاد امروز، موضوع تورم است که همچنان سیر صعودی خود را حقظ کرده در شهریور ماه نیز میزان تورم ۳.۴ درصد بود علت اصلی این موضوع کسری بودجه دولت است که نتوانست طی شش ماه به اهداف تعیین شده در بودجه برسد در نهایت دست درازی به منابع بانک مرکزی موجب افزایش تورم شده است.

او ادامه داد: یکی از علل مهم تورم افزایش پایه پولی و ورود بانک مرکزی به چرخه پولی کشور است که یکی از دلایل آن نفت فروش رفته‌ است که پول آن وارد کشور نشده و به دارایی بانک مرکزی در خارج از کشور اضافه کرده و معادل ریالی آن را در داخل کشور پرداخت کرده است. دلیل دوم هم کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی است.

خوانساری با بیان این که تورم، ثبات اقتصادی را دچار اختلال می‌کند گفت: در بخشنامه رئیس‌ جمهور برای بودجه سال آینده، دو فراز بسیار مهم مورد تاکید قرار گرفته که بر اساس فراز نخست، سازمان برنامه و بودجه موظف به تنظیم لایحه‌ای بدون کسری بودجه شده است. از این طریق جلوی افزایش تورم و پایه پولی نیز گرفته می‌شود. تسهیل و توسعه عملیات بازار باز می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش پایه پولی باشد.

او ادامه داد: همچنین کاهش مداخلات دولت در اقتصاد و قیمتگذاری با هدف ایجاد ثبات اقتصادی در سطح خرد و بازار‌ها نیز، در این بخشنامه مورد تاکید قرار گرفته که امیدواریم دستگاه‌های دولتی این موضوع را سرلوحه قرار دهند. سرکوب قیمت باعث کاهش عرضه و تولید شده و در یک لوپ، نهایتا منجر به افزایش قیمت هم می‌شود.

تحول ساختاری برای مشارکت بخش خصوصی ضروری است

خوانساری در ادامه بیان کرد: فراز دوم نیز مربوط به رشد اقتصادی است، در این فراز آمده که طی سال‌های گذشته رشد‌های پایین با روند‌های کاهنده و پرنوسان داشته‌ایم و همچنین برای مشارکت بخش خصوصی زمینه‌سازی نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر بخش خصوصی در اقتصاد کشور فعال نباشد، قطعاً توسعه‌ای نخواهیم داشت. اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی آمادگی همکاری در همه حوزه‌ها را با دولت دارند. باید تحول ساختاری رخ دهد، امیدواریم این بخش نیز عملیاتی شده و مشارکت بخش خصوصی افزایش یابد.

خوانساری با بیان این که در جلسه شب گذشته شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، چهار موضوع مهم شامل مسکن، آب، برق و کسری بودجه مطرح شد، گفت: در برنامه دولت تعهد شده که سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. این تعداد، معادل ۸۰ میلیون مترمربع است و نیاز به سازوکار‌هایی دارد که ظرف دو ماه آینده، پیشنهاداتی در این خصوص از سوی اتاق تهران ارائه خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بحث آب نیز بسیار مهم است چرا که فرونشست زمین یک بحث جدی بوده و منجر به ورود آسیب به آثار تاریخی کشور شده و تمدن ایران را به خطر می‌اندازد. بنابراین اتاق بازرگانی تهران در دو حوزه مسکن و آب، پیشنهادات خود را طی ماه‌های آینده به دولت ارائه می‌کند.

خوانساری افزود: همچنین اتاق بازرگانی تهران دو موضوع برق و کسری بودجه را بیان کرد که در یک تا دو ماه آینده پیشنهادات ما در این دو حوزه در دولت بررسی خواهد شد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است