تیرداد نیوز

کد خبر: ۳۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - 14:51 - 07 September 2021
وزير ارتباطات:

به هیچ وجه به دنبال مسدود سازی فضای مجازی نیستیم

رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد که مذاکره در دستور کار است اما مذاکره با فشار غیرقابل قبول است ضمن اینکه مذاکره و گفت و گو باید نتیجه محور باشد.

به هیچ وجه به دنبال مسدود سازی فضای مجازی نیستیم

تیرداد نیوز - عيسي زارع پور وزير ارتباطات‌ و فناوري اطلاعات با تاکيد براينکه نگاه دولت سيزدهم استفاده حداکثري از فضاي فناوري است، گفت: دولت به هيچ وجه به دنبال مسدود سازي فضاي مجازي و کسب و کارها نيست اما ما معتقديم که اين فضا بايد نظام مند شود.

زارع پور دوشنبه شب با حضور در يک برنامه زنده تلويزيوني به تشريح برنامه هاي وزارت ارتباطات‌ و فناوري اطلاعات در دولت سيزدهم و بررسي تهديدها و فرصت‌هاي فضاي مجازي پرداخت.

وي در آغاز به اهميت فضاي مجازي در زمان کنوني اشاره کرد و با بيان اينکه هر تصميمي درخصوص اين فضا و فناوري اطلاعات روي اشتغال، امنيت و کسب و کار مردم اثر دارد، گفت: به طور مثال در دوران شيوع کرونا ما شاهد تعطيلي سينماها و تئاتر بوديم اما به واسطه فضاي مجازي فرهنگ هرگز تعطيل نشد.

وزير ارتباطات‌ و فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه نگاه ما به حکمراني در فضاي مجازي بسيار مهم است چرا که گاهي اوقات غفلت کرده ايم و تصميم هاي به موقع نگرفته ايم، افزود: توسعه شبکه ملي اطلاعات، دولت الکترونيک، اقتصاد ديجيتال، حوزه حمايت از کاربران، حوزه فضايي و ارتقاء حوزه پست و پست بانک از ديگر سرفصل‌هاي کاري ما است.

زارع پور در ادامه تاکيد کرد: نگاه دولت سيزدهم به شبکه هاي اجتماعي اين است که به هيچ وجه به دنبال مسدود سازي فضاي مجازي و کسب و کارها نيست اما ما معتقديم که اين فضا بايد نظام مند شود.

وي همچنين با بيان اينکه يکي از اولويت‌ها شبکه ملي اطلاعات و حکمراني فضاي مجازي است، گفت: چرا که اين فضا روابط دولت‌ها با مردم را تحت تاثير قرار داده و اکنون عصر حاکميت پلتفرم (سکو) هاست و براي همه کشورها مهم است که فلان پلتفرم چه تعداد کاربر و در چند کشور دارد.

او ادامه داد: اکنون حکمراني از طريق پلتفرم‌هاي خدمات رسان و شبکه‌هاي اجتماعي است و اينکه چه چيزي را نصب کنيم يا نکنيم به حکمراني مربوط مي‌شود و در حال حاضر مشکل همه دنيا اين است که با پلتفرم‌هاي جهاني چه کنيم و حتي در مورد مديريت اينترنت نگراني جهاني وجود دارد.

وزير ارتباطات‌ و فناوري اطلاعات در ادامه افزود: به عنوان مثال درخصوص پلتفرم‌هاي اينترنتي در حوزه خريد و فروش، خدمات رسان‌ها و تاکسي اينترنتي با کمک جوانان موفقيت‌هاي خوبي کسب کرديم و اجازه نداديم گردش خدمات خارج از مرزها رخ دهد اما در جاهايي عملکرد مناسبي نداشتيم و عقب مانديم.

زارع پور با بيان اينکه ما بايد دکترين و مدل حکمراني داشته باشيم که چطور از ظرفيت‌ها براي حل مسائل کشور در حوزه اقتصاد، اشتغال و فرهنگ استفاده کنيم، تاکيد کرد: حاکميت بايد حافظ منافع مردم باشد و اگر در اين فضا حقوق مردم را حفظ نکنيم، حکمران خوبي نبوده‌ايم.

وزير ارتباطات‌ و فناوري اطلاعات در ادامه به پرونده‌هاي کلان کلاهبرداري در حوزه فضاي مجازي اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما ابزارهاي مناسبي براي احقاق حقوق مردم در اين حوزه‌ها نداريم و در اين خصوص غلفت صورت گرفته است که بخشي از آن به خاطر شرايط سياست خارجي بود که مانع تعاملات شده است.

وي افزود: نگاه ما در حوزه فضاي مجازي ايجابي و فرصت محور است و مي‌خواهيم مشکلات را حل کنيم و ميليون‌ها شغل از طريق اين فضا مي‌توان ايجاد کرد تا جوانان حتي درآمدهاي دلاري هم داشته باشند.

زارع پور در ادامه اين برنامه و در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه چرا پلتفرم‌هاي بومي طراحي نشده است؟، گفت: ما در برخي از حوزه‌ها و در آنجا که خواستيم توانستيم اما بايد در نظر داشت که با کارهاي نمايشي نمي‌توان کار کرد.

وي افزود: ما در حوزه پلتفرم‌هاي بانکي با کمک بخش خصوصي به موفقيت‌هاي قابل توجهي رسيده‌ايم و قطعاً استانداردهاي پلتفرم‌هاي بانکي بسيار پيچيده‌تر از پلتفرم‌هاي اجتماعي است.

وزير ارتباطات‌ و فناوري اطلاعات همچنين در پاسخ به پرسش ديگري مبني براينکه شبکه ملي اطلاعات چيست و چه زماني کامل مي شود؟، گفت: شبکه ملي اطلاعات لايه هاي مختلفي دارد که يک لايه آن، لايه زيرساخت است که از صفر تا صد آن در اختيار وزارت ارتباطات است.

او ادامه داد: اگر ما بتوانيم در داخل کشور در لايه زير ساخت يک شبکه پرسرعت و با کيفيت داشته باشم، مي توانيم خدمات بهتري به مردم ارائه دهيم و اگر اين زير ساخت در داخل کشور راه اندازي شود مي توان از آن به عنوان هاب انتقال اطلاعات به کشورهاي ديگر استفاده کرد.

زارع پور افزود: سند طرح کلان معماري ملي اطلاعات که سال گذشته ابلاغ شد هرچند که دير و بعد از ۹ سال ابلاغ شده است، اما يک سند افتخار آميز است که اگر به بخش هاي مختلف آن نگاه کنيد، استانداردهايي که براي کيفيت شبکه تعيين کرده، استانداردهاي بين المللي و بعضا بالاتر از آن استانداردهايي است که در کشورهاي ديگر وجود دارد.

وي با بيان اينکه پيشرفت ما در لايه زير ساخت خيلي خوب است، گفت: بنده در مجلس قول دادم که ان شاءالله ما تکاليف خود را در همه لايه ها در افق سال ۱۴۰۴ انجام دهيم ولي اين لايه زير ساخت را ظرف دو سال آينده راه اندازي مي کنيم.

وزير ارتباطات‌ و فناوري اطلاعات تصريح کرد: من قول مي دهم که توسعه شبکه ملي اطلاعات به معناي قطع دسترسي شبکه جهاني نيست بلکه ما به دنبال فراهم کردن يک شبکه پرسرعت، با کيفيت و امن براي عموم مردم هستيم.

زارع پور همچنين در پاسخ به اين پرسش که "آيا شما در شبکه هاي اجتماعي حضور نداريد؟"، گفت: من در شبکه هاي اجتماعي حضور دارم اما ترجيح مي دهم به جاي وزير رسانه، وزير ارتباطات و وزير برقراري ارتباط هاي مردم با يکديگر باشم.

او ادامه داد: من خيلي آنلاين هستم و زماني که در قوه قضاييه حضور داشتم پاسخ ايميل فردي را ظرف کمتر از سه دقيقه دادم که اين فرد بسيار ذوق زده شده بود که مسوولي در اين سطح به سرعت پاسخگوي ايميل او بوده است.

وي با تاکيد براينکه من هيچ گاه نگاه منفي به حضور در فضاي مجازي نداشته و ندارم و البته آن را يک فرصت مي دانم، افزود: يکسري از مردم مشکلاتي مثل مشکل دسترسي، شکايت از اپراتورها و ... داشته و در مجموع از زير مجموعه‌هاي اين وزارتخانه گله و شکايت دارند.

زارع پور گفت: ما يک سامانه تلفني شبانه روزي ۱۹۵ و نيز سامانه ساینی 195 را داريم که همکاران من بطور شبانه روزي پاسخگوي مشکلات مردم هستند و مردم بدانند که قطعا اين پيام ها تا رسيدن به نتيجه پيگيري مي شود.

وزير ارتباطات‌ و فناوري اطلاعات ادامه داد: حتي اگر هموطنان عزيز خارج از اين فضاها بحث و موضوعي را داشتند مي توانند از طريق ارسال پيامک به شماره تلفن ۰۹۱۲۲۹۹۶۳۲۱ موارد مورد نظر خود را اعلام کنند.

زارع پور افزود: همچنين ان شاءالله از هفته آينده در سايت وزارت ارتباطات صفحه اي را راه اندازي مي کنيم و من هفته‌اي يکساعت را براي ارتباط بي واسطه با مردم اختصاص مي دهم تا مشکلات آنها را بشنوم و پيگيري کنم.

وزير ارتباطات‌ و فناوري اطلاعات در پايان گفت: اميدوارم طبق برنامه زمان بندي شده فعاليت‌هاي خود را انجام و با تخصص، دانش و تجربه در کنار لطف الهي بتوانيم وعده‌هايمان را محقق کنيم.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر