تیرداد نیوز

کد خبر: ۳۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - 14:54 - 16 August 2021

پیک ششم از راه رسید

ثبت رکورد تابستانه دلتا با ۶۲۰ فوتی در یک روز این واقعیت را نشان داد که هنوز تا رسیدن به شرایط ثبات فاصله داریم و برآوردها نشان می‌دهد حداقل تا ۱۴ روز آینده باید منتظر ثبت رکوردهای تازه‌ای در این زمینه باشیم.

پیک ششم از راه رسید

تیرداد نیوز - در شرایطی که روز گذشته ثبت رکورد فوت 620 نفر از هموطنان مشخصاً به دلیل ویروس دلتا همه را شوکه کرد برخی از کارشناسان براین باورند این روند تازه آغاز شده و باید تا 14 روز آینده منتظر ثبت رکوردهای تازه‌ای در این زمینه باشیم.

در این زمینه کارشناسان براین باورند که سیر صعودی بیماری به دلیل قابلیت سرایت بسیار بالای دلتا در سراسر کشور موج سهمگینی از بیماران را روانه مراکز درمانی کرد که بدحالی برخی از آنها به نوعی تمام ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را در بخش بستری عادی و مراقبت‌های ویژه را تکمیل کرد که این اتفاق نهایتاً منجر به افزایش تعداد موارد فوتی شده؛ چون این سونامی در واقع نفس‌های کادر درمان را به شماره انداخت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در تایید شرایط فعلی روز گذشته رسماً اعلام کرد: شرایط فعلی و روند صعودی بیماری در موج پنجم باعث شده تا هنوز امکان برآورد از رسیدن به قله پیک پنجم را نداشته باشیم و مشخص نیست که چه زمانی به این نقطه خواهیم رسید و این اتفاق نگران کننده است.

علیرضا رئیسی همچنین درباره شرایط استان‌ها تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان 9 شهرستان در وضعیت زرد، 7 شهرستان در وضعیت نارنجی و 6 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و در این استان به قله موج بیماری رسیده‌ایم البته این اولین موج جدی بیماری در استان سیستان و بلوچستان بوده و اکنون خوشبختانه روند نمودار بیماری در این استان، نزولی می‌شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان 13 شهرستان در وضعیت قرمز و 2 شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. در استان هرمزگان علیرغم اینکه الگوی بیماری مشابه سیستان و بلوچستان داشت و شاید زودتر از سیستان و بلوچستان، موج بیماری در هرمزگان آغاز شد اما همچنان به قله موج بیماری نرسیده ایم و تحلیل های مختلفی در این زمینه وجود دارد که یکی از دلایل اصلی آن، حجم مسافرت‌ها و ورود گردشگران به ویژه به جزایر هرمزگان است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: یکی از موضوعاتی که همواره در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت به طور جدی پیگیری می کنیم، پایش رعایت پروتکل های بهداشتی در سراسر کشور است. در حال حاضر متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور حدود 37.4 درصد است.

وی تاکید کرد: اگر رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از 80 درصد برسد یعنی در معرض خطر هستیم. درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در استانهای مختلف متفاوت است بگونه ای که در تهران، 44 درصد، سیستان و بلوچستان 27 درصد، هرمزگان 35 درصد، البرز 44 درصد و خوزستان 42 درصد است.

از سوی دیگر کارشناسان با اشاره به آغاز تعطیلات جدید تصویب شده ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید می‌کنند: تجارب تعطیلی‌‌های مشابه مثل تیرماه گذشته نشان داد که عدم رعایت جدی موارد قرنطینه و جلوگیری از جابه‌جایی گسترده جمعیت خود به معنی ایجاد بحران در چند روز بعد از تعطیلی است به همین دلیل از همین امروز پیش‌بینی می‌شود که 14 روز آینده دوباره شاهد افزایش بحران در سراسر کشور باشیم.

این گروه معتقدند فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی در سراسر کشور و البته بی‌توجهی گروهی از هموطنان و بستن بار سفر قبل از آغاز محدودیت‌ها به نوعی این هشدار را به کادر درمان می‌دهد که باید خودشان را برای موج سهمگین‌تری در دو هفته آینده باشند چون دلتا قدرت سرایت و بیماری زایی 60 درصد بیشتر از انواع ویروس قدیمی‌تر دارد و این روند می‌تواند صحنه‌های بحران در بیمارستان‌های هندوستان یعنی زادگاه ویروس دلتا را در کشورمان ایران دوباره زنده کند.

البته به گفته کارشناسان بهداشت و درمان این پایان ماجرا نیست چون هرچه مدیریت شرایط یک موج طولانی‌تر باشد قطعاً هزینه‌های آن رشد فزاینده‌تری نسبت به گذشته خواهد داشت که این روند احتمالاً منجر به تسلیم شدن کادر درمان خواهد شد؛ چون هرچند مدافعان سلامت با تمام توان مقابل این ویروس ایستادگی می‌کنند اما توانی برای آنها بعد 18 ماه ایستادگی باقی نمانده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به سهمگین بودن پیک پنجم نسبت به موج‌های گذشته گفت: طولانی شدن مدیریت و کاهشی شدن آمارها در یک پیک می‌تواند مشکلات را گسترش دهد.

علیرضا زالی در ادامه افزود: علی رغم گذشت نُه هفته از پیک پنجم کرونا همچنان همه شاخص‌های بیماری صعودی است، بنابراین طبق پیش بینی‌ها از امروز تا دو هفته دیگر در انتظار روزهای سختی خواهیم بود.

در چنین شرایطی کارشناسان می‌گویند: طولانی شدن روند مدیریت پیک‌ها می‌تواند این نگرانی را ایجاد کند که قبل از پایان یافتن یک موج بیماری یکباره شاهد شکل‌گیری پیک‌تازه‌ای بسیار مخرب‌تر از قبل باشیم دقیقاً اتفاقی که در پیک چهارم تجربه کردیم.

این گروه تاکید دارند: بهترین راهکار در شرایط فعلی افزایش سطح توجه به پروتکل‌های بهداشتی در کنار سرعت گرفتن واکسیناسیون خواهد بود اما واکسیناسیون در شرایط فعلی نمی‌تواند از افزایش روند بیماری جلوگیری کند و تنها دستاورد آن کاهش میزان مرگ و میر در پیک‌های آینده است و شاهد مثال آنهم افزایش تعداد بیماران واکسینه شدن در پیک پنجم است.

استان کردستان/ شناسایی 344 بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس

سنندج، آخرین وضعیت کرونا در کردستان حاکی از شناسایی 344 بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس و فوت 1بیمار در 24 ساعت گذشته تاکنون در استان خبر داد.

در حال حاضر 692 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بوده که حال 67 نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم گزارش شده و این آمار نسبت به روزهای گذشته به شدت افزایش و نگران‌کننده است.

سنندج با 417 نفر، سقز: 43 نفر، مریوان: 60 نفر، قروه: 67 نفر، بیجار: 32 نفر،کامیاران: 40 نفر، دیواندره: 11 نفر، بانه: 12 نفر و دهگلان: 10 نفر شمار بستری‌شدگان به تفکیک شهرستان‌های استان کردستان را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش؛ آمار فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تا کنون به 1433 نفر رسیده که از این تعداد 590 نفر در سنندج، 255 نفر در سقز، 116 نفر در قروه، 81 نفر در کامیاران، 109 نفر در بانه، 79 نفر در دیواندره، 63 نفر در بیجار، 117 نفر در مریوان، 20 نفر در دهگلان و 3 نفر در سروآباد جان ‌باختند.

استان ایلام/ 8 فوتی و 393 ابتلای جدید

محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ، در ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 49 هزار و 76 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 393 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 414 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 104 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 46 هزار و یک نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته هشت مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان که سه مورد در شهرستان ایلام و دو مورد در شهرستان دهلران، یک مورد شهرستان دره شهر، یک مورد شهرستان ایوان و یک مورد مربوط به شهرستان بدره گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون 879 نفر بوده است. ‌

استان اردبیل/ بستری 793 بیمار ‌در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها‌

شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ، در اردبیل، با بیان اینکه هم اکنون 793 بیمار کرونایی در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های استان اردبیل بستری هستند، اظهار داشت: متأسفانه در 24 ساعت گذشته آمار بستری‌ها در استان اردبیل رشد قابل توجهی دارد و اگر این روند ادامه داشته باشد تخت خالی در بیمارستان‌ها نخواهیم داشت.

وی با تسلیت به 12 خانواده که در شبانه روز گذشته عزیزان خود را بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا از دست داده اند، افزود: پیش بینی می‌شود آمار فوتی‌ها در استان اردبیل در طی هفته جاری افزایش قابل توجهی داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به آمار بهبود یافتگان نسبی در شبانه روز گذشته اشاره و اضافه کرد: 154 بیمار کرونایی نیز با حال عمومی مساعد و نسبی از بیمارستان‌ها مرخص شدند و نکته قابل توجه عدم حضور این افراد در اجتماعات و تداوم روند درمان در منازل این بیماران است که انتظار داریم این افراد رعایت نکات بهداشتی را به جد پیگیری کنند.

حبیب زاده آمار بیماران بدحال بستری در استان اردبیل را 101 نفر عنوان کرد و گفت: هر روز به تعداد نفرات بیماران بدحال و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه افزوده می‌شود چرا که قدرت انتقال و شدت نفوذ ویروس در بدن انسان افزایش داشته است.

استان یزد/ 152 بیمار بدحال کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه هستند

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، در یزد در ارتباط با وضعیت کرونایی این استان اظهار داشت: در حال حاضر، 853 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی ادامه داد: از این تعداد، 152 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: در شبانه روز گذشته، 177 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

وی گفت: هرچند کرونا با شیب ملایمی در حال کاهش است اما این دلیلی نمی‌شود که مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت نکنند و با کوچکترین غفلت به شرایط سخت باز می‌گردیم.

سلمانی تصریح کرد: توصیه ما به شهروندان همچنان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک و رعایت توصیه‌های ستاد ملی کرونا است و تاکید می‌کنیم که نباید با شنیدن آمارهای کاهشی که می‌تواند موقتی باشد دچار بی‌تفاوتی نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها شویم و جدی بودن خطر را فراموش کنیم.

استان قزوین/آمار بیماران بدحال کرونایی رکورد زد

قزوین، با توجه به شعله‌‌ورتر شدن آتش بحران ویروس کرونای دلتا در استان قزوین آمار بستری‌های کرونایی از 32 هزار نفر گذشته و به 32 هزار و 150 نفر رسید. ضمن اینکه آمار مرگ‌ومیر کرونایی استان هم به عدد معنادار 1984 رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین، از رکوردشکنی عجیب‌وغریب آمار بیماران بدحال کرونایی خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 45 بیمار بدحال کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین بستری بودند و این آمار برای نخستین بار از مرز 40 نفر عبور کرده و در مقایسه با روز قبل 29 درصد افزایش داشته است.

پیمان نامدار اضافه کرد:‌ با این حال آمار مبتلایان کرونایی استان قزوین در شبانه‌روز خیر 726 مورد قطعی ابتلا بوده که در مقایسه با روز پیش 17 نفر کمتر شده است. با این حال آمار بستری‌های روزانه کرونایی با رسیدن به عدد 272 بستری بالاترین رکورد بستری روزانه از ابتدای ورود ویروس کرونا به استان قزوین را ثبت کرد که در قیاس با روز قبل 18 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین آمار مرگ‌ومیر کرونای استان قزوین در 24 ساعت گذشته 25 درصد افزایش یافت و 5 بیمار بدحال کرونایی زیر دستگاه ونتیلاتور را به دلیل شدت علائم تنفسی از دست دادیم که خوشبختانه این آمار مانند روز گذشته یک رقمی باقی ماند؛ اما با توجه به جهش بالای آمار بیماران بدحال این رقم در روزهای آتی افزایش خواهد یافت.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین از کاهش 8 درصدی آمار بهبودیافتگان کرونایی خبر داد و گفت: در 24 ساعت اخیر 145 بیمار بهبودیافته کرونایی از بیمارستان‌های استان مرخص شدند که نسبت به روز قبل 14 نفر کمتر است. در نهایت هم مجموع آمار بستری‌های فعلی کرونایی ما به 863 نفر رسید که نسبت به روز قبل 3 نفر بیشتر شد.

استان گلستان/ تاخت و تاز بی‌رحمانه کرونا ‌

گرگان، آن طور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اعلام کرده‌اند، این استان در اوج قله پیک پنجم کرونا قرار دارد که در این صورت روند شیوع و تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان باید ثابت و رو به کاهش باشد اما این آمارها همچنان افزایشی است.

مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان چون تجهیزات و تخت کافی ندارند، تلاش می‌کنند فقط بیمارانی که شرایط سخت‌تری دارند را بستری کنند و با این کار سعی شده تا آمار بستری‌ها همچنان در حد همان دو هزار نفر ثابت بماند.

این در حالی است که طبق گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان دست کم 10 برابر این آمارها، بیماران کرونایی در منازل بستری هستند. ضمن اینکه بیش از یکهزار بیمار نیز روزانه برای دریافت خدمات دارویی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان یکهزار و 982 بیمار به طور دائم در بیمارستان‌ها بستری هستند و 975 بیمار نیز به صورت سرپایی روزانه بستری می‌شوند و داروی درمان کرونا مانند رمدسیویر را دریافت می‌کنند.

از مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی استان 220 نفر از این افراد در بخش آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و 96 نفر از آنان نیز با دستگاه نفس می‌کشند و حال این بیماران کاملا وخیم است.

استان ‌کهگیلویه و بویراحمد / افزایش شمار قربانیان کرونا به 778 نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش شمار قربانیان کرونا به 778 نفر خبر داد و گفت: در 24 ساعت گذشته سه بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند.

پرویز یزدانپناه افزود: هم اکنون657 بیمار در بیمارستان های استان بستری بوده که از این تعداد 232 بیمار مبتلای قطعی و 36 نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

وی اضافه کرد: تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون 55895 مورد گزارش شده است.

یزدان‌پناه اضافه کرد: از 902 جواب نمونه pcr دریافت شده از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج و دهدشت، حدود ٤٢ درصد موارد مثبت بودند بیشترین موارد مثبت در بویراحمد، کهگیلویه ،گچساران و بهمئی است.

وی تصریح کرد: همچنین از 916 نمونه تست سریع در استان انجام شد که ٢٧ درصد موارد مثبت بودند و عمدتا در بهمئی، کهگیلویه و بویراحمد بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تا دیر نشده است باید محدودیت‌ها شروع شود و دستورالعمل‌های بهداشتی نیز بطور کامل توسط مردم رعایت شود.

یزدان پناه عنوان کرد: در این شرایط خطرناک توصیه ما استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، عدم حضور در مراکز شلوغ و پرخطر مانند بازار و بیمارستانها و موسسات پزشکی، عدم حضور در هر نوع تجمعی، پرهیز از مصرف غذا در رستوران‌ها، عدم خروج از خانه بجز در موارد ضروری است.

استان البرز/ رکورد بی سابقه مراجعه سرپایی به مراکز درمان البرز‌

مهرداد بابایی سخنگوی ستاد کرونای استان البرز، در کرج در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز اظهار داشت: بیشترین آمار مربوط به مراجعات سرپایی و فوت کرونایی در 24 ساعت گذشته در استان البرز ثبت شد.

وی افزود:وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی ، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز 58 هزار و 586 نفر بوده است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 1339 نفر شامل موارد قطعی ، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: از این تعداد ابتلای 695 نفر به بیماری کرونا تا امروز قطعی شده است.

وی با بیان اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی باید با جدیت رعایت شود، افزود: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 30 بیمار کرونایی جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به 5082 نفر رسید.

بابایی با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا بر اساس برنامه ریزی و شیوه نامه ابلاغی وزارت بهداشت در حال انجام است ، تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته بیش از 4800 نفر بیمار سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان البرز مراجعه کرده اند.

استان بوشهر/ 900 بیمار بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در بوشهر روند ابتلا به کرونا جهش یافته را صعودی دانست و اظهار داشت: بیشترین ابتلا کرونا در مرداد ماه اتفاق افتاد به‌گونه‌ای که در این ماه روزانه یک‌هزار بیمار کرونایی شناسایی می‌شود و بستری‌ها روزانه به 200 نفر افزایش یافته است.

سعید کشمیری با بیان اینکه اکنون حدود 900 بیمار در بخش کرونایی بیمارستان‌ها بستری هستند افزود: همین میزان بیمار در درمانگاه‌های سرپایی خدمات درمانی دریافت می‌کنند و تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعطیلی شش روزه ادارات را گامی مهم برای کنترل بیماری کرونا دانست و بیان کرد: مردم در این شش روز باید هماهنگ با ستاد ملی مقابله با کرونا از هر گونه سفر و دورهمی پرهیز کنند تا بتوان این ویروس وحشی را در این مدت مهار کرد تا مردم در امان باشند.

وی از بستری 202 نفر بیمار جدید در 24 ساعت گذشته در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: از این تعداد بستری جدید در بخش کرونایی 112 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون 64 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 26 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر به موارد فوتی ناشی از کرونا در استان بوشهر پرداخت و تصریح کرد: روز گذشته 8 نفر به سبب ابتلا به کرونا فوت کردند که شامل 4 آقا و 4 خانم است.

کشمیری افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 162 بیمار در بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 125 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

وی تعداد فوتی‌های کرونایی استان بوشهر تاکنون را یک‌هزار و 621 نفر دانست و گفت: از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر تاکنون بیش از 76 هزار به به این بیماری مبتلا و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

شهرستان کاشان/همه‌گیری کرونا همچنان قربانی می‌گیرد‌

ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان مجددا وضعیت قرمز شده و با ورود به پیک پنجم کرونا نگرانی از افزایش مرگ و میر شهروندان کادر درمان را نگران کرده است.

مهدی دلاوری در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 85 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 69 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و 16 بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل هفت ماهه و حداکثر 93 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار 28 و حداکثر 90 ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 840 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 714 بیمار در شهرستان کاشان و 126 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران 346 بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری 82 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه یک آقا 76سال در شهرستان کاشان و دو خانم 15 و 45 ساله و یک بیمار آقا 88 ساله در شهرستان آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 550 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 459 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون سه هزار و 515 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

خراسان جنوبی/شمار قربانیان به 1012 نفر رسید

بیرجند، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 241 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع 99 بیمار جدید شامل 54 بستری و 45 مورد سرپایی شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 22 مورد از بیرجند، شهرستان‌های سرایان و سربیشه هرکدام یک مورد، قاینات 12 مورد، نهبندان 15 مورد، شهرستان‌های زیرکوه و طبس هر کدام 19 مورد، شهرستان‌های درمیان و فردوس هرکدام 4 مورد و از شهرستان خوسف دو مورد جدید شناسایی شد.

وی افزود: در این مدت همچنین هزار و 188 تست سریع در استان انجام شد که منجر به شناسایی 268 بیمار کرونایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر 441 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند، افزود: ز این تعداد 283 نفر دارای تست کرونای مثبتند و 27 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال دو نفر وخیم است.

مهدی زاده گفت: در شبانه روز گذشته با 5 ثبت مورد فوت جدید مجموع فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در استان به هزار و 12 نفر افزایش یافت.

وی افزود: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به 171 هزار و 663 نفر رسید و تاکنون 38 هزار و 940 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان اصفهان/1463 بیمار جدید شناسایی شد

 اصفهان، آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 3646 نفر بودند که 1463 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 531 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 447 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 3253 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 432 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 33 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 24 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان هرمزگان / کرونا جان 23 بیمار دیگر را گرفت

بندرعباس، اوضاع کرونایی هرمزگان به شدت بحرانی و بغرنج است، این استان با پیک گسترده و کشنده کرونا روبرو شده و در یک ماه اخیر جان بسیاری از مردم استان را گرفته است.

اوضاع بیمارستان‌های هرمزگان به هیچ وجه مساعد نیست و انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده بحران به اوج خود برسد که در این صورت با توجه به کمبودهای بسیار زیاد استان احتمال بروز یک فاجعه دور از ذهن نیست.

تمامی آمارهای رسمی بیانگر رشد تصاعدی میزان بیماران کرونایی بستری و بدحال و افزایش شدید مرگ و میر است که نگرانی از شرایط دشوار آینده را تشدید کرده است.

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: متاسفانه شرایط فعلی هرمزگان بسیار نامساعد است و شاهد اوج گیری کرونا و افزایش تعداد فوتی‌ها هستیم.

وی افزود: یک نکته بسیار مهم بحث بیماریابی است که به شدت به دنبال بیماریابی و جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس هستیم، در روزهای اخیر روند تست گیری سرعت گرفته است.

نوروزیان گفت: وضعیت بیمارستان‌ها خوب نیست و در حال حاضر 1219 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند از این تعداد 147 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 46 بیمار نیز وخیم است.

وی تصریح کرد: متاسفانه بازهم آمار بیماران کرونایی قرنطینه در منزل از مرز 20 هزار نفر عبور کرد که این مسئله بسیار نگران کننده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان 23 بیمار دیگر شامل 12 آقا و 11 خانم در محدوده سنی 28 الی 94 سال از شهرستانهای بندرعباس (11 نفر)، میناب (7 نفر)، قشم (2 نفر)، بستک، بندرلنگه و پارسیان هر کدام یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به 1938 نفر رسید.

استان مرکزی/ 508 بیمار جدید ‌شناسایی شد‌

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، با اشاره به آخرین آمار بیماران کرونایی در استان مرکزی اظهار داشت: 508 بیمار جدید کرونایی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی، در استان مرکزی شناسایی شد.

سیدمحمد جمالیان افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، 90 نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: 418 نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند و با احتساب 508 مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به 75 هزار و 348 نفر رسیده است.

جمالیان خاطرنشان کرد: در این مدت هشت مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس، تعداد فوتی‌ها به دو هزار و 338 نفر رسید.

رئیس علوم پزشکی اراک عنوان کرد: تزریق واکسن در استان شتاب خوبی گرفته و در اراک چهار مرکز برای واکسیناسیون در نظر گرفته شده و در حال حاضر متولدین سال های 1349 و قبل از آن و گروه‌های شغلی پرخطر شامل رانندگان حمل و نقل عمومی، اساتید و معلمان، بیماران خاص و خبرنگاران می‌توانند با ارائه کارت ملی واکسن خود را دریافت کنند.

وی افزود: بیش از 300 هزار نفر از جمعیت به جز شهرستان‌های ساوه و خمین واکسینه شده اند و در هفته جاری واکسن نوبت دوم افرادی که زمان تزریق آنها فرارسیده است تزریق خواهد شد و با رسیدن محموله جدید واکسیناسیون رده 47 سال به بالا را آغاز خواهیم کرد.

جمالیان خاطرنشان کرد: متاسفانه ظرفیت تخت‌ها کامل شده و بیمارستان‌های امیرالمومنین، امیرکبیر، آیت الله طالقانی و آیت الله خوانساری تکمیل ظرفیت شده اند و یک بخش از ولیعصر نیز وارد مدار کرونا کردیم که با پر شدن بیمارستان ولیعصر ظرفیت تخت ها به انتها خواهد رسید.

استان فارس/ تعداد جان باختگان به 6 هزار نزدیک شد‌

در حال حاضر 33 شهرستان استان فارس در وضعیت پرخطر یا قرمز قرار گرفته که این موضوع در کنار افزایش مبتلایان و جان‌باختگان به ویژه کاهش سن فوتی‌ها وضعیت را در یک حالت اضطرار قرار داده و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز این موضوع را بارها بیان کرده است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و 156 هزار و 797 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده 348 هزار و 861 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، 137 هزار و 219 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 26 هزار و 517 بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، 375 هزار و 378 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام بستری 516 بیمار جدید مثبت و دارای علائم کرونا در شبانه روز گذشته در بیمارستان‌های فارس، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به چهار هزار و 927 نفر رسیده که از این تعداد 416 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن 31 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری به پنج هزار و 622 نفر رسیده است.

استان همدان/ 86 درصد جمعیت بالای 60 سال واکسن دریافت کرده‌اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 86 درصد جمعیت بالای 60 سال در استان همدان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رشید حیدری مقدم با اعلام اینکه همدان در شرایط قرمز کرونایی است اظهار داشت: در حال حاضرهزار و 300 نفر بستری هستند.

وی با بیان اینکه دغدغه‌ای برای تامین واکسن کرونا در استان وجود ندارد افزود: 86 درصد جمعیت بالای 60 سال در استان همدان واکسن دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته، 11 نفر در استان همدان در اثر کرونا فوت شدند گفت: شهرستان‌های همدان، ملایر و نهاوند، بیشترین بیماران کرونایی در استان را دارند.

وی با اعلام اینکه 87درصد از جامعیت بالای 80 سال در استان واکسن دریافت کرده‌اند توضیح داد: شهرستان‌هایی که در ارائه واکسن به افراد بالای 60 سال از میانگین استان پایین‌تر هستند، سعی کنند هرچه سریع‌تر میانگین خود را ارتقاء دهند.

حیدری مقدم با اشاره به اینکه بیشترین درصد علت ابتلا به کرونا در استان همدان شرکت در اجتماعات و تماس‌های درون‌خانوادگی است مطرح کرد: مهم‌ترین دغدغه، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیروی از مصوبات ستاد استانی مدیریت کرونا توسط مردم است.

‌استان آذربایجان غربی/فوت 25 نفر در شبانه‌روز گذشته

جواد آقازاده در ارومیه، با اشاره به فوت 25 نفر دیگر از هم استانی‌ها در شبانه‌روز گذشته بر اثر کرونا اظهار داشت: 11 نفر از این تعداد در ارومیه، پنج نفر در خوی، چهار نفر در میاندوآب، دو نفر در شاهین‌دژ و سه نفر نیز در شهرهای پلدشت، ماکو و نقده بوده است.

وی تصریح کرد: با این تعداد فوتی، شمار کلی فوتی‌ها در استان آذربایجان‌غربی به پنج هزار و 99 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی به ابتلای یک هزار و 35 نفر دیگر در استان به کرونا نیز اشاره کرد و بیان کرد: کل آمار مبتلایان نیز به 211 هزار و 350 نفر رسیده است.

وی از افزایش کل بستری سندروم حاد تنفسی در استان خبر داد و گفت: شمار این بیماران بستری هم اکنون به یک هزار و 558 نفر رسیده است.

آقازاده افزود: هم اکنون 687 بستری مشکوک، 269 بستری آی سی یو و 48 بیمار تحت ونتیلاتور در سراسر استان وجود دارد.

وی به آمار واکسیناسیون روزانه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با واکسینه سه هزار و 944 نفر دیگر، آمار کل واکسیناسیون به 623 هزار و 404 نفر رسیده است.

استان سمنان/ 67 بیمار جدید شناسایی شدند

نوید دانائی در سمنان ، از بستری شدن 67 بیمار جدید مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون 35 هزار و 122 بیمار مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: روز گذشته تعداد 67 بیمار جدید مبتلا به کرونا در مرکز و غرب سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد هشت هزار و 159 نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

دانائی با اشاره مجموع بیماران سرپایی مبتلا به کرونای شناسایی شده در مرکز و غرب استان سمنان از ابتدای پاندمی تا کنون افزود: در این مدت 26 هزار و 963 بیمار مبتلا به کرونا به صورت سرپایی در مرکز و غرب استان سمنان شناسایی شدند.

وی به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تا کنون تعداد 6 هزار و 900 بهبود یافتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه در شرایط سخت، حساس و بحرانی قرار داریم از مردم و همچنین تمامی هیئت‌های مذهبی خواست تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

استان کرمان/90 درصد ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شد

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 85 تا 90 درصد ظرفیت بیمارستان هایی که برای کرونا در استان مهیا شده بود، پر شده به ویژه تخت های آی سی یو و موج اخیر نسبت به موج قبلی با افزایش 60 درصدی تعداد بیماران در بیمارستان و بدحال بودن و وخیم تر بودن بیماری همراه است.

وی افزود: مردم باید این موضوع را خیلی جدی بگیرند زیرا سن بیماری خیلی پایین‌تر آمده و اگر در یک خانه یک نفر مبتلا شود، بقیه نیز درگیر می‌شوند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و 121 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 629 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 58 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 194 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 89 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 151 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 194 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 32 هزار 319 مورد رسیده است.

وی به فوت 31 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 916 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 584 هزار و 84 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 143 هزار و 694 مورد است.

بر اساس آخرین نقشه رنگ‌بندی رسمی کشور که توسط وزارت بهداشت منتشر شده، وضعیت استان کرمان سرخ‌تر از گذشته بود و در روزهای سیاهی که از مدت‌ها قبل کارشناسان هشدار آمدنشان را داده بودند حالا 20 شهرستان استان در وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی قرار دارد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد