تیرداد نیوز

کد خبر: ۳۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - 21:06 - 19 July 2021
گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه بفجر

فجر انرژی خلیج فارس به 1006 روز تولید بدون وقفه یوتیلیتی رسید

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به تولید بی‌وقفه یوتیلیتی در این مجتمع در هزار و شش روز، از چشم‌انداز روشن برای سودآوری بفجر در ۱۴۰۰ با توجه به جهش سودآوری در شرکت‌های مشتری خبر داد.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از شرکت فجر انرژی خلیج فارس، مجمع عمومی عادی سالیانه بفجر برای سال مالی منتهی به اسفند ‏۱۳۹۹، با حضور ارکان مجمع و حضور ۷۸.۲۲ درصدی سهامداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن همایش گروه پتروشیمی خلیج فارس و به صورت برخط برگزار شد.

در این مجمع که به ریاست افشار سرکانیان برگزار شد، مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس به ارائه گزارش عملکرد و دستاوردهای این شرکت پرداخت.

علی زال‌خانی با اشاره به سرمایه‌گذاری دو میلیارد یورویی در فجر انرژی خلیج فارس، به عنوان اولین مجتمع تولید یوتیلیتی و سرویسهای حیاتی متمرکز در ایران از سال ۱۳۸۳، گفت: این شرکت، دومین شرکت در صنعت پتروشیمی کشور از نظر حجم سرمایه‌گذاری بعد از شرکت پتروشیمی بندرامام است که عملیات تولید و توزیع سرویسهای حیاتی به شرکت‌های مستقردر منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) که بالغ بر ۴۰ شرکت که ۳۸ درصد صنعت پتروشیمی کشور را شامل می‌شوند، برعهده دارد.

وی با اشاره به تعیین قیمت‌های فروش محصولات یوتیلیتی مطابق با فرمول شورای رقابت از سال ۹۷، اظهار داشت: با توجه به اینکه این فرمول براساس میانگین وزنی بازده عملیاتی شرکت‌های مصرف کننده یوتیلیتی منطقه است، سودآوری شرکت‌های مصرف کننده یوتیلیتی بصورت مستقیم بازده و سود شرکت فجر را تعیین می‌کنند و با توجه به سودآوری بسیار خوب مشتریان فجر در سال ۱۳۹۹، این سود در بهره سرمایه شرکت فجر انرژی در سال ۱۴۰۰ رقم خواهد خورد.

مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس در ادامه به پتروشیمی اروند به عنوان یکی از مشتریان فجر انرژی اشاره کرد و گفت: اروند بالغ بر ۲۱ درصد یوتیلیتی فجر را مصرف می‌کند که سودآوری این شرکت در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و با افزایش ۸۹ درصدی درآمد عملیاتی و ۲۸۰ درصدی سود عملیاتی همراه بوده است که با توجه به درصد بالای مصرف یوتیلیتی، تأثیر قبل ملاحظه‌ای در سبد بازده میانگین سال ۱۴۰۰ شرکت فجر خواهد داشت و این وضعیت برای اکثریت قریب به اتفاق مشتریان فجر صدق می‌کند.

زال‌خانی با بیان اینکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران در حدود ۱۰ درصد برق تولیدی سالیانه شرکت فجر را مصرف می‌کند، گفت: مقدار فروش برق به مدیریت شبکه برق ایران در سال ۱۳۹۹ معادل ۱.۵۲۲، ۶۴۵ مگاوات ساعت و مبلغی در حدود ‏۲.۷۰۳ میلیارد ریال بوده است. با توجه به تغییر دوره پرمصرف انرژی در سال ۱۴۰۰ از ۴ ماه به پنج ماه (از اردیبهشت لغایت شهریورماه)، میزان فروش برق به شبکه در سالجاری بالغ بر ۲ میلیون مگاوات و درآمدی بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال برای سال ‏۱۴۰۰ از این محل، پیش بینی می‌شود.

مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به شرایط دشوار ناشی از پاندمی کرونا، موانع و محدودیتهای مربوط به بخشنامه‌های تأمین ارز و خرید کالا از طرف مراجع و نهادهای ذیربط، دستورالعمل ابلاغی شورای رقابت در تعیین نرخ فروش محصولات را از چالش‌های اساسی این شرکت دانست و افزود: یکی از ایرادات اساسی دستورالعمل ابلاغی، جبران هزینه تورم با یکسال تأخیر است. با توجه به اینکه طبق دستورالعمل مذکور، بازده شرکت تولید کننده یوتیلیتی باید برابر میانگین وزنی بازده عملیاتی سال گذشته شرکتهای مصرف کننده باشد لذا هزینه تورم با یکسال تعویق به شرکت تولید کننده پرداخت می‌شود که عملاً این تأخیر، کارائی و اثربخشی برای شرکت تولید کننده ندارد. از طرفی تأخیر در اعلام نرخ‌ها، باعث تأخیر در بازه زمانی وصول بهای صورتحسابهای فروش سال می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گزارش، دستاوردهای فجر انرژی خلیج فارس در سال ۱۳۹۹ را اینگونه اعلام کرد:

دستیابی به بیش از ۱۰۰۶ روز تولید پیوسته و بدون توقف، تسویه کلیه بدهی‌های ارزی به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در تیرماه سال ‏۱۳۹۹، معادل ۸۹.۳ میلیون درهم و ۳.۵ میلیون یورو، خرید دو دستگاه ترانسفورماتور قدرت برای توسعه ایستگاه برق ۴۰۰ کیلو ولت به منظور افزایش عرضه برق مازاد بر مصرف مشتریان منطقه‌ای به شبکه سراسری برق ایران با توجه به توجیهات فنی اقتصادی حاصله. ، تعدیل نرخهای فروش محصولات شرکت فجرانرژی خلیج فارس در سال ۱۳۹۹ مطابق با ابلاغیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و پیگیری مستمر، به همراه ارائه گزارشات مالی مربوط به نرخهای فروش سال ۱۴۰۰، اخذ رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی بند (ب) ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجم توسعه (معافیت مالیاتی ۲۰ساله از سال ‏۱۳۸۴ لغایت ۱۴۰۴)، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در راستای حمایت از سهم شرکت (نماد بفجر) در سال ۱۴۰۰، تأمین هفتگی منابع نقدینگی مورد نیاز صندوق بازارگردانی برای حمایت از سهم بفجر، پیگیری تسویه و تهاتر بدهی ۴۰۰۰ میلیارد ریالی به بانک ملت با مطالبات از شرکت مدیریت شبکه برق ایران و افزایش پایداری و بهره‌وری تولید شبکه برق واحدهای نیروگاهی.

وی همچنین به کسب درآمد پنج برابری حاصل از عرضه گازهای صنعتی مایع تولیدی شرکت از طریق بازار بورس نسبت سال ‏۱۳۹۸، به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای بفجر اشاره کرد و ادامه داد: عرضه ۱۵۰۰ تن آرگون مایع به بازار بورس به بهای واحد ۱۱ هزار تومان در حالی که این بها در سال قبل هزار و پانصد تومان بود و همچنین آغاز صادرات نیتروژن و آرگون مایع به خارج از کشور به میزان ۱۵۰ تن که برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش صادرات این دو محصول در دست انجام است و همچنین ایجاد ایستگاه ایمن بارگیری اکسیژن مایع وعرضه آن به بازارهای داخلی و خارجی از دیگر دستاوردهای شرکت است و ذکر این نکته ضروری است که با توجه به کیفیت بالای گازهای صنعتی مایع شرکت فجر بهای عرضه آن‌ها در مقابل محصولات رقیب بیشتر است.

زال‌خانی همچنین به سیاست این شرکت مبنی بر اتکا به تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: پس از تشکیل کمیته خوداتکایی و محقق شدن اولویت‌ها و طی شدن روند تحقیقات شرکت فجر انرژی خلیج فارس در طول سال‌های ۹۰ تا ۹۷ بیش از ۷۶۰ قطعه برای ساخت هدف‌گذاری کرده است بیش از ۸۰۰ قطعه را بومی‌سازی کرده و بیش از ۱۳ نوع ماده شیمیایی را با تکیه بر دانش داخلی، تولید کرده که با این رویکرد تنها در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد ریال درهزینه‌های خود صرفه جویی کرده است.

مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس در پایان همچنین از درآمد عملیاتی ۲۶ هزار و ۸۲۱ میلیارد و ۵۳۷ میلیون ریالی فجر در سال ‏۱۳۹۹ و همچنین سود خالص پس از کسر مالیات ۱۳ هزار و ۶۳۹ میلیارد و ۶۱۶ میلیون ریالی فجر انرژی خلیج فارس در سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۹ خبر داد و از پیگیری مجوز انجام افزایش سرمایه از محل انباشت سود قابل تخصیص پس از کسر مطالبات تجاری غیر جاری، از محل سودانباشته، مطالبات و درصورت لزوم آورده نقدی با رعایت قوانین و مقررات تجارت و سازمان بورس خبر داد.

بعد از ارائه این گزارش، افشار سرکانیان، مدیرمالی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و رئیس این مجمع با بیان اینکه خلیج فارس به عنوان سهامدار عمده موافق این افزایش سرمایه است، درباره فرمول قیمت‌گذاری سرویس‌های جانبی توسط شورای رقابت به عنوان چالش مهم شرکت‌های تأمین کننده یوتیلیتی توضیحاتی داد.

او با اشاره به اینکه منطق و نص صریح دستورالعمل ابلاغی شورای رقابت این است که شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده سرویس‌های جانبی، بازدهی یکسانی را برای سهامداران (سرمایه‌گذاران) خود به‌همراه داشته باشند، گفت: متاسفانه اجرای دستورالعمل ابلاغی شورای رقابت، بازدهی به‌مراتب کمتر و زیان‌های هنگفتی را برای شرکت‌های فجر و مبین به همراه داشته و منجر به تضییع حقوق سهامداران شرکت‌های مذکور شده است. از طرفی اگر نواقص و اشکالات دستورالعمل شورای رقابت اصلاح نشود منجر به تضعیف صنعت یوتیلیتی نیز خواهد شد و هیچ سرمایه‌گذاری تمایل به سرمایه‌گذاری جدید در این صنعت نخواهد داشت.

سرکانیان تصریح کرد: طی سال ۱۳۹۹ و سه ماهه ۱۴۰۰ جلسات متعددی درخصوص رفع نواقص و ارتقای دستورالعمل مذکور برای سال ۱۴۰۰ و به بعد با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و تعدادی از اعضای شورای رقابت برگزار شده و خوشبختانه تا حدودی نواقص موجود مورد تأیید آن‌ها نیز است و امیدواریم که در دستورالعمل جدید این نواقص برطرف شود.

در ادامه این مجمع گزارش حسابرس قرائت شد و صورت‌های مالی مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین این مجمع با بودجه ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی فجر انرژی خلیج فارس در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی موافقت کرد و روزنامه دنیای اقتصاد را به عنوان روزنامه رسمی این شرکت بار دیگر انتخاب کرد.
در پایان، این مجمع با تقسیم سود ۲۰۰ تومان به ازای هر سهم بفجر موافقت کرد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور