تیرداد نیوز

کد خبر: ۳۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - 13:25 - 14 July 2021

آزمون سراسری 1400 پر اعتراض ترین آزمون چند سال اخیر

اعتراض تعداد زیادی از داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ مبنی بر سخت بودن سوالات این آزمون سبب بازنگری و بررسی مجدد سوالات شد.

تیرداد نیوز - کنکور ۱۴۰۰ با تمامی استرس‌هایی که برای داوطلبان خودش داشت در کنار ویروس کرونا همچون سال گذشته برگزار شد، اما تفاوتی که کنکور سال جاری با سال گذشته داشت (طبق گفته داوطلبان) تعداد زیادی از سوالات کنکور سخت و تعدادی اشتباه بوده است.

اعتراض جمعی از داوطلبان به ویژه داوطلبان گروه ریاضی به سخت بودن سوالات سبب شد تا آموزش و پرورش سوالات این آزمون را مجدد مورد بررسی قرار دهد، در نهایت آموزش و پرورش در طی نامه‌ای به سازمان سنجش اعلام کرد که تعدادی از سوالات سخت و خارج از کتب درسی بودند و همین موضوع سبب کشمکش‌هایی بین این دو سازمان شد.

وعده پیگیری اعتراضات دواطلبان کنکور از سوی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به داوطلبان قول پیگیری اعتراضات را داده‌اند.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از پیگیری این کمیسیون در زمینه علت سختی سؤالات دروس ریاضی و شیمی در کنکور ریاضی و تجربی خبر داد و اظهار کرد: موضوعی که مورد اعتراض داوطلبان رشته‌های ریاضی و تجربی بود، سطح بالای سؤالات دروس ریاضی و شیمی بود که کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد و در این زمینه از سامان سنجش توضیح می‌خواهد.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در واکنش به سختی سوالات کنکور و اشتباه بودن برخی سوالات گفت: تعداد سوالات خارج از کتاب در رشته ریاضی ۸ سوال، در رشته تجربی ۲ سوال و در رشته انسانی هم ۶ سوال بوده است و تعداد سوالات خارج از اهداف کتاب درسی در رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۹ سوال بوده است.

ملکی همچنین در خصوص تعداد سوالات اشتباه گفت: تعداد سوالات اشتباه در رشته ریاضی یک سوال و در رشته تجربی ۲ سوال بوده است. باید در سازمان سنجش برای بررسی این موضوع کارگروه تشکیل شود و کارشناسان ذی‌ربط با حضور در آن توضیحات لازم را بدهند.

تعداد محدودی از سؤالات چالشی بوده است

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره سرانجام سوالات سخت و اشتباه کنکور ۱۴۰۰، اظهار کرد: در کنکور سراسری ۱۴۰۰، حدود ۷۱ عنوان درسی در پنج گروه آزمایشی، مورد آزمون قرار گرفته است که براساس برآورد اولیه این سازمان، به‌غیر از درس ریاضی، بقیه دروس ۱۰ تا ۱۵ درصد آسان‌تر بوده است. برآورد سازمان حاکی از این است که آزمون در حالت کلی، نسبت به سال گذشته آسان‌تر شده است.

او بیان کرد: دشوارتر شدن درس ریاضی نسبت به سال گذشته، به علت سیستم‌محور بودن انتخاب سؤال بوده و فردی نبوده است. کمااینکه این امر در درس شیمی آزمون سال قبل هم اتفاق افتاد و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسئله سختی و آسانی سؤال‌ها حل خواهد شد.

سخنگوی سازمان سنجش گفت: تعداد محدودی سؤال از بین ۵۵ سؤال چالشی بوده است و تقریباً می‌توان گفت در کل فضای مجازی، تمامی بحث‌ها درباره سختی درس ریاضی مربوط به همین تعداد سؤال است.

او خطاب به داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ عنوان کرد: سازمان سنجش آموزش کشور، این اطمینان را به داوطلبان می‌دهد که با بررسی مجدد و درنظر گرفتن اینکه اگر مطالب سؤال خارج از سرفصل‌های کتاب درسی باشد یا ابهام داشته باشد، آن سؤال به‌صورت تأثیر مثبت اعمال یا حذف خواهد شد. بدیهی است این امر در ارتباط با درس ریاضی گروه‌های آزمایشی علوم‌تجربی و علوم‌انسانی هم صدق می‌کند.

زرین آمیزی تصریح کرد: دشواری یا آسانی یک آزمون، با محاسبه ضریب دشواری هر سؤال بعد از قرائت و تصحیح پاسخنامه‌ها انجام می‌گیرد و با حدس و گمان و صحبت‌های کلی محقق نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه کنکور یک آزمون رقابتی است، بیان کرد: آزمون‌های رقابتی حاوی سؤال‌هایی هستند که ضریب دشواری آن‌ها نسبت به آزمون‌های مدارس زیاد است؛ چون در آزمون‌های سراسری و کنکور، هدف جداسازی ۵ درصد بالای جامعه شرکت‌کنندگان است و نه ارتقای پایه.


امتحانات سازمان سنجش با آموزش و پرورش یکی نیست

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش کشور درباره نامه اخیر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که ادعا داشته "حدود ۴۰ سوال خارج از سوالات درسی و یا خارج از اهداف و سر فصل‌های آموزشی یا اشتباهات سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ بوده است"، گفت: در آزمون سراسری امسال ۷۱ عنوان درسی با حدود ۱۵۰۰ سوال امتحان گرفته شده است که اگر خارج از کشور را نیز به این آمار اضافه کنیم این آمار به ۳ هزار سوال نیز می رسد.

او افزود: تمام مطالبی که همکاران آموزش و پرورش از آن گله مندند، مرتبط به رشته ریاضی است، اما برآورد سازمان سنجش این است که کنکور امسال به غیر از ظرفیت ریاضی نسبت به سال گذشته حتی ۱۰ تا ۱۵ درصد ساده‌تر نیز شده است.

خدایی گفت: اهداف آموزشی سازمان سنجش با آموزش و پرورش کاملا متفاوت است، به نوعی که می توان گفت آموزش عمومی با آموزش عالی متفاوت است. اگر مقرر باشد که سازمان سنجش برای کنکور همانند آموزش و پرورش امتحان برگزار کند که تمام دانش آموزان با معدل بالای ۱۹ در این رقابت قبول می شوند.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: هدف ما از برگزاری چنین آزمونی در وهله اول رقابت است تا بتوانیم ۵ درصد بالای آزمون را از سایر داوطلبان جدا کنیم. بنده می‌گویم سوالات ما تلفیقی از سوالات ترکیبی و مفهومی بوده است و اگر هر فرد و یا سازمانی مستندی در جهت خلاف صحبت های بنده ادعا دارد حتما مستندات خود را به سازمان سنجش ارسال کند.

او بیان کرد: بخش پیشنهادات و نظرات سامانه سازمان سنجش کاملا فعال است. درخواست بنده از تمامی داوطلبان این است نظر خود را در این بخش حتما ثبت کنند. لذا به تمامی داوطلبان این خبر را می دهم که نگران نمرات خود نباشند، سوالات تا ۲۰ روز آینده که نتایج اعلام می شود بررسی می شود و اگر سوالات خارج از محدوده کتاب بود حتما این موضوع را به نفع دانش آموزان تمام خواهیم کرد.

این درحالی است که ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی روز گذشته خواستار اعلام تشکیل کارگروهی برای حل این مسئله شد و گفت: پیشنهاد می‌دهیم کارگروهی تشکیل شود که کارشناسان ما و سازمان سنجش حضور داشته باشند و در یک فضای علمی و عینی این مشکل را بررسی کنند، به هر جمع بندی که رسیدند همان نتیجه را سازمان سنجش مبنای تصمیم گیری قرار دهد.

آزمون کنکور ۱۴۰۰ نیز به اتمام رسیده و داوطلبان منتظر اعلام نتایج این آزمون هستند، انتظار می‌رود تا آموزش و پرورش و سازمان سنجش تصیم قطعی خود را درباره سوالاتی که سبب اعتراض داوطلبان شده است، هرچه سریع‌تر اعلام کنند تا باعث ایجاد استرس مضاعف برای دانشجویان آینده کشور نشود.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور