تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 20:24 - 03 September 2019

فهرست نامزدهای جایزه بوکر ۲۰۱۹ اعلام شد

فهرست کوتاه نامزدهای جایزه بوکر سال ۲۰۱۹ منتشر شد و نام «مارگارت آتوود» شاعر و نویسنده کانادایی و «الیف شافاک» نویسنده ترکیه‌ای و مولف کتاب «ملت عشق» از جمله مطرح‌ترین اسامی موجود در این فهرست است.

تیرداد نیوز - به گزارش تارنمای خبری «بوک‌ سلر»، مارگارت آتوود با رمان وصیت نامه ها با رقبایش برای احراز این جایزه که بنیاد خیریه «کرنک‌استارت» (Crankstart) اسپانسر آن است، رقابت می کند.
همچنین کتاب ۱۰ دقیقه ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب اثر الیف شافاک در این رقابت محک می خورد، ضمن اینکه چیگوزی اوبیوما (Chigozie Obioma) رمان نویس نیجریه ای دیگر چهره برجسته ادبی و نامزد فهرست کوتاه جایزه بوکر است.
دو نویسنده دیگر به نام های لوسی المان (Lucy Ellmann) و برنادین اواریستو (Bernadine Evaristo) نیز برای این جایزه رقابت می کنند.
به هر یک از نامزدهای فهرست کوتاه جایزه بوکر مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ پوند و جلدی نفیس از کتابشان اهدا می شود.
برنده جایزه بوکر ۲۰۱۹ قرار است ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) در جریان مراسم اهدای جایزه در لندن اعلام شود، جایی که فرد برنده یا برندگان جایزه ۵۰ هزار پوندی را دریافت می کند.
ماه گذشته، فهرست بلند نامزدهای جایزه بوکر ۲۰۱۹ منتشر شد که نام هشت بانوی نویسنده از جمله آتوود، المان، لوئیسلی (Luiselli) و دبورا الوی (Deborah Elvie)  در آن فهرست می درخشید. هیاتی متشکل از پنج داور، آن فهرست را از میان ۱۵۱ رمان منتشر شده در بریتانیا و ایرلند انتخاب کردند.
جایزه ادبی بوکر پیش از این به نام بوکر مک کانل طی سال های ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۱ و طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ به نام جایزه من بوکر شناخته می شد. این جایزه هر سال به بهترین رمان اصلی نوشته شده به زبان انگلیسی و چاپ شده در انگلیس اهدا می شود. نویسندگان شهروند کشورهای همسود (اتحادیه ای متشکل از ۵۳ کشور) به علاوه ایرلند، آفریقای جنوبی و بعدها زیمبابوه در سال های اول تا سال ۲۰۱۴ واجد شرایط دریافت این جایزه بودند، در ادامه به هر رمانی که به زبان انگلیسی نوشته شده باشد، گسترش یافت.
جایزه بوکر که طی سال ها با تغییرات عمده ای روبرو بوده است، از سال ۲۰۱۶ به بعد به جایزه ای به یک کتاب ترجمه شده به انگلیسی به ارزش ۵۰ هزار پوند را نیز افزود که مساوی بین نویسنده و مترجم تقسیم می شود. این جایزه که به «من بوکر بین المللی» (Man Booker International Prize) مشهور است سال گذشته به کتاب اجرام آسمانی (Celestial Bodies) نوشته یوخا الهارثی (Jokha Alharthi) از عمان و ترجمه مریلین بوث (Marilyn Booth) رسید.
روند انتخاب برنده جایزه با تشکیل یک کمیته مشورتی شامل یک نویسنده، دو ناشر، یک نماینده ادبی، یک کتابفروش، یک کتابدار و یک رئیس منتصب بنیاد جایزه بوکر آغاز می شود. سپس کمیته مشورتی، هیات داوران را که عضویت آن هر ساله تغییر می کند، برمی گزیند. داوران از میان منتقدان برجسته ادبی، نویسندگان، دانشگاهیان و شخصیت های برجسته عمومی انتخاب می شوند.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور