تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 15:51 - 10 May 2021

حکمی که فوتبال ایران را مستاجر کرد

حمایت دولت از فوتبال ایران در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری بوده اما این روزها در حالی تحت تاثیر اقدام شستا قرار گرفته که ماجرای سند زدن ساختمان فدراسیون فوتبال به دستمایه انتقاد برخی از رسانه‌ها علیه دولت تبدیل شده است.

تیرداد نیوز - حضور کوتاه «مارک ویلموتس» در راس کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران هر چند با فراز و نشیب‌های زیادی در عرصه ورزشی روبرو شد اما پرونده محکومیت‌های مالی این مربی برای فدراسیون تمامی ندارد. بخشی از این محکومیت‌ها از سوی فیفا و بخش دیگر آن مربوط به مراجع قضایی کشور است؛ احکام داخلی پرونده این مربی‌بلژیکی در نهایت مجوز مصادره ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس را فراهم کرد.

اما داستان مصادره ساختمان باشگاه از سوی مراجع داخلی از چه قرار و چرا به این نقطه رسید؟ واقعیت این داستان باید به روزهای قهر و آشتی سرمربیگری ویلموتس جستجو کرد زمانی که امکان انتقال پول به خاطر تحریم‌های بانکی وجود نداشت و کمیته ضد تحریم با کسب مجوز کمک ۲ میلیون یورو، از سازمان تامین اجتماعی خواست تا این مبلغ را به عنوان قرض در اختیار فدراسیون فوتبال قرار دهد تا ویلموتس بتواند در بازی عراق و بحرین هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشته باشد، اتفاقی که هر چند به صورت موقت موجب ماندگاری مرد بلژیکی در راس تیم ملی شد اما با باخت این تیم به عراق و بحرین هم راه تیم برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سخت شد و قرارداد این مربی به خسارت محض برای فوتبال ایران تبدیل شد.

فوتبال ایران در یکسال گذشته مشکلات زیادی را تجربه کرده و بخشی از آن مربوط به مدیریت گذشته است، اما شاخص‌ترین مشکلی که فدراسیون به مانند سایر بخش‌های جامعه با آن درگیر بود تحریم‌های گسترده بانکی بود که مانع انتقال پاداش تیم ملی به ایران شد و اکنون نیز بخشی زیادی از مطالبات فوتبال ایران در فیفا توقیف شده است، اگر چنین مشکلی در پیش روی فدراسیون وجود نداشت بدون شک پرداخت مطالبات شستا نیازی به حکم قضایی یا سند زدن نبود. سندی که اکنون در دست سازمان تامین اجتماعی است و به ابزاری به تقابل شستا و هواداران فوتبال تبدیل شده است.

«شستا» یا همان «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» بدون توجه به مشکلات کنونی کشور در راه نقل و انتقال بیش از آنکه تحت تاثیر مطالبه سازمان قرار بگیرد تحت تاثیر فضای رسانه‌ای قرار گرفت؛ جوی که امروز پشت فوتبال قرار گرفته و پیکان انتقادات را به سوی سازمان تامین اجتماعی گرفت و به دنبال آن است که یک دو قطبی دولت و فوتبال ایجاد کند. سازمان تامین اجتماعی و شرکت شستا با مصادره اموال فوتبال عملا اقدام دولت در حمایت از فوتبال و ورزش را تحت تاثیر قرار داد.

اما شتاب این انسجام با سرعت‌گیری حکم شستا مواجه شد و مجموعه سازمان تامین اجتماعی و شستا در حالی مدیران جدید فوتبال ملی ایران و باشگاه پرسپولیس را به مستاجر خود تبدیل کردند که فوتبال ملی و باشگاهی ایران بیش از هر زمان دیگر نیاز به همدلی دارد. فوتبال ایران اکنون در پیچ سختی قرار دارد که ممکن است حاشیه‌سازی در مسیر این ورزش، نتایج تیم ملی و باشگاهی ایران در قاره کهن را تحت تاثیر قرار دهد.

فوتبال ایران با مدیریت جدید، اکنون میراث‌دار تصمیمی است که ریشه در قرارداد «مارک ویلموتس» بلژیکی دارد، قراردادی که دیگر کسی از آن به نیکی یاد نمی‌کند، بلکه خسارت محضی است که از مدیران قبلی به یادگار مانده است. سازمان تامین اجتماعی با علم به حساسیت فوتبال ایران و واکنش هواداران می‌توانست با در دست داشتن حکم سند زدن، از راه تعامل با مدیران جدید درآید و فرصتی در اختیار آنها قرار دهد تا نسبت به پرداخت بدهی اقدام لازم را انجام دهند اما تعجیل در اجرای حکم و سند زدن ۲ ساختمان فوتبال ایران چالشی را ایجاد کرد که خبر روز رسانه‌ها شد و مدافعان پیشین سازمان را اکنون به منتقدان آن تبدیل کرده است.

«شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» در حالی مدیران جدید فدراسیون و فوتبال ایران را به مستاجر خود تبدیل کرد که بخش زیادی از طرفداران فوتبال نسبت به این حکم واکنش مناسبی نداشته و حتی آن را یک حربه علیه مدیران جدید فوتبال ایران می‌دانند، مدیری که در زمان کوتاه انتخاب به عنوان رییس فدراسیون باید لایروبی کاملی از مشکلات مدیران گذشته انجام دهند تا فوتبال ایران به ریل توسعه در قاره کهن بازگردد. اما با اقدام کنونی شستا، اکنون این مدیران باید تمام انرژی خود را برای خروج از این شرایط به کار گیرند شرایطی که خروج از آن به راحتی نیست.

ساختمان دو باشگاه پر طرفدار استقلال و پرسپولیس، توسط «محمد دادکان» در زمان ریاستش بر فدراسیون فوتبال با بودجه این فدراسیون خریداری و به دو باشگاه تهرانی اهدا شد. اما سند هر دو باشگاه همچنان در اختیار فدراسیون فوتبال است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور