تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 17:54 - 03 May 2021

امیدی جدید برای درمان نوعی سرطان نادر چشم

محققان آلمانی در تلاش‌های خود موفق به کشف پروتئینی شدند که تاثیر قابل توجهی در درمان نوع نادری از سرطان چشم دارد.

تیرداد نیوز - داده‌های کارآزمایی بالینی جدید نشان می‌دهد که یک داروی پیشرفته تجربی در بیماران مبتلا به سرطان نادر اما تهاجمی چشم تقریبا نیمی از خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

دکتر آنتونی ریباس، رئیس سابق انجمن تحقیقات سرطان آمریکا (AACR)، در مصاحبه‌ای گفت: داروی کشف شده در حال حاضر به اولین دارویی تبدیل شده است که در ارتقاء بقای کلی بیماران مبتلا به ملانوم یووآل خوب عمل کرده است.

او افزود: ملانوم یووآل، بیماری است که تاکنون هیچ درمان پزشکی نداشته و در ۵۰ سال اخیر تحقیقات بالینی هیچ پیشرفتی نشان نداده است.

بر اساس نتایج ارائه شده در اجلاس سالانه AACR، بیمارانی که به طور تصادفی برای دریافت این دارو انتخاب شده بودند تقریبا نیمی از خطر مرگ را در مقایسه با سایر بیماران تحت درمان با ایمونوتراپی یا شیمی درمانی داشتند، پشت سر گذاشتند.

تحقیقات ارائه شده در جلسات معمولا مقدماتی تلقی می‌شود تا زمانی که در یک ژورنال مورد ارزیابی قرار گیرد.

دکتر جسیکا هاسل، محقق کارآزمایی بالینی گفت: این دارو خطر نسبی مرگ را به نصف کاهش می‌دهد بنابراین تاثیر زیادی بر افزایش عمر بیماران مبتلا به ملانوم یووآل متاستاز دارد.

به این ترتیب این اولین دارویی است که برای بیماران مبتلا به ملانوم یووآل اثبات بقا می‌کند و حتی در بیمارانی که در آن‌ها ملانوم پیشرفت کرده است نیز صادق بود.

هاسل گفت: ملانوم یووآل در کل نادر است اما شایع‌ترین سرطان چشم در بزرگسالان است و تقریبا ۳ ٪ تا ۵ ٪ کل ملانوم‌ها را نشان می‌دهد. دیواره چشم شامل سه لایه است؛ لایه بیرونی از «سفید چشم» معروف به صلبیه، با قسمت واضحی در قسمت جلویی به نام قرنیه که نور از آن عبور می‌کند، تشکیل شده است. لایه داخلی دارای بافتی از بافت عصبی به نام شبکیه است که نور را حس کرده و به مغز منتقل می‌کند. در بین این دو لایه، لایه‌ای به نام یووآل قرار دارد که در آنجا عنبیه رنگی قرار دارد و همچنین ماهیچه‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا چشمتان متمرکز شود و به این ترتیب عروق خونی را نیز برای تامین اکسیژن و تغذیه سلول‌های چشم یاری رساند.

هاسل گفت: تاکنون پیش آگهی ملانوم یووآل بسیار ضعیف بوده است، به طور متوسط افراد کمتر از یک سال پس از این سرطان چشم، زنده می‌مانند.

او ادامه داد: هنگامی که ملانوم یووآل تشخیص داده می‌شود، بسته به اندازه تومور تحت تابش یا عمل قرار می‌گیرد. پزشکان سعی کرده‌اند سرطانی را که به کبد منتقل شده است درمان کنند و همچنین دارو‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را به کار گیرند، اما هیچ یک از این روش‌های درمانی فایده بقا را نشان ندادند.

هاسل گفت: Tebentafusp دارویی که این سرطان را درمان می‌کند، پروتئینی است که دو هدف مختلف گیرنده را تشخیص می‌دهد؛ یکی در سلول‌های ملانوم و دیگری در سلول‌های T سرطانی که توسط دستگاه ایمنی تولید می‌شود. این دارو هفته‌ای یکبار به صورت وریدی تجویز می‌شود.

به گفته هاسل Tebentafusp پلی بین تومور و سلول‌های ایمنی ایجاد کرده و آن‌ها را قادر می‌سازد تا به تومور حمله کنند. این پروتئین سلول‌های T را متصل کرده و آن‌ها را برای مبارزه با سلول‌های ملانومای چشمی فعال می‌کند.

این آزمایش بالقوه tebentafusp را به عنوان یک درمان خط مقدم برای سرطان چشم مورد آزمایش قرار داد و ۳۷۸ فرد مبتلا به ملانوم یووآل متاستاتیک را در آن ثبت نام کرد. محققان داروی آزمایشی را به ۲۵۲ بیمار تجویز کردند، در حالی که سایر بیماران یا شیمی درمانی یا ایمونوتراپی دریافت کردند.

به گزارش محققان میزان بقای کلی یک ساله بیماران مبتلا به تورنتافوسپ ۷۳ درصد بود در حالی که در میان کسانی که سایر روش‌های درمانی را دریافت کرده‌اند،این احتمال به ۵۹ درصد می‌رسید. این میزان سود بقا ۴۹ ٪ به دلیل استفاده از داروی جدید است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور