تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 18:59 - 22 April 2021

ورزش های نرم در دوران کرونا از اختلالات مفصلی جلوگیری می کند

دکتری فیزیوتراپی با اشاره به اضافه وزن و آسیب‌های مفصلی به عنوان یکی از اثرات شیوع کرونا گفت: ورزش‌های نرم و کاهش وزن در این دوران از اختلالات مزمن مفاصل جلوگیری خواهد کرد.

تیرداد نیوز - بیماری آرتروز به عنوان یکی از امراض روبه‌رشد که با بروز پاندمی کرونا از دسامبر ۲۰۱۹ به دلیل اضافه وزن و چاقی ناشی از خانه‌نشینی تشدید شد، به گفته پزشکان این حوزه می‌تواند با طب‌سوزنی، ماساژ درمانی و ورزش‌های نرم نظیر پیاده‌روی از کهنه شدن بیماری جلوگیری کند.

این بیماری با زمینه ژنتیکی که در نتیجه عوامل مکانیکی و کهولت سن نیز رخ می‌دهد مطابق با آمار رسمی زنان را بیش از مردان درگیر می‌کند، عارضه‌ای که عدم تحرک در بروز آن نقشی حیاتی ایفاء می‌کند و بی‌توجهی بدان می‌تواند در درازمدت سبب تحلیل ماهیچه‌های مفاصل، شل شدن رباط‌ها و گاه لنگیدن بیمار شود.

محمد عموزاده خلیلی در این باره اظهار داشت: چاقی و افزایش وزن با فشار بر مفاصل سبب آرتروز زودرس (ساییدگی مفصل، ورم مفاصل و استخوان‌ها و آماس مفصلی‌ استخوانی) خواهد شد.

وی تصریح کرد: این فشار که در صورت افزایش بیش از اندازه، سبب اختلالات زودرس نیز خواهد شد، با التهاب و ورم مفاصل، آسیب‌ها را شدت می‌بخشد.

عموزاده خلیلی افزود: در واقع این التهاب باعث افزایش فشار مایع درون بر مفاصل می‌شود و این مساله در درازمدت اختلالات مزمنی را سبب خواهد شد که عمدتا در سنین بیش از ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش وزن و چاقی که در دوران پاندمی کرونا به جهت قرنطینه خانگی و... شدت یافته است، همچنین سرعت تخریب مفاصل را افزایش و گاها سبب عارضه‌های مزمن و ماندگار می‌شود. بنابراین کاهش وزن یکی از مهمترین دستورات پزشکی به مبتلایان آرتروز است که فشار بر مفاصل را کاهش و مانع از ساییدگی مفصل‌ها می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه، این ساییدگی با افزایش سن تشدید می‌شود و می‌تواند منشاء بروز خوردگی نیز باشد که در صورت تداوم می‌تواند خاصیت اولیه مفصل را هم از بین ببرد.

عموزاده خلیلی تاکید کرد: یکی از مهمترین توصیه‌های پزشکی به مبتلایان آرتروز در کنار کاهش وزن، ورزش‌های اختصاصی به منظور تقویت عضلات است که همچون کمربند محافظ برای زانو عمل کند.

وی یادآور شد:‌ براساس نتایج برخی از مطالعات پزشکی، برداشتن فشار (وزن) نیز به مدت ۲ هفته از عضلات و همچنین عدم ورزش و تحرک (مثلا به دلیل شکستگی پا) می‌تواند ۵۰ درصد از قدرت عضله را کاهش دهد. برگشت به حالت طبیعی نیز مستلزم وارد کردن تدریجی وزن و ورزش‌های نرم است.

اضافه وزن و تغذیه سلول‌های استخوانی

وی ادامه داد: در واقع این اضافه وزن با آسیب بر عضلات مفصلی همراه می‌شود، اما استخوان نیازمند فشار (نیرو) است، وارد کردن این فشار باعث تغذیه سلول‌های استخوانی شده و این امر رشد سلول‌های استخوانی را به دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اشخاص چاق به طور طبیعی، به دلیل افزایش وزن، این فشار را بر مفاصل وارد کرده و استخوان‌ها نیز تراکم بیشتری می‌یابند، اما تاثیرات مخرب این عارضه بر مفاصل نباید فراموش شود.

اشخاص مبتلا به اضافه وزن روزانه نیم‌ساعت پیاده‌روی کنند

عموزاده خلیلی تاکید کرد: اشخاص مبتلا به اضافه وزن و چاقی (در صورت عدم وجود مشکلات خاص) روزانه حداقل نیم ساعت پیاده‌روی نسبتا تند داشته باشند و به تدریج، مدت زمان ورزش را افزایش دهند.

انسان‌ها از نظر «بی ام آی» (شاخص توده بدنی) به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند. گروه نخست با «بی ام آی» ۲۵، متعادل، گروه دوم با «بی ام آی» ۲۵ تا ۳۵ دارای اضافه وزن و گروه سوم با «بی ام آی» بیش از ۳۵ نیز چاق محسوب می‌شوند.

به گفته این پزشک، تست سلامت قلب نیز برای مبتلایان به چاقی، پیش از انجام ورزش‌های روزانه و پیاده‌روی ضروری خواهد بود.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است