تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۶۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 18:29 - 22 April 2021

روحانی برای گرفتن حق مردم ایران لحطه ای معطل نمی کنم

رییس جمهوری گفت: هر زمان احساس کنیم طرف مقابل برای اجرای قانون و مقررات آماده است، لحظه ای برای برداشتن تحریم معطل نمی کنم و همان موقع این کار را انجام می دهم.

روحانی برای گرفتن حق مردم ایران لحطه ای معطل نمی کنم

تیرداد نیوز - حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در شصت و چهارمین برنامه جهش تولید در بهره برداری از طرح های ملی بخش کشاورزی بعد از ارائه گزارش وزیر جهاد کشاورزی افزود: با این گزارش مشخص شد تحقق وعده ای که در سیستان برای ۴۶ هزار هکتار دادیم، امروز نهایی شده است.

وی با بیان اینکه آبیاری تحت فشار در هشت سال دولت تدبیر و امید بیش از دو برابر کل تاریخ ایران شده است، افزود: در طول تاریخ ایران آبیاری تحت فشار تا سال ۹۲ یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوده است و از سال ۹۲ تاکنون به دو میلیون و ۴۰۰ رسیده است؛ یعنی سیستم آبیاری تحت فشار بیش از ۲ برابر کل تاریخ ایران شده است. در محصولات شیلات نیز ۵۰ درصد رشد داشته ایم.

رییس جمهور افزود: خوشحالیم که در سیستان و بلوچستان، از جنوب تا شمال، از چابهار تا زابل شاهد طرح های مهم و سرنوشت‌ساز برای زندگی مردم هستیم و حتما دولت‌های آینده هم این مسیر را ادامه خواهند داد.

رییس جمهور اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب که نسبت به همه مردم حالت پدری دارند، اما نسبت به سیستان و بلوچستان یک توجه خاص و ویژه دارند. ایشان پروژه های سیستان و بلوچستان را دنبال می کردند. به طور هفتگی که خدمت ایشان می رسیدم و می‌رسم، در زمانی که این طرح‌ها مطرح بود ایشان از من سوال می کردند که این طرح ها به کجا رسیده و در چه مرحله ای است؟ در بعضی از پروژه ها تاکید می کردند که انجام شود. این دال بر اهتمام شخص رهبری نسبت به توسعه و آبادانی استان سیستان و بلوچستان است که استان بسیار مهمی برای ما با مردمی بسیار خوب و پرتلاش است.

وی بعد از استعماع گزارش در حوزه دام و طیور گفت:‌ ما در بحث کره به خودکفایی رسیدیم و می توانیم جزو صادرکنندگان این محصول باشیم و در زمینه مرغ هم نیازمندی‌های ما به خارج کم می‌شود و به خودکفایی کامل می رسیم.

روحانی تاکید کرد: گاهی اوقات بعضی‌ها می گویند تحریم چه کار به مرغ دارد، مرغ که تحریم نشده است. مردم باید بدانند که در مرغ اجداد آنهایی که وارد می کردیم تحریم شدیم و نگذاشتند و می خواستند اخلال ایجاد کنند که در داخل کشور اصلا مرغ تولید نشود. از طرف دیگر نهاده‌هایی که وارد می کنیم از طریق ارز و سیستم بانکی است که با فشارها و مشکلاتی که برای ما ایجاد کردند خرید و وارد کردن آنها با مشکلات فروانی توام بود.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه در تحریم ظالمانه ضد انسانی ترامپ که تا امروز هم ادامه دارد در همه جا این تحریم تاثیرگذار بوده است، یادآور شد: البته عده ای آشنا نیستند، درصد درست می کنند و می گویند ۳۰ درصد مشکلات به خاطر تحریم است و ۷۰ درصد به دلیل مدیریت است که این حرف کاملا و غلط و نادرست است چرا که آنها نمی دانند که تحریم در چه زمینه‌هایی تاثیرگذار است و مشکلات ایجاد می کند و نمی دانند که تحریم در کل تولید و در بخش کشاورزی و صنعت تحریم تاثیرگذار است.

رییس جمهوری گفت: آنها نمی دانند که در بخش تولید و صنعت و کشاورزی اگر نهاده های لازم و مواد اولیه به موقع وارد نشود، تولید متوقف می شود بنابراین تحریم در واردات و صادرات ما تاثیرگذار است.

روحانی اضافه کرد: از وزارت خارجه و سایر دستگاههایی که در کنار وزارت خارجه این روزها در وین برای شکستن تحریم ها تلاش کردند، تشکر می کنم.

رییس جمهوری گفت: نمی توانم درک و هضم کنم که کسی عضو ملت ایران باشد و از برداشتن تحریم ناراحت شود. چطور می‌تواند ایرانی و مسلمان باشد و اعلام کند که من در میان و کنار مردم هستم و برای آنها کار می کنم و از برداشتن تحریم ناراحت باشد.

رییس جمهوری با بیان اینکه تحریم یک ظلم عظیم و بزرگ بر ملت بزرگ ایران است، ادامه داد: ما آن لحظه ای که ببینیم طرف مقابل برای اجرای قانون و مقررات آماده شده یک لحظه صبر نمی کنیم. مخالفان هرچه می خواهند بگویند و هرچه هم زور داشته باشند و هر چه هم بلندگو داشته باشند.

وی تصریح کرد: زمانی که ببینیم حق مردم ایران را می توانیم بگیریم به عنوان رییس جمهور یک لحظه معطل نمی کنم و همان موقع این کار را انجام می دهم. عده ای هم ناراحت هستند که به ما ربطی ندارد. مردم بدانند که تحریم برای تولید مرغ و تخم مرغ و پرورش دام، واکسن و کود و بذر تاثیر می گذارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش، ابراز امیدواری کرد در ماه مبارک رمضان که ماه عبادت، قیام، صیام، تلاوت قرآن و دعا و گرفتن همه حاجات است، خداوند همه زمینه‌ها مانند کرونا، تحریم، معیشت، تولید و ساماندهی طرح‌هایی که باید تکمیل شود، توفیق دهد و حاجات مردم مستجاب شود و دست ظالمان بر روی مردم ما قطع شود و تحریم برداشته شود و کرونا به دست پزشکان و پرستاران و مراعات مردم مهار شود.

وی افزود: امروز شصت و چهارمین پنجشنبه افتتاح بود که از آغاز سال ۹۹ شروع شده بود و تا هفته پایانی این دولت ادامه پیدا می کند. هدف ما از این طرح‌ها این بود که به دنیا بفهمانیم که تحریم و فشار نمی‌تواند ملت را در مسیر رشد و توسعه متوقف کند.

روحانی با بیان این که در ماه‌هایی که در سال ۹۹ و آغاز سال ۱۴۰۰ با وجود تحریم شدید و هم کرونا گذشت افتتاح طرح‌های مهم تولیدی ادامه پیدا کرد، ادامه داد: افتتاح امروز در بخش کشاورزی است که برای ما بسیار اهمیت دارد و استراتژیک است به دلیل اینکه ماده اولیه بسیاری از بخش‌های صنعت به کشاورزی ارتباط دارد و صدها نوع فعالیت صنعتی وابسته به کشاورزی است.

رییس جمهوری با تاکید بر این که کشاورزی هم یک بخش و هم یک پایه برای صنعت است، گفت: صنعت هم در بخش هایی به کشاورزی کمک می کند. ماشین آلاتی که در بخش کشاوزی نیاز داریم یا بخشی از سمومی که مورد نیاز است در بخش صنعت تولید می شود. اما کشاورزی بسیار استراتژیک است. بدون صنعت با سختی می‌شود زندگی کرد اما بدون کشاورزی نمی‌شود زندگی کرد.

وی در ادامه افزود: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم و علیرغم همه فراز و نشیب‌ها و تحریم ها و مشکلات و حوادثی مثل کرونا باز هم در کشاورزی توفیقات بسیار مهمی را بدست آوردیم. آبیاری تحت فشار و سامانه‌های مدرن ما در این ۸ سال اگر با کل تاریخ ایران و رژیم گذشته مقایسه کنیم به اندازه همان و مقداری بیشتر در این ۸ سال انجام گرفته که کار بسیار عظیم و بزرگی است.

روحانی گفت: ما کشوری در شرایط خشکسالی هستیم که در استفاده از آب باید حداکثر مراعات را انجام دهیم که یکی از راه‌های آن استفاده از آبیاری نوین است.

وی افزود: در سیستان گزارش شد که ۲۶۰ میلیون مترمکعب به دشت سیستان منتقل شد که اگر سیستم نقل و انتقال آب از طریق لوله نبود و از طریق انهار انجام می شد مثل سابق انجام دهیم ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب کم می شد و از بین می‌رفت. سیستم‌های نوین برای این است که بتوانیم از این آب حراست و حفاظت کنیم و به بهترین وجه استفاده کنیم.

روحانی ادامه داد: آماری هم اعلام شده که بهره‌وری ۶ درصد بالا رفته است و این مهم است که بهره وری از ۳۹ به ۴۵ رسیده است. این نشان می دهد که در این سرزمین خیلی تلاش شده است. امسال هم سال خشکی داشتیم و بارندگی ها نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است بنابراین مشکلات فراوانی برای بخش های مختلف ایجاد کرده و می کند این نشان می دهد که برای برای آب آشامیدن و کشاورزی استانها به خصوص در تابستان فکر کنیم.

رییس جمهوری با تاکید بر این که دولت همه تلاش بر این بوده که در بخش کشاورزی شاهد تحول بزرگی باشیم گفت: آمار این هشت سال را با سال های گذشته مقایسه کنند که این دولت توانست در چه زمینه هایی به خوداتکایی و خودکفایی برسد. در بحث گندم، روغن و دانه‌های روغنی حرکت‌های خوبی انجام گرفت. در مساله کولزا تولیدات به سه برابر رسید. کشت های گلخانه ای پیشرفت بسیار خوبی پیدا کرد و امروز در زمینه آبزیان مانند ماهی و میگو هم کیفیت تولید و هم بهداشت آن بالا رفته است.

وی افزود: آمار خوبی بود که در سال ۹۲ آنچه استفاده می کردیم ۲.۶ تن در هکتار بوده که به ۴.۲ تن رسیده که نشان از یک پیشرفت خوب و قابل ملاحظه ای پیدا کردیم. میگو جزو محصولات صادراتی است که خوب صادر می شود و زمینه خوبی برای صادرات وجود دارد که البته برای مصرف داخلی هم حایز اهمیت است.

روحانی ادامه داد: افتتاح امروز ما در آبیاری مدرن ۷۲ هزار هکتار بود که این نشان یک حرکت بزرگ است و در طول یکسال گفتند حدود صدهزار هکتار آبیاری مدرن انجام شده است و در سال پیش رو هم بیش از این ابیاری مدرن انجام می‌گیرد که این کار بسیار بزرگی است که در کشور در حال پیشرفت است. بنابراین بخش کشاورزی به عنوان امنیت غذایی و صادرات محصول و خودکفایی در بسیاری از زمینه‌هایی که واقعا می توانیم خودکفا شویم اهمیت دارد.

رییس جمهور با بیان این که کشور ما چهار فصل است و در طول سال میوه و محصولات کشاورزی در اختیار مردم قرار می گیرد گفت: این هفته تصمیم گرفتیم جایزه‌ای هزارتومانی برای گندمکاران در نظر گرفته شود. گندم کیلویی چهار هزار تومان بود و هزار تومان به عنوان جایزه برای کسانی که سریع این گندم ها را تحویل می دهند مدنظر قرار دادیم بنابراین این هدیه ای از طرف دولت به گندمکاران بود. دست آنها را می بوسیم و این هدیه کوچک را تقدیم آنها می کنیم برای این که آنها هستند که کشور را خودکفا می کنند.

روحانی با بیان این که محصول گندم ما به اندازه خوراک مردم کفایت می کند افزود: در بخش صنعتی نیازهایی به گندم داریم که باید آنها را خریداری کنیم که البته شروع شده است.

وی ادامه داد: آب و خاک برای ما خیلی مهم است. خاک در اثر تحولات و در طول میلیون ها سال بوجود آمده و در اختیار ما است بنابراین بسیار ارزشمند است. از هردو مهمتر تلاش کشاورز است و از هر سه مهمتر فرمان خداوند برای به ثمر نشستن محصولات کشاورزی است.

رییس جمهوری ضمن تشکر از همه بخش‌های کشور به خصوص وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از بخش هایی که برای تولید واکسن امروز تلاش می کند وزارت کشاورزی و بخش سرم سازی رازی است که مشغول تولید واکسن کرونا هستند. یکی از واکسن هایی است که به ثمر خواهد نشست تلاش زیادی دارند انجام می دهند و از این دیدگاه هم از این وزارتخانه تشکر می کنیم و برای همه آنها آرزوی توفیق می کنیم. به خصوص درود می فرستیم به کشاورزان که در همه مقاطع پشتیبان دولت، ‌نظام بودند و برای آنها و محصولاتشان برکت را آرزو می کنیم.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد