تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۵۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - 14:39 - 15 April 2021

چگونه از حنجره خود مراقبت کنیم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد با انجام یا پرهیز برخی کارها، می توانند از حنجره خود به خوبی مراقبت کنند تا علاوه بر حفظ سلامتی این عضو بدن، صدایی مناسب و رسا داشته باشند.

تیرداد نیوز - ۲۷ فروردین مصادف با ۱۶ آوریل روز جهانی صدا (World Voice Day) نام گذاری شده و این موضوع فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر مردم با عوارض حنجره و صدا است.

دکتر سمیرا آقادوست به مناسبت روز جهانی صوت افزود: خودداری از مصرف دخانیات از جمله سیگار و الکل، رعایت بهداشت مواد غذایی و حفظ رطوبت کافی جنجره از مواردی است که در حفظ سلامتی حنجره نقش بسیار مهمی دارند.

وی ادامه داد: نوشیدن آب به صورت منظم و مداوم در طی روز باعث می شود حنجره همواره مرطوب باشد؛ بنابراین به مردم توصیه می شود که در طول روز آب کافی بنوشند و یا از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت حنجره استفاده کنند.

آقادوست به مردم توصیه کرد که از زیاده روی در مصرف چیزهایی که موجب خشکی حنجره می شود از جمله محصولات کافئین دار مانند چای، قهوه، شکلات و کاکائو اجتناب کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مراقب رژیم غذایی خود باشید و از زیاده روی در مصرف غذاهایی که باعث تحریک حنجره می شوند، مانند غذاهای چرب، با ادویه زیاد و فست فودها بپرهیزید.

وی تاکید کرد: مردم سعی کنند الگوی زندگی سالمی داشته و ورزش سبک روزانه را در دستور فعالیت های جاری خود قرار دهند. استراحت کافی داشته باشند و از تنش های عصبی بی مورد دوری کنند.

آقادوست افزود: در صورت خستگی حنجره به صدای خود فشار زیاد وارد نیاورید. با صدای خیلی بلند صحبت نکنید، از صحبت کردن زیاد خودداری کنید و در فواصل به صدای خود استراحت دهید.

وی گفت: در صورت بروز گرفتگی یا تغییر در کیفیت صدا که بیش از دو هفته طول بکشد، حتما به متخصص گوش و حلق و بینی و یا آسیب شناس گفتار و زبانی که در زمینه صوت درمانی تخصص دارد؛ مراجعه کنید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: همیشه این جمله را به یاد داشته باشید که صدای شما بیانگر شخصیت شماست و صحبت کردن عامل ارتباطی مهم انسان ها با یکدیگر است. بنابراین هر گونه آسیب به حنجره در این ارتباط خلل وارد می کند.

آقادوست عنوان کرد: هرچند پیشگیری، بهترین راه جلوگیری از آسیب حنجره است، اما رعایت یک سری نکات ساده از آسیب حنجره جلوگیری می کند و انجام آن به خصوص برای کسانی که به مقدار زیاد از حنجره استفاده می کنند مانند خوانندگان، معلم ها و بازیگران و سایر صداپیشگان ضروری تر است.

وی افزود: مواردی از بهداشت صوتی به خصوص برای کاربران حرفه ای صوت، در بهبود اختلالات اولیه صدا و رفع گرفتگی های اولیه صوتی کمک کننده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه شیوع عارضه حنجره تفاوت چندانی در ۲ جنس ندارد، گفت: شیوع این عارضه در افراد معمولی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است. شیوع این عارضه در افرادی که کاربر حرفه ای صدا، مانند خوانندگان، بازیگران و معلمان هستند، بیشتر است و حتی تا بالای ۵۰ درصد نیز گزارش شده است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد