تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - 14:31 - 15 April 2021

جیغ زدن انسان ها حاصل تکامل بیشتر آن هاست

همه انسان‌ها جیغ و داد می‌زنند اما تا به حال شده است که به نوع جیغ زدن خود و اطرافیانتان فکر کنید؟ انسان‌ها از فریاد زدن برای نشان دادن ۶ بعد عاطفیشان که عبارتند از: عصبانیت، ترس، درد، لذت، غم و شوق. استفاده می کنند

تیرداد نیوز - محققی که روی روانشاسی فریاد انسان‌ها مطالعه کرده است می‌گوید: «انسان‌ها و بقیه گونه‌ها از جیغ برای نشان دادن خطر استفاده می‌کنند. اما این که از آن برای نشان دادن شادی و لذت استفاده شود فقط در انسان‌ها وجود دارد.»

فکر می‌کنید کدام نوع جیغ انسان‌ها است که راحت‌تر از همه دلیل استفاده از آن درک می‌شود؟ اگر از جیغ‌های هشدار دهنده مانند جیغ برای عصبانیت، ترس و درد برای جوابتان استفاده کردید باید بگیم کاملا در اشتباه هستید. این تحقیق نشان داد انسان‌ها به جیغی که در پس لذت و شادی به صدا در بیاید سریعتر پاسخ می‌دهند.

محقق مذکور در این رابطه می‌گوید: «نتایج تحقیقات ما بسیار شگفت انگیز بودند. محققان معمولا فرض را بر این می‌گذاشتند که سیستم شناختی نخستی سانان و انسان‌ها به طور خاص برای تشخیص سیگنال‌های خطر و تهدید در محیط به عنوان مکانیسم بقا تنظیم شده است.» و این درحالی است که این گزاره برای نخستی سانان و بقیه حیوانات درست است اما به نظر می‌رسد ارتباطات جیغ و فریاد در انسان متنوع و پیشرفته‌تر بوده و این یکی از گام‌های بزرگ تکامل در انسان است.»

بعضی از جیغ و دادها یک هدف خاص تکاملی دارند و سیگنال فوری خطر محسوب می‌شوند. با این حال مردم از جیغ کشیدن و فریاد زدن که موثر از تعجب و شادی باشد لذت می‌برند و اغلب ما نیز در طول هفته بارها برای ابراز احساساتمان جیغ و فریاد می‌زنیم. طبق ۴ آزمایشی که محققان بر روی گروه کوچکی از انسان‌ها انجام دادند، به نظر می‌رسد انسان‌ها در تشخیص نوع جیغ‌ها بهتر از بقیه گونه‌ها عمل می‌کنند.

در آن آزمایش‌ها شرکت کنندگان به گوش دادن به یک سری از صدای جیغ‌‎ها پرداختند و همزمان محققان نیز از آن‌ها fMRI یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (نوعی روش تصویربرداری در MRI) گرفتند. تصاویر اسکن‌های گرفته شده از مغزها نشان داد مغز آن‌ها به جیغ‌های غیر هشدار دهنده مانند جیغ شادی یا لذت نسبت به جیغ‌های هشدار دهنده مانند جیغ ترس یا عصبانیت واکنش سریع‌تری داشته است.

دلیل رخ دادن این اتفاق چیست؟ محققان می‌گویند احتمالا به این خاطر است که انسان‌ها نشانه‌های اجتماعی پیچیده‌تری نسبت به شامپانزه‌ها و نخستی سانان دارند. برای مثال در زندگی خانوادگی و محافل اجتماعی، انسان‌ها بسیار بیشتر از باقی گونه‌ها ممکن است با داد و فریاد حاصل از لذت، شادی و غافل‌گیری آشنایی داشته باشد و به آن‌ها پاسخ بدهد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد