تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - 16:28 - 14 April 2021

شناسایی چهارگونه اصلی و شایع سردرد

به گفته متخصصان، سردردهایی که انسان ها را در سراسر جهان درگیر می کنند، چهار گونه اصلی و شایع دارند که می توان به سردرد میگرنی، سردرد تنشی، سردرد سینوزیتی و سردرد خوشه ای اشاره کرد.

تیرداد نیوز - افراد مختلف در سراسر جهان روزانه به سردرد و گونه های مختلف آن مبتلا می شوند که گاهی اوقات برخی از آنها زندگی فرد مبتلا را مختل می کند. در حال حاضر دانشمندان چهار گونه اصلی سردرد را شناسایی کرده اند که تفاوت های خاص و تعیین کننده ای بین آنها وجود دارد.

سردرد میگرنی، سردرد تنشی، سردرد سینوزیتی و سردرد خوشه ای چهار گونه اصلی سردرد هستند که باید بدانیم چه تفاوت هایی بین آنها است.

شایع ترین سردردها، سردرد تنشی است که با درد همراه با استرس، کمبود آب بدن و تنش عضلانی، کل سر را تحت تأثیر قرار می دهد. سردرد میگرنی شدیدترین نوع سردرد بوده اما نسبت به سردرد تنشی کمتر شایع است. در سردرد میگرنی، درد هر بار به یک طرف سر ضربه می زند و باعث ضربان شدید می شود. تصور می شود که اینگونه سردرد با تغییرات در فعالیت عصبی و جریان خون در داخل مغز مرتبط باشد. تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث سردرد شود و آلرژی ها و عفونت ها می توانند سردردهای مرتبط با فشار ناشی از گرفتگی سینوس ها باشند.

بررسی ها نشان می دهد سردرد به ندرت می تواند ناشی از اتفاق جدی تری باشد. اگر درد ناگهانی و شدید بوده یا همراه با تب، جوش های قرمز پوستی یا تغییر در گفتار، حافظه یا تحرک باشد باید به سرعت با پزشک تماس گرفته یا به بیمارستان مراجعه کرد. چنین سردردهایی می تواند نشانه سکته مغزی یا تومور مغزی باشند.
در اینجا به طور مختصر این چهار گونه اصلی سردرد را توضیح می دهیم:

سردردهای سینوسی

سردردهای سینوسی غالباً با عفونت همراه هستند و به دلیل انسداد مخاط، با افزایش فشار و درد در دو طرف بینی و بالای چشم ارتباط دارند.

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی را می توان از آن جهت تشخیص داد که درد تمایل به تأثیر در دو طرف سر دارد و از یک احساس تنگی تشکیل می شود. تصور می شود که این دردها با استرس، فشار عضلانی و کم آبی بدن مرتبط هستند.

سردردهای میگرنی

میگرن که با درد شدید و ضربان دار در یک طرف سر مشخص می شود، می تواند بینایی افراد را تحت تأثیر قرار دهد و یا باعث احساس مریضی یا حساسیت به صدا و نور شود. در واقع در این نوع از سردرد فرد نسبت به هرگونه صدا یا نور احساس تشدید درد در سر دارد و ترجیح می دهد در سکوت و تاریکی استراحت کند.

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای، سردردهایی هستند که روی یک چشم تأثیر می گذارند و با درد شدید، گرفتگی بینی و تولید اشک همراه هستند. این نوع سردرد در طول درگیری چندین بار عود می کند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد