تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۵۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - 15:30 - 14 April 2021
۲۵ فروردین «روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری»

عطار نیشابوری بنیان گذار ادبیات نمادین در جهان

رئیس موسسه فرهنگی اکو با گرامیداشت ۲۵ فروردین «روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری»، عنوان کرد: عطار بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان و نخستین شاعری‌ است که از ادبیات تمثیلی و رمزگونه در شعر بهره گرفت.

تیرداد نیوز - سرور بختی در پیامی با گرامیداشت ۲۵ فروردین ماه؛ روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری، شاعر و عارف پرآوازه فارسی، عنوان کرد: عطار نیشابوری بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان و نخستین شاعری‌ است که از ادبیات تمثیلی و رمزگونه در شعر بهره گرفت و بیش از هر شاعر دیگری، به حکایت‌پردازی شهره شد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو اظهار داشت: منطق‌الطیر عطار نیشابوری، یکی از شاهکارهای ادبیات نمادین جهان است که پس از مثنوی مولانا، شاخص‌ترین اثر در حوزه ادبیات منظوم عرفانی به‌شمار می‌رود.

بختی تصریح کرد: سرزمین‌های پهناور اکو از دیرباز بستر شکوفایی انسان‌هایی تاریخ‌ساز بوده است که در رشد شعر و ادب فارسی تأثیر بسزایی داشته‌اند. در میان پیشکسوتان ادب فارسی، نام شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، بر تارک اندیشه‌های بشری می‌درخشد. او شاعر و عارف نامی سده ششم و هفتم است که در سال ۵۴۰ هجری قمری در روستای کدکن نیشابور دیده به جهان گشود.

وی افزود: عطار در عرصه شعر و ادب و عرفان، سرآمد روزگار خود بود. او در شمار شاعران نواندیش و آزاداندیش است که با سخنان ساده و بی‌پیرایه‌اش، مقاصد بلند عرفانی خویش را به گوش جهانیان رسانده و شاعران نامداری چون مولانا و جامی را به زهد و ستایش واداشته است. این شاعر شهیر عالی‌ترین نغمه‌های محبت را در سرود گرفته، صلای عشق درداده، به انسان عظمت بخشیده، تفکر او را برانگیخته و به دنیای‌ شگرف معانی و کوی حقیقت راهبری کرده است.

بختی بیان کرد: مؤسسه فرهنگی اکو روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری، شاعر و عارف پرآوازه فارسی را به جامعه علم و ادب تبریک و تهنیت می‌گوید و همگان را به شناخت اندیشه‌ها و آرمان‌های والای او فرامی‌خواند.

موسسه فرهنگی اکو همچنین اعلام کرد نشست بین‌المللی عطار در افق شعر و ادب اکو ، روز دوشنبه ۳۰ فروردین، از ساعت ۱۴ به وقت تهران، از سوی این مؤسسه با حضور جمعی از استادان برجسته منطقه، به‌صورت مجازی، برگزار می شود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک در این برنامه شرکت کنند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد