تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - 16:29 - 09 April 2021

کشف 3 اثر تاریخی در بوشهر انتقال 28 شیء 3 دوره تاریخی از اتریش

حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روزهای پایانی نیمه اول فروردین ۱۴۰۰ با انتشار اخبار متنوعی از جمله کشف آثار تاریخی در بوشهر، فقدان اصالت ۳ اثر مسترد شده از اتریش به تهران، این هفته را سپری کرد.

تیرداد نیوز - حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هفته ای که گذشت اخباری از جمله کشف آثار تاریخی در بوشهر، فقدان اصالت ۳ اثر مسترد شده از اتریش، انتقال ۲۸ شیء باستانی متعلق به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی از اتریش به تهران، کاهش ۹۶ درصدی مسافران نوروزی ۱۴۰۰، رعایت شیو نامه های بهداشتی از سوی مسافران و گردشگران را پشت سر گذاشته است.

کاهش ۹۶ درصدی مسافران در نوروز ۱۴۰۰

این روزها تنور اخبار مربوط به گردشگری همچنان داغ است؛ تقریبا به هر رسانه‌ای در فضای رسمی و مجازی نگاهی بیندازی مقصر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی ها را، سفرهای نوروزی می دانند؛ حالا یکی نیست از مسئولان بپرسد چرا اگر به عاقبت سفرهای نوروزی مشرف بودید مانند سال گذشته سفر را ممنوع نکردید و موضوع مهم دیگر این که بر اساس آمار رسمی حدود یک میلیون نفر به سفر رفتند و در اقامتگاه های تحت نظر وزارت گردشگری اقامت کردند آیا این افراد که باید به دلیل نظارت ‌های جدی شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کردند مسبب افزایش کرونا هستند؟ یا این که افرادی که بدون ضابطه برای دیدن خانه اقوام و آشنا و اقامت در منازل آنها به سفر رفتند، کرونا را عیدی آوردند.

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به کاهش ۹۶ درصدی سفرهای نوروزی گفت: بیشتر مردم بر اساس توصیه‌های نوروز ۱۴۰۰، سفر نرفتند.

وی با اشاره به کاهش ۹۶ درصدی گردشگران نوروزی در سال جاری افزود: امسال بیشتر مردم بر اساس توصیه ها به سفر نرفتند.

تیموری به ممنوعیت سفر در نوروز ۹۹ اشاره کرد و گفت: از ۲۸ اسفند ۹۹ تا سیزدهم فروردین سال جاری دو میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۴۱ نفر شب در مراکز تحت نظارت وزارت گردشگری اقامت کردند که با احتساب دو و نیم شب اقامت در این مدت حدود یک میلیون نفر در نوروز به سفر رفته اند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: این آمار در مقایسه با سال ۹۸ کاهش شدیدی داشته است، بر اساس آمار در مدت مشابه در سال ۹۸، ۷۲ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۵۷ نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است.

ادامه بررسی آثار مسترد شده از اتریش/ فقدان اصالت ۳ اثر

ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی و املاک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به استمرار بررسی آثار تازه‌ مسترد شده از اتریش، از فقدان اصالت ۳ اثر خبر داد.

شقاقی با اشاره به این که پس از ارزیابی روزهای گذشته‌ تاکنون اصالت ۳ اثر بررسی شده به ایرنا گفته بود که آزمایش ها و بررسی ها نشان داد این سه اثر اصالت ندارند. البته هنوز فرایند ارزیابی ۲۵ اثر دیگر به پایان نرسیده و ممکن است برخی از این آثار اصالت داشته باشند این موضوع نیز قطعیت ندارد.

وی با اشاره به پرونده کیفری وابسته به این استرداد افزود: حساسیت و اهمیت زیادی برای این پرونده وجود ندارد؛ بنابراین قرار است کارشناسان و اساتید فن برجسته این حوزه درخصوص اصالت و یا عدم اصالت این آثار نظر بدهند.

شقاقی در ادامه با بیان این که هنوز نمی توان زمان مشخصی برای پایان این ارزیابی ها در نظر گرفت گفت: با پایان زمان ارزیابی اصالت و یا عدم اصالت تمام آثار صورت جلسه بررسی‌ ها به مراجع قضایی ارجاع می شود تا درباره پرونده کیفری تصمیم گیری شود.

دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز افتتاح شد

بهمن ماه ۹۸ شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شد و ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ دبیرخانه این عنوان جهانی در شیراز آغاز به کار کرد.

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در آیین آغاز به کار دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز گفته بود: مجموعه‌های مختلفی در جهانی شدن شیراز تاثیر داشتند که ارگان های دولتی متولی، مدیریت شهری و اساتید حوزه صنایع دستی شیراز در این مهم سهم بسزایی دارند.

مصیب امیری افزود: در کشور ۱۴ شهر و روستا به عنوان شهرها و روستاهای جهانی در حوزه صنایع دستی نامگذاری شده‌اند که ۲ مورد آن شامل آباده در حوزه منبت و شیراز شهر جهانی صنایع دستی در استان فارس واقع است.

ظرفیت اشغال مراکز اقامتی کشور به ۳۵ درصد رسیده است

ولی تیموری معاون گردشگری و رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ظرفیت اشغال مراکز اقامتی کشور طی تعطیلات نوروزی به ۳۵ درصد رسیده است.

تیموری در حاشیه افتتاح یک باب هتل آپارتمان در تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: پارسال به دلیل شرایط سخت کرونایی ظرفیت اشتغال مراکز اقامتی رسمی و هتل های کشور به صفر رسیده بود که امسال به دلیل رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا، شرایطی به وجود آمد تا سفرهای محدودی به انجام برسد.

وی با اشاره به تاثیرات شرایط کرونایی بر صنعت گردشگری کشور و جهان اظهار داشت: بر همین اساس در حالیکه سال ۱۳۹۸ ظرفیت اشغال مراکز اقامتی کشور به ۱۰۰ درصد رسیده بود از دو سال پیش این روند با رکود کامل مواجه و صنعت پردرآمد و مهم گردشگری ایران با چالش های مختلفی مواجه شد.

تیموری افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت اشغال هتل ها در ایران را با توجه به شرایط سخت کرونایی قابل قبول خواند و ادامه داد: این در حالی است که امسال به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و مقررات اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، هر گونه چادرزنی و اقامت در مدارس ممنوع اعلام شده است.

مردم در سفرها، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند

ولی تیموری معاون گردشگری با همراهی سیدجواد موسوی مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری و تعدادی از مدیران در ایام نوروز فرودگاه مهرآباد و نیز ایستگاه راه‌آهن تهران را بازدید و بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند.

او در این بازدید با حضور در بخش‌های مختلف فرودگاه مهرآباد و ایستگاه راه‌آهن، از نزدیک با تعدادی از مدیران و کارکنان این دو دستگاه و نیز با تعدادی از مسافران در پایانه‌های مسافری فرودگاه و راه‌آهن گفت‌وگو کرد و در جریان چگونگی و میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی قرار گرفت.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در این بازدیدها ضمن تأکید بر رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی از سوی دستگاه‌هایی مثل فرودگاه، راه‌اهن و پایانه‌های مسافربری و نیز از سوی مسافران از نحوه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در نوروز ۱۴۰۰ ابراز رضایت کرد و گفت: خوشبختانه بر اساس بازدیدهای میدانی و گزارش‌های دریافتی، بیشتر مسافران و مردم در نوروز امسال شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کردند.

بخشی از سرای تاریخی وزیر قزوین امسال مرمت می‌شود

احسان نورانی معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: بخشی از دیواره ضلع جنوبی سرای تاریخی وزیر امسال مرمت و ساماندهی می‌شود.

نورانی با اعلام این خبر افزود: عملیات مرمتی یاد شده با هدف استحکام بخشی دیواره ضلع جنوبی بنا که در معرض تخریب و آسیب قرار دارد، انجام می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: با توجه به خطر ریزش دیواره ضلع جنوبی سال گذشته عملیات بی خطرسازی دیواره جنوبی انجام شده بود.

وی اظهار داشت: برنامه مرمت سرای تاریخی وزیر با توجه به موقوفه بودن این بنا با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه تهیه شده که امیدواریم با هماهنگی های بیشتر و جذب سرمایه گذار بتوانیم شاهد مرمت و ساماندهی اساسی این بنای تاریخی زیبا باشیم.

۳ شیء تاریخی در بندر سیراف استان بوشهر کشف شد

سیدمهدی آذریان مدیرپایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف شهرستان کنگان گفت: در بررسی انجام شده در محدوده بافت تاریخی بندر سیراف، سه شی تاریخی فرهنگی از سوی این پایگاه کشف شد.

سیدمهدی آذریان اعلام کرد: این آثار شامل ۲ قطعه گچ‌بری و یک شی سنگی است که پس از کشف با انتقال به دفتر پایگاه مورد پاک‌سازی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: قرون اولیه اسلامی شامل قرن اول تا چهارم هجری دوران شکوه و اوج بندر سیراف به شمار می‌رود که در آن دوران تاجران و افراد متمول عمارت‌هایی بنا می‌کردند که بعضی از آنها دارای چهار یا پنج طبقه بود و برای تزئین این بناها از تزئینات گچ‌بری استفاده می‌کردند به همین دلیل قطعه‌های بسیاری از این تزئین‌ها، تاکنون در بافت تاریخی سیراف کشف شده است.

آذریان ادامه داد: یکی دیگر از اشیا کشف شده، دست‌کندی از جنس سنگ آهک است، که بر اساس شواهد موجود، این شی برای تهیه نان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

طرح تله کابین در محوطه باستانی آتشگاه اصفهان، طرحی تخریبی نه گردشگری

بعد از شاه دژ و صُفه، این‌بار نوبت سرنوشت کوه آتشگاه اصفهان است تا با اجرای طرح تله کابین نابود شود، شهرداری به تازگی اتصال فضایی در این محدوده باستانی را مطرح کرده است، اتفاقی که می‌تواند به آسیب و مخدوش شدن منظر این مجموعه تاریخی منجر شود.

واقعیت آنکه چند سالی است طرح‌های تله‌کابین‌سازی بلای جان محوطه‌های باستانی در دل مناطق کوهستانی ایران شده است. توسعه طرح‌های ناپایدار گردشگری و البته ناموفق از سوی مدیران شهری در اماکن تاریخی و طبیعی چون گنج‌نامه در همدان، اجرای پایه‌های تله کابین بر گُرده شاه دژ و تخریب لایه‌های باستانی و بارگذاری‌های بی حساب و کتاب بر دامنه و فراز کوه صفه در اصفهان و یا اصرار برای نصب تله‌کابین در طاق بستان کرمانشاه با وجود مخالفت های کارشناسان از جمله اقدامات در جهت درآمدزایی و جذب گردشگر در جوار آثار باستانی و یگانه ایران است که به قیمت گزاف آسیب، تخریب و مخدوش کردن منظر عمومی میراث طبیعی و تاریخی تمام شده یاخواهد شد.

نمایشگاه صنایع دستی هدایایی تهران تا هفتم اردیبهشت دایر است

محمد امین صعودی دبیر نمایشگاه صنایع دستی هدایای تهران اعلام کرد: نمایشگاه صنایع دستی هدایای تهران تا هفتم اردیبهشت ماه در کوشک تاریخی بوستان گفت و گو (منطقه ۲) برای بازدید علاقه مندان دایر است.

صعودی افزود: هدف از این نمایشگاه در معرض قرار دادن یکصد اثر هنری از ۲۰ هنرمند صنایع دستی استان تهران است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه با رویکرد جدید حمایت از تولید از هفتم فرودین ماه در این بوستان دایر شده است گفت: آثار هنری به نمایش درآمده در این فضا در رشته های سفال و سرامیک، نگارگری، ظروف تزیینی، طراحی و تلفیق اشیا سنتی با مدرن، کاشیکاری سنتی، نقاشی سنتی و دکوراتیو، پتینه کاری، آثار رومیزی هنری و چاپی و نیز بسته بندی و برند مارکتینگ را شامل می شود.

دبیر نمایشگاه صنایع دستی هدایای تهران افزود: هدف از برپایی نمایشگاه، معرفی آثار جمعی از هنرمندان تهرانی بوده و اشیا قابلیت فروش را ندارد.

یک میلیون سفر دریایی نوروز ۱۴۰۰ در هرمزگان ثبت شد

علی رضا محمدی کرجی ران مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرده بود که با وجود محدودیت های اعمال شده سفرهای دریایی در گستره آبی این استان آمارها در نوروز ۱۴۰۰ ثبت حدود یک میلیون سفر را نشان می دهند که به مدت مشابه سال گذشته (نوروز ۹۹) سیر صعودی داشته است.

وی اظهار داشت: از آنجایی که به دلیل شرایط متاثر از ویروس کرونا امسال نیز همانند سال گذشته طرح موسوم به ستاد ساماندهی سفرهایی دریایی در کشور اجرا نشد ، بر اساس تدابیر اتخاذ شده از سوی سازمان مرکزی به منظور آمادگی در مواجهه با حضور گردشگران در بنادر استان محورهای سه گانه ای تدوین و درهمه بنادر مسافری و گردشگری استان لازم الاجرا شد.

انتقال آثار باستانی از اتریش به جمهوری اسلامی ایران

سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین الملل ناجا از انتقال ۲۸ شیء باستانی متعلق به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی از کشور اتریش به تهران خبر داده بود.

شیرزاد در خصوص انتقال اشیاء باستانی به ایران اظهار داشت: ۲۸ شی‌ء باستانی متعلق به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی، با پیگیری‌های پلیس بین الملل ناجا و همکاری اینترپل وین، در تیر ماه سال گذشته تحویل نماینده جمهوری اسلامی ایران در کشور اتریش شد.

وی در ادامه افزود: با هماهنگی وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اینترپل تهران و اینترپل وین، این اشیاء باستانی و تاریخی که غیر قانونی از کشور خارج شده بود، به صورت محموله دیپلماتیک از کشور اتریش به جمهوری اسلامی ایران منتقل شد.

اتمام مرمت «یخدان میرفتاح» ملایر معطل اعتبار است

ابراهیم جلیلی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفته بود که بنای تاریخی «یخدان میرفتاح» که فروردین سال ۹۸ بر اثر ریزش برف و باران سنگین تخریب شد، در حال مرمت و بازسازی بوده و تکمیل هر چه سریعتر این بنا نیازمند تخصیص اعتبارات است.

جلیلی اظهار داشت: یخدان میرفتاح دارای چند قسمت است که در سال‌های ۸۰ و ۸۲ در چندین مرحله بازسازی و مرمت شد و تقریبا آماده راه‌اندازی شده بود که گنبد آن در بارندگی‌های فروردین ۹۸ فرو ریخت.

وی افزود: یخدان این اثر تاریخی که با بیش از ۶ متر در عمق زمین قرار گرفته، به طور کامل سالم است و دیواره بین یخدان و گنبد نیز بر اثر ریزش برف و باران آسیبی ندیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: در این اتفاق گنبد سایه‌انداز این اثر برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به یخ داخل یخدان فرو ریخت و حوزه‌های آب و دیوار سایه‌انداز که در حال حاضر اثری از آنها نیست، فرو ریخته و قابل احیا و بازسازی است.

استقبال ١۵ هزار نفری از بازدید مجازی نوروزی موزه‌ها‬

حسن عمیدی رئیس موزه ارتباطات ایران گفت: ‬‫در مجموع ۱۵ هزار بازدید مجازی طی ۱۰ روز پخش زنده تور نوروزی موزه‌ها انجام شد، بیشترین بازدید مربوط به دیدار مجازی از موزه ملی ایران و تور مجازی آیین‌های نمایشی فرهنگسرای نیاوران است. ‬

عمیدی درباره بازدید مجازی از موزه در نوروز ١۴٠٠ گفت: بازدید رایگان و مجازی موزه ارتباطات و ۹ موزه دیگر با همکاری کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) از صفحه رسمی آپارات شرکت ملی پست در تعطیلات نوروز ١۴٠٠ برگزار شد. ‬

‫رئیس موزه ارتباطات ایران افزود: تور مجازی بازدید ۱۰ موزه در ایام نوروزی با شعار "موزه تعطیل نیست" برگزار که با استقبال علاقه مندان به حوزه موزه گردی رو به رو شد. ‬

‫عمیدی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۵ هزار بازدید مجازی در طی ۱۰ روز پخش این رویداد رقم خورد که بیشترین آن مربوط به بازدید از موزه ملی ایران و تور مجازی آیین های نمایشی فرهنگسرای نیاوران است. ‬

نیازمند تشکیل یک نهاد ملی با حضور نمایندگان رشته‌های صنایع‌دستی هستیم

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی کشور گفت: باید یک نهاد ملی با حضور نمایندگان رشته‌های صنایع‌دستی در استان‌ها تشکیل شود تا به‌ عنوان صدای بخش خصوصی بتواند مطالبه‌گری و به حل مسائل و مشکلات هنرمندان کمک کند.

محمودیان در اولین نشست و هم اندیشی با معاونان صنایع‌دستی ادارات‌کل میراث‌فرهنگی استان‌های سراسر کشور در سال ۱۴۰۰ که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده بود گفت: در استان‌ها باید یک نهاد ملی در حوزه صنایع‌دستی داشته باشیم؛ این نهاد ملی به‌ عنوان صدای بخش خصوصی می‌تواند مطالبه‌گری کند و بازوی اجرایی وزارتخانه، صدای گویای بخش خصوصی و مطالبه‌گر باشد.

از معاونان صنایع دستی استانی انتظار می‌رود برای تشکیل جامعه‌ای که میان همه ذی‌نفعان صنایع‌دستی ارتباط برقرار می‌کند و با حضور نمایندگان رشته‌های صنایع‌دستی استان به مسائل و مشکلات هنرمندان می‌پردازد، کمک کنند.

محمودیان حل کردن مسائل و مشکلات هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی را اولویت نخست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور عنوان کرد و افزود: در آینده‌ای نزدیک با امضای تفاهم‌نامه با بنیاد برکت حمایت‌های جدیدی از هنرمندان صنایع‌دستی را آغاز می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور