تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 16:10 - 07 April 2021

ظریف آماده همکاری با کشورهای دی 8 در حوزه های مختلف هستیم

وزیر امورخارجه تسهیل و افزایش تجارت، گسترش ارتباطات حمل و نقلی، تقویت گردشگری و بهره برداری از ظرفیت‌های فنآورانه و انسانی بویژه جوانان را ازجمله اولویت‌های سازمان «دی ۸» عنوان کرد و از آمادگی کشورمان برای همکاری جدی در این حوزه ها خبر داد.

ظریف آماده همکاری با کشورهای دی 8 در حوزه های مختلف هستیم

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف،‌ امروز در نوزدهمین نشست مجازی وزیران امور خارجه "سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه موسوم به دی ۸" در نورسلطان ( آستانه) شرکت و سخنرانی کرد.

وزیر امور خارجه ضمن اشاره به بحران بی‌سابقه کرونا و آثار مخرب آن بر اقتصاد کشورهای عضو گفت: یکی از درس‌هایی که باید از این بحران گرفت، این است که چطور یک بحران بهداشتی می‌تواند به بحران‌هایی همچون بحران اقتصادی، بحران بشردوستانه، بحران آموزشی و افزایش نابرابری‌ها در جامعه بین المللی تبدیل شود و هزینه اصلی آن نیز بر کشورهای درحال توسعه تحمیل گردد.

ظریف با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران در دوران همه گیری کرونا از رویش حس همبستگی مابین ملت‌ها و نیز تمایل به همکاری در شرایط بحران به عنوان درس‌های مثبت دوران کرونا یاد کرد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود تسهیل و افزایش تجارت، گسترش ارتباطات حمل و نقلی، تقویت گردشگری و بهره برداری از ظرفیت‌های فنآورانه و انسانی بویژه جوانان را ازجمله اولویت‌های سازمان دی ۸ برای همکاری قلمداد و آمادگی کشورمان برای همکاری جدی در این حوزه‌ها را اعلام کرد.

وی در ادامه ضمن تشکر از دولت بنگلادش برای برگزاری عالی این نشست و دبیرکل و تیم ایشان گفت: وزیران گرانقدر، جامعه بین الملل همچنان با چالش بی سابقه همه گیری کووید-۱۹ روبروست. برای ایران، این چالش با تروریسم اقتصادی وحشیانه علیه ، که جنایتی فاحش علیه بشریت است، تلفیق شده است.

ظریف افزود: هرچند جامعه بین‌الملل مشتاقانه می‌خواهد ویروس کرونا را به زباله دان تاریخ بسپارد، اما این همه گیری درس‌های ارزشمندی هم به ما آموخته است. ما آموختیم که یک بحران سلامت چطور به سهولت می‌تواند به یک بحران اقتصادی، یک بحران بشری، یک بحران تحصیلی، یک بحران امنیت غذایی و یک بحران نابرابری منجر شده و به کشورهای در حال توسعه و کم‌تر توسعه یافته خسارتی فراتر از انتظار وارد کند.
وزیر امورخارجه کشورمان یادآور شد: در عین حال، ما همچنین آموختیم که یک بحران جهانی چطور می تواند برکات همبستگی را میان ملت‌ها سرازیر کند.

وی در ادامه ضمن قدردانی از کشورهای دی 8 به دلیل حمایت جمهوری اسلامی ایران در طول این همه گیری و در میانه تحریم‌های غیرقانونی و بیرحمانه، گفت: درس دیگری که آموخته‌ایم این است که اگر جامعه بین المللی می‌خواهد برای چالش‌های مشترکی که در پیش داریم آماده شود، تقویت همکاری میان کشورها و مناطق، گزینه ای بهینه خواهد بود. نهادهای چندجانبه، از جمله دی 8، ‌مجموعه گسترده ای از انتخاب‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد.

ظریف با بیان این این که نمی خواهم به شرح و بسط در خصوص چالش‌های مشترکی که پیش روی ماست، بپردازم یادآور شد: می خواهم بر انتخاب‌های مؤثری تمرکز کنم که می‌توانیم به صورت جمعی در چارچوب موجود و بالقوه همکاری دی8، اتخاذ کنیم. این امر همچنین اکنون که در آستانه نهایی کردن نقشه راه ده ساله دی8 قرار داریم، بسیار حائز اهمیت و درخور است.

وزیر امورخارجه به تجارت اشاره کرد و گفت: در صورتی که موافقتنامه موجود تجارت ترجیحی همراه با برخی از ساز و کارهای تکمیلی در خصوص گمرکات، امور مالی و خرد مالی، بانکداری، ظرفیت های دیجیتال و غیره اجرایی شوند، هدف تجارت ۲۰ درصدی درون دی8 تا سال ۲۰۳۰ در دسترس ما خواهد بود بنابراین دولت های ما باید در نقش تسهیل گر ظاهر شده و بخش خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط باید به میدان آورده شوند. ۲

وی ادامه داد: با وجود فاصله جغرافیایی زیادی که میان برخی کشورهای دی8 وجود دارد، دی8 می‌تواند یک نهاد متشکل از مجموعه‌ای از کشورهای متصل به هم باشد. این امر می تواند و باید از جمله در زمینه حمل و نقل مرکب و همکاری بندری، قرابت فرهنگی و گردشگری و اتصال شرکت به شرکت محقق شود.

ظریف گفت: از کشور میزبان بابت هوشیاری‌اش در تعیین موضوع بهره‌برداری از قدرت جوانان و فناوری به عنوان زمینه این نشست شورای وزیران و کنفرانس، سپاسگزاریم.

وزیرامورخارجه یادآور شد: وزیران مربوطه ما در حوزه جوانان، این هفته گردهم آمده و راه‌های همکاری در خصوص این موضوع بسیار حائز اهمیت برای کشورهای‌مان را مورد بحث قرار دادند، جمهوری اسلامی ایران در دو برنامه مرتبط با مسائل انسانی و فناورانه دی8 فعال بوده است. ما در همدان میزبان «دانشگاه بین المللی دی8 و همین طور در تهران میزبان شبکه انتقال و تبادل فناوری دی8 هستیم. ما از هر ایده‌ای برای تقویت این دو ابتکار استقبال می‌کنیم.

وی در پایان گفت: بار دیگر بر حمایت کامل ما از اقدام جمعی برای تحقق اهداف و مقاصد عالی دی8، تأکید می‌کنم.

نشست وزرای خارجه سازمان دی هشت بریاست وزیرامور خارجه بنگلادش و با حضور وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در آستانه دهمین نشست سران این سازمان برگزار گردید.

نشست مجازی سران دی هشت فردا با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و به ریاست نخست وزیر بنگلادش برگزار می‌شود.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است