تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 15:49 - 07 April 2021

ذخایر اورانیوم 20 درصد ایران به 55 کیلو گرم رسید

رییس سازمان انرژی اتمی از رونمایی از ۱۳۳ دستاورد این سازمان در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای خبر داد.

تیرداد نیوز - علی اکبر صالحی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با بیان اینکه مراسم روز ملی فناوری هسته ای روز ۲۱ فروردین برگزار می شود، اظهار کرد: این مراسم با حضور رییس‌جمهور برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این مراسم ۱۳۳ دستاورد به نمایش در می آید. شش هفت رونمایی انجام می شود که مهمترین آن چندین رادیودارو است که برای درمان بیماری های صعب العلاج به کار می آید. امسال به تعداد این داروهای جدید اضافه می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: یکی دو مورد دیگر دستاورد هسته‌ای داریم که نمی‌توانیم در معرض نمایش بگذاریم، مرکز ملی یون درمانی در استان البرز شهریور ماه افتتاح می‌شود. این مرکز یک بیمارستانی است که بیماری‌های صعب العلاج را درمان می‌کند. تجهیزات این بیمارستان ۲۰۰ میلیون یورو و معادل ۶ هزار میلیارد تومان و ساختمان آن نیز ۱۰۰ میلیارد تومان است که تمام این هزینه‌ها را وام گرفتیم. این مرکز، ششمین نوع از این بیمارستان‌ها در جهان است و در غرب آسیا هم فقط ما چنین بیمارستانی داریم.

صالحی گفت: پروژه دیگری داریم تحت عنوان پروژه تولید رادیو دارو بر اساس GMP یا «پروژه تترا» که ۶۰ میلیون یورو تجهیزات دارد و هزینه این را هم از دولت نگرفتیم. این پروژه دارای ۳۷ هزار متر ساختمان است. مقدمات این پروژه شهریور ماه افتتاح خواهد شد.

وی تاکید کرد: مطمئن باشید با برجام صنعت هسته‌ای نه متوقف و نه کُند می‌شود، خودتان مقایسه کنید که ما در سال ۹۲ در عرصه‌های مختلف چه داشتیم و الان چه داریم. رابرت مالی[نماینده آمریکا در امور ایران] اخیرا گفته بروید ببینید با اقدامات ترامپ صنعت هسته ای ایران به کجاها رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه «ما ۱۵ نوع سانتریفیوژ داریم که در حال غنی سازی اورانیوم هستندمثل IR۶، IR۴، IR۲M» گفت: در سال ۹۲ ما تنها با IR۱ غنی سازی می کردیم، این خیلی جهش بزرگی است. قبل از برجام، حداکثر غنی‌سازی‌مان ۱۳ هزار سو بود اما الان بدون اینکه تمام امکاناتمان را بسیج کنیم، ۱۶۵۰۰ سو غنی‌سازی داریم. خب آیا این صنعت کُند و متوقف شده است؟

وی گفت: ما حدود ۵ تن اورانیوم غنی شده و حدود ۵۷ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد داریم درحالی که قرار است در یکسال ۱۲۰ کیلوگرم داشته باشیم اما الان به ۵۷ کیلو رسیده‌ایم.

وی خبر داد: با همکاری روس‌ها در حال ساخت دو نیروگاه هستیم. تولید کیک زرد ما قبل از برجام ۴ الی ۵ تن بوده اما الان به طور متوسط به ۳۵ تن رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات وین گفت: کارشناسان فنی سازمان انرژی اتمی در مذاکرات هستند. جلسه اول این گفت‌وگوها هم جلسه مثبتی بوده است. موضع ایران در این مساله موضع روشن و اصولی است.

صالحی اظهار کرد: اگر آمریکا به برجام برگردد و تحریم‌ها را رفع کند، ایران هم باز خواهد گشت، در این خصوص بحث گام به گام نداریم و اصلا چیزی در این ارتباط نشنیدم.

وی راه را برای تفاهم درخصوص برجام هموار دانست و گفت: در زمان ترامپ تحریم‌های جدیدی اضافه شده است که در این مذاکرات باید لیست این تحریم‌ها مرور شود و از طرفی می‌خواهند اقدامات ما را هم مرور کنند. ما برخی اقدامات را به صورت لحظه‌ای می‌توانیم متوقف کنیم، مثلا تولید اورانیوم ۲۰ درصد را می توانیم لحظه‌ای متوقف کنیم اما برای جمع کردن سانتریفیوژهای جدید، زمان می‌خواهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکا در یکی دو سال اخیر شکست‌های سیاسی زیادی خورده است، اگر برجام نبود قطعا این شکست‌های آمریکا محقق نمی‌شد. حفظ برجام ما را در موضع حق قرار داده است. اینکه آمریکایی‌ها از این موضع که اول ایران باید اقدام کند، عدول کرده یک دستاورد سیاسی است.

صالحی در ادامه گفت: تا امروز نشانه‌های خوبی دیدیم و ایران هم اعلام کرده به تعهداتش پایبند خواهد بود به شرطی که آنها هم به تعهداتشان عمل کنند.

وی اعلام کرد: ما ۱۰۰۰ سانتریفیوژ IR۲M را در این یکی دو ماهه نصب کردیم، یک زنجیره کامل IR۶ هم در حال کار کردن است و امروز زنجیره‌های ۳۰ تاییIR۵، IR۶S کار می‌کند. این ۱۶۵۰۰ سو عمدتا در این چند ماه اخیر و براساس قانون مجلس ایجاد شده است. این دستاوردها درچارچوب گام‌های کاهش تعهدات است و اگر قرار شد برجام اجرایی شود، این‌ها را متوقف می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است