تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - 15:40 - 06 April 2021

اقتصاد دیجیتال فرصت بزرگ برای دولت آینده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقتصاد دیجیتال در دولت آینده فرصت بسیار بزرگی برای رشد است و اگر کسی در این مسیر پیش نرود، جلوی توسعه دولت خود را می‌گیرد.

تیرداد نیوز - محمدجواد آذری‌جهرمی در یکی از اتاق‌های گفت‌وگوی کلاب‌هاوس که در خصوص بازار سرمایه‌گذاری برگزار شد، حضور یافت و به تشریح مسائل پیرامون اقتصاد دیجیتال پرداخت.

وی اظهار داشت: فرصت اقتصاد دیجیتال در دولت آینده فرصت بسیار بزرگی برای رشد است، زیرا ما پتانسیل داخلی را داریم و این جای خالی را می‌توانیم به راحتی پر کنیم.

این مقام مسوول گفت: هر کاندیدای ریاست جمهوری که برنامه اقتصادی داشته باشد و به این ظرفیت نگاه کند مجبور است ۵G و FTTH را توسعه بدهد، چرا که اگر در این مسیر پیش نرود جلوی توسعه دولت خود را می‌گیرد.

آذری جهرمی با بیان این‌که مسیر اقتصاد دیجیتال یک مسیر برگشت ناپذیر است، گفت: در سال ۹۶ سهم اقتصاد دیجیتال ۲.۷ درصد بود که در سال ۹۹ به ۶.۴ درصد رسید و رشد قابل توجهی را تجربه کرد.

به گفته وی، بخش اقتصاد دیجیتال یک بخش امیدوارکننده است و جز پیروی از آن چاره ای نداریم. با توجه به مجموع شرایط به نظر من کسی در اداره این کشور موفق است که روی بهره روی کار کند. راه نجات اقتصاد کشور بهبود بهره وری است و یکی از ابزارهای مهم در این زمینه فناوری اطلاعات وتوسعه اقتصاد هوشمند است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی را برای اقتصاد دیجیتال پیش بینی می کنیم. با رفع موانعی که از سوی وزارت صمت انجام شده به زودی دو استارتاپ بزرگ وارد حوزه بورس خواهند شد.

وی افزود: ۲.۵ برابر کردن بازار آی.سی.تی تکلیفی است که در برنامه ششم توسعه بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است، پس استراتژی ما ۲.۵ برابر کردن بازار بود که می‌توانست با افزایش تعرفه و تورم در بخش آی. سی. تی با تعداد مشترک ثابت یا تثبیت نرخ و افزایش مشترکان حاصل شود.

توسعه اقتصادی کشور

وزیر ارتباطات اظهار داشت: استراتژی ما برای توسعه بازار در بیش از سه سال گذشته، مبتنی بر تثبیت قیمت بوده است. کاهش نرخ تسهیم درآمد اپراتورها به دولت را به چهار درصد کاهش دادیم.

وی ادامه‌داد: در ابتدای وزارت من از مالیات ۲۸ درصدی که به دولت پرداخت می‌شد، سه درصد برای توسعه روستایی درنظر گرفته شد که ما سه درصد را به خود اپراتورها بازگرداندیم و به این صورت پرداخت را به تعهد تبدیل کردیم.

آذری‌جهرمی افزود: چهار درصد نیز از سال ۹۹ کم کردیم و دولت به‌طور تقریبی هفت درصد سهم درآمد را به عنوان سهمش در توسعه مناطق کمتر برخوردار آورد.

وی گفت: مجموعه اتفاق‌هایی که افتاد و سیاست‌گذاری‌هایی که در عرصه توسعه اقتصادی انجام شد، موجب افزایش این بازار از ۳۰ میلیون مشترک به ۷۰ میلیون مشترک شد و RPO مشترکان (متوسط درآمد اپراتور به ازاء هر مشترک) هم با توجه به رشد حوزه آی. سی. تی، رشد قابل توجه‌ای پیدا کند.

این مقام مسوول تاکید کرد: متوسط درآمد مخابرات به‌ازای هر مشترک ADSL نزدیک به ۱۱ هزار تومان بود که اکنون این عدد چیزی در حدود ۲۶ هزار تومان است.

وی اضافه‌کرد: با کاهش تعرفه‌های بخش دولتی، در سه مرحله هزینه اپراتورها را مدیریت کردیم و در کنار آن با تثبیت قیمت در بخش مدیریت هزینه تلاش کردیم با ترویج اقتصاد اشتراکی بین اپراتورها و به اشتراک‌گذاری منابع کاری کنیم که هزینه‌هایشان کاهش پیدا کند.

توجه به نسل پنجم ارتباطات

وزیر ارتباطات افزود: در شرایط کنونی اپراتورها به سمت توسعه ۵Gرفته‌اند و اپراتورهای ثابت به فکر توسعه VDSL و FTTH (اتصال شبکه فیبر نوری به منازل مسکونی) هستند، بحث بر این است که در این سرویس‌ها بتوانیم تعرفه بالاتری بگیریم که سرمایه‌گذاری و برگشت سرمایه ما توجیه داشته باشد.

وی بیان‌داشت: سیاست ما در همه این سال‌ها تثبیت قیمت برای رشد بازار بوده است، اکنون نیز بازار رشد و به بلوغ خوبی رسیده است و ارزش آن در این مدت هم به لحاظ اشتراک و هم درآمدی حدود ۲ برابر شده است.

آذری‌جهرمی گفت: تصور نباید این باشد که وقتی ۵G می‌آید همان خدمات ۴G و درآمد ۴Gرا دارد، بلکه وقتی نسل پنجم ارتباطات بیابد خود مصرف در اپراتورها با رشد همراه می‌شود.

وی اظهار داشت: پیش بینی ما در سال ۱۴۰۰ دو برابر شدن رشد بازار نسبت به سال گذشته است، درست اتفاقی که سال ۹۹ به واسطه کرونا در بازار اینترنت کشور رخ داد. زمانی که ۵G می‌آید درآمد ۴G باقی نمی‌ماند و افزایش پیدا می‌کند.

رشد اقتصاد دیجیتال

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: بر اساس تکالیفی که در برنامه ششم توسعه بر عهده ما گذاشته شد، از مرکز آمار ایران خواستیم رشد بخش آی. سی. تی را برای مبدا سال ۹۵ مورد اندازه گیری قرار دهد.

وی گفت: بنابر برنامه ششم توسعه رشد ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات باید ۱۹.۱ درصد باشد، اکنون سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی جهان ۲۶ تا ۲۷ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۱۶.۵ درصد است. در کشور ما این میزان ۶.۵ درصد است که در سال ۱۴۰۰ پیش بینی ۷.۵ درصد را داریم.

آذری‌جهرمی بیان‌داشت: در کشورهای پیشرفته، هسته اصلی اقتصاد دیجیتال ۶.۵ درصد است زیرا شرکت‌های سخت افزاری و وندورهای (فروشندگان) قوی دارند.

وی تاکید کرد: سلامت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و صنعت توریست در کشور ما جای رشد دارند، یکی از دلایل کندی پیشرفت شرکت‌های این حوزه عدم حضور در بورس است که دلیلش عدم شناسایی دارایی های نامشهود بود که اکنون برخی از آن ها رفع شده است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: حوزه‌هایی مانند کشاورزی، سلامت و انرژی حوزه هایی هستند که می‌توانند اقتصاد دیجیتال را به اندازه ۱۰ درصد رشد دهند.

دعوای ١٢ ساله فرکانسی با صدا و سیما

وی درباره فرکانس ۷۰۰-۸۰۰ افزود: متخصصان فنی اپراتورها معتقد هستند اگر فرکانس ۷۰۰-۸۰۰ را در اختیار داشته باشند می توانند با همین میزان دکل به پوشش سه برابری شبکه دست پیدا کرده و شبکه را با شرایط مناسبی ایجاد کنند.

آذری‌جهرمی بیان‌داشت: این فرکانس در اختیار صدا و سیما است که به دنبال تبدیل این فرکانس به پول است، فرکانس جزو انفال است و صدا و سیما می‌خواهد انفال را به درآمد تبدیل کند.

وزیر ارتباطات گفت: منابع این امفال عمومی باید در اختیار مردم قرار بگیرد، اما صدا و سیما به این مساله نگاه اقتصادی دارد؛ ما می گوییم این گنج برای مردم است و نگهداری این فرکانسی که شما به آن نیاز ندارید ضربه جدی به اقتصاد کشور است و این دعوا ۱۲سال است که ادامه دارد.

وی ادامه‌داد: «در این مدت رویکرد صدا و سیما این بود که اگر ماسک در کشور وجود نداشت اعلام می‌کرد زدن ماسک اصلا ضرورت ندارد، مواد ضدعفونی کننده نبود می‌گفت مردم از وایتکس استفاده کنند. اما به بحث شبکه که می رسید می گفت این وزارت ارتباطات بی کفایت شبکه درستی دست مردم نداده است.»

این مقام مسوول گفت: با بالارفتن دور از انتظار ترافیک شبکه فشار زیادی به وزارت ارتباطات و اپراتورها وارد شد و ما در پاسخ به تهاجمات صدا و سیما گفتیم اگر دنبال رفاه مردم است به احتکار فرکانس پایان دهد.

وی خاطرنشان‌کرد: اگر فرکانس در اختیار اپراتورها بود این مشکلات به وجود نمی‌آمد و می توانستیم ترافیک بالای شبکه را کنترل کنیم.

آذری‌جهرمی افزود: به دنبال این بی انصافی که صدا و سیما همیشه به وزارت ارتباطات داشته، مجبور شدیم بخشی از واقعیاتی که وجود دارد را مطرح کنیم و بگوییم صدا و سیما خودش یکی از مشکلات است.

وی تصریح‌کرد: موضوع فرکانس به شورای عالی امنیت ملی رفته است و جلساتی نیز برگزار شده و راهکاری هم داده است و فکر می‌کنم شاید در این دولت به خاطر حضور شخص من حل نشود اما بعدها حل خواهد و این فرکانس به شبکه ارتباطی کشور بازخواهد گشت.

اینترنت ماهواره ای

این عضو کابینه دولت افزود: در مورد اینترنت ماهواره‌ای نیز باید بگویم مدل اقتصادی که الان در موردش صحبت می‌شود برای مردم مقرون به صرفه نیست، مگر اینکه یک برنامه فرا اقتصادی برای ایران ببینند؛ یعنی با یک نگاه سیاسی در فضای ایران با قیمت کمتری آن را ارائه دهند.

وی خاطرنشان‌کرد: جذابیت سرویس‌های ماهواره‌ای الان برای مردم از جنس سرعت نیست، بلکه از جنس رهایی برخی از دردسرها و محدودیتهایی است که برایشان به وجود آمده است. بنابراین از لحاظ اقتصادی مخاطره جدی برای اپراتورها ندارد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور