تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - 19:26 - 21 March 2021

کرونا و گردشگری در لرستان

لرستان یکی از مناطق پرظرفیت و مستعد گردشگری در کشور است که علاوه بر داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد و آثار تاریخی شناخته شده به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق یکی از استان‌های گردشگرپذیر کشور به شمار می‌رود.

تیرداد نیوز - اقدامات دولت در سال‌های اخیر برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری این استان موجب شده تا هر ساله بر آمار مسافران و گردشگران این استان اضافه شود اما متاسفانه در طی ۲ سال گذشته با پشت سرگذاشتن سیل فرودین ماه ۹۸ و پدیدارشدن ویروس کرونا در روزهای پایانی سال ۹۸ تاکنون ، صنعت گردشگری دچار دستخوش این ۲ بحران بزرگ شده و خسارات فراوانی را متحمل شده است.

وقوع سیل در فروردین‌ماه سال 98 و شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ۹۸ و ادامه آن در ایام نوروز سال 99، خسارت زیادی در زمینه گردشگری به استان وارد کرد به طوری که بیش از یکهزار میلیاردریال به زیرساخت‌ها، آثار تاریخی و تأسیسات گردشگری خسارت وارد شده است که از این میزان، حدود ۵۷۰ میلیارد ریال آثار تاریخی دچار آسیب شدند.

براساس آمار ارائه‌شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در سال گذشته با وجود وقوع سیل و شیوع کرونا، ۹۷۰ هزار نفر گردشگر به لرستان سفر کردند که از این تعداد ۱۱۵ هزار نفر شب را در استان ماندند، این در حالی است که در سال ۹۷، در ایام نوروز بیش از سه میلیون نفر از گردشگر وارد استان شدند و ۵۰۰ هزار نفر، حداقل یک شب در هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای بخش خصوصی اقامت داشتند.

این در حالی است که صنعت نوپای گردشگری لرستان که پس از سال ها تلاش و برنامه ریزی به همت مردم ومسولان نفس های تازه ای گرفته بود، متاسفانه اکنون با تجربه تلخ سیلاب و کرونا خسارات زیادی را متحمل شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: اکنون با توجه به شرایط کرونایی استان در ایام نوروز ۱۰۲ هتل و مرکز اقامتی و بوم گردی با ظرفیت یک هزار و ۸۵۰ تخت خواب در این استان آماده پذیرایی از مسافران شده است.

اسکندر فلاح وند ادامه داد: همچنین ۵۸ مجتمع بین راهی و سفره خانه سنتی با ظرفیت ۳۶ اتاق و ۱۴۷ تخت و ۶ مرکز بوم گردی با ظرفیت ۴۲ اتاق و ۳۰۷ کفخواب در استان فعالیت می کنند.

به گفته وی اکنون در ایام نوروز تورهای گردشگری استان بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی فعال شده‌اند.

فلاح وند اظهار داشت: بر اساس ابلاغ وزارت میراث فرهنگی تمام تاسیسات و دفاتر گردشگری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و هیچگونه ممنوعیت در این خصوص اعلام نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص استان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی در تورها و تاسیسات گردشگری ضروری است و ستاد استانی مقابله با کرونا در خصوص فعالیت تورها و تاسیسات گردشگری استان مصوبه ای در خصوص منع فعالیت صادر نکرده است.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به خسارت های سنگین وارده بر گردشگری لرستان بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا تمام هتل ها و مراکز اقامتی، تاسیسات گردشگری با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز