تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - 21:39 - 06 March 2021

سال 1399 گرم ترین سال تاریخ بوده است

بر اساس آنالیزهای انجام شده توسط ناسا، دمای متوسط سطح زمین در جهان در سال ۱۳۹۹، مصادف با سال ۲۰۲۰ میلادی را می‌توان در کنار سال ۲۰۱۶، به‌عنوان گرم‌ترین سال‌های تاریخ تمدن انسان دانست.

سال 1399 گرم ترین سال تاریخ بوده است

تیرداد نیوز - الگوی گرمایش جهانی در بلند مدت در حال ادامه پیدا کردن است و دمای متوسط این سال‌ها نسبت به سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ حدود ۱.۰۲ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش داشته است. دمای متوسط امسال در حد بسیار کمی از دمای سال ۲۰۱۶ کمتر بوده است که می‌توان آن‌را در حد خطای اندازه‌گیری‌ها دانست.

دکتر «گراوین اشمیت» به‌عنوان رئیس موسسه‌ی تحقیقات فضایی گدارد ناسا، می‌گوید: «هفت سالی که گذشت را می‌توان گرم‌ترین هفت سال ثبت شده در تاریخ دانست و مشخص است که الگوی گرمایش همچنان رو به افزایش است. اینکه یک سال دما پایین‌تر باشد را نمی‌توان خوشحال کننده دانست، بلکه باید الگوی بلند مدت را در نظر گرفت که همچنان افزایشی است. با در نظر گرفتن این الگو و همچنین اثراتی که انسان بر روی تغییرات آب و هوایی دارد، باید منتظر رکوردشکنی‌های بیشتر نیز باشیم.»

ردگیری الگوی دمایی جهانی نشان می‌دهد که فعالیت‌های بشری علی‌الخصوص انتشار گازهای گلخانه‌ای تا چه حد می‌تواند برای سیاره‌ی زمین مضر باشد. دمای متوسط جهان از سال ۱۹۰۰ تا کنون حدود ۱.۲ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش داشته است. افزایش دما منجر به پدیده‌هایی مانند از دست رفتن یخ‌های دریاها، افزایش سطح دریاها، افزایش و شدت یافتن موج‌های گرمایی و تغییر محیط زیست گیاهان و حیوانات می‌شود.

درک الگوهای بلند مدت آب و هوایی برای ایمنی و کیفیت زندگی بشر از اهمیت بالایی برخوردار است و به انسان کمک می‌کند تا با آن سازگاری پیدا کرده و در صورت نیاز محیط زیست خود را تغییر دهد تا بتوانند از محصولات کشاورزی دیگری استفاده کند، منابع آب را مدیریت کند و خود را در برابر حوادث غیرمترقبه آماده کند.

همچنانکه الگوی دمایی جهان افزایشی است، رخدادهای مختلفی نیز می‌توانند بر میانگین دمایی هر سال تاثیر داشته باشند. در واقع ممکن است عواملی وجود داشته باشد که در یک سال میزان نور خورشید رسیده به سطح زمین را تحت تاثیر قرار دهد. در سال گذشته آتش‌سوزی‌های رخ داده در استرالیا مقادیر بسیار زیادی دود و ذرات معلق را تا ارتفاع ۱۸ کیلومتری اتمسفر آزاد کرد. این موضوع باعث جلوگیری از رسیدن نور خورشید به زمین شده و اثر سرمایشی بر روی زمین داشته است.

قرنطینه‌ی ناشی از شیوع کرونا ویروس جدید نیز دارای دو اثر بر روی گرمایش زمین بوده است. قرنطینه باعث بهبود آلودگی هوای شهرها شده که این کار باعث می‌شود نور خورشید بیشتری به سطح زمین برسد و از طرف دیگر کمتر منتشر شدن گازهای گلخانه‌ای نیز باعث کم شدن اثرات گرمایشی این عناصر شده است. البته میزان دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر امسال هم رو به افزایش بوده است.

داده‌های به‌دست آمده نشان داده است که حتی این موارد نیز در کم کردن اثرات گرمایشی زمین تاثیر چندانی نداشته‌اند و باید کارهای جدی‌تر و سریع‌تری برای مقابله با این مشکل اتخاذ شود.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور