تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - 18:47 - 05 March 2021
وضعیت انتشار اوراق بدهی دولت:

انتشار 300 هزار میلیارد تومان بدهکاری سنگین دولت

دولت برای راه اندازی آزادراه غدیر به ارزش هفت هزار میلیارد تومان حدود ۱۷۱ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرده که با این هزینه می توانست ۲۴ آزادراه ۷۰ کیلومتری را افتتاح شود.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از اکونا پرس، فرض کنید شخصی از بانک وام بگیرد و این وام را صرف خرید مسکن و یا حتی صرف تولید کند که با درآمدزایی اصل پول و سود بانکی آن را تامین می شود. گاهی هم افراد وام را صرف خرج های عادی زندگی همچون مسافرت و خرید میکنند. دولت ها هم با همین منطق اوراق بدهی منتشر می کنند اما توصیه هایی که به دولت ها می شود این است که از این اوراق بدهی برای پروژه ها و طرح هایی استفاده کنند که دولت ها و اقتصاد را به جلو ببرد تا با تولید و اشتغالزایی بتوان اصل و سود اوراق بدهی را تامین کرد.

اما هیچگاه به دولت و توصیه نمی شود اوراق بدهی را صرف هزینه های جاری کند البته زمانی که دولت ها اوراق بدهی منتشر می کنند خریداران اوراق نیز فرصتی برای شان ایجاد می شود تا بر روی اوراقی که سود ثابت دارد سرمایه گذاری کنند.این درحالی است که مردم از اوراق بدهی دلخوشی ندارند چرا که می دانند دولت‌ها برای بازپرداخت بدیهی های خود راهکاری جز افزایش مالیات از جیب مردم ندارند.

اما فروش اوراق بدهی به صورت صحیح، موجب توسعه سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی کشور، فعال سازی ظرفیت‌های پیمانکاری عظیم در کشور، کمک به سالم سازی فعالیت‌های بانک ها می‌شود. گفتنی است طبق آمار و ارقام به دست آمده دولت از ابتدای سال ۹۹ در حراج های هفتگی خود اقدام به فروش اوراق بدهی از زیر ۵۰ هزار میلیارد تومان کرده و اکنون در ۲۹ بهمن‌ماه امسال با شیب بسیار تندی تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیز افزایش داده است.

دولت برای راه اندازی آزادراه غدیر به ارزش هفت هزار میلیارد تومان حدود ۱۷۱ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرده است که با این هزینه می توانستیم ۲۴ آزادراه ۷۰ کیلومتری را افتتاح کنیم.این خطر وجود دارد که با انتشار اوراق عرضه بدهی و جمع شدن نقدینگی از جیب مردم نرخ سود بین بانکی نیز افزایش پیدا کند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد