تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - 13:26 - 03 March 2021
قانون حذف کنکور سراسری؛

سالانه 82 هزار و 500 میلیارد تومان در جیب دلالان کنکور

سالهاست که بحث حذف کنکور با تصویب قوانین مختلف در مجالس شورای اسلامی به بحث و گفتگو گذاشته شده است اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از اکونا پرس، سالهاست که بحث حذف کنکور با تصویب قوانین مختلف در مجالس شورای اسلامی به بحث و گفتگو گذاشته شده است اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. در سال ۱۳۸۶ طرح پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید بر این اساس مقرر شد تا نقش کنکور در پذیرش دانشجویان کاهش یابد و پس از طی چند سال در سال ۱۳۹۰ به صورت کامل حذف شود.

اما یک دهه از تصویب این قانون گذشته و تاکنون هیچ اتفاقی در خصوص حذف فیزیکی کنکور اتفاق نیفتاده است. یک عده نبود زیرساخت و عدالت آموزشی را بهانه عدم حذف کنکور میکنند اما برخی نیز به گردش بالای مالی صنعت کنکور و مافیای کنکور اشاره می کنند که درآمد سالانه سازمان سنجش از برگزاری این آزمون ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال است.

بنابر این گزارش وزیر وقت آموزش و پرورش در تاریخ ۱۰ آبان سال ۱۳۹۷ با اشاره به گردش مالی موسسات کنکور به صورت رسمی به رقم ۱۵ هزار و به طور غیررسمی به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال اشاره کرد. با توجه به تورم ۴۱ درصدی آبان سال ۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۸ و همچنین میزان تورم 46.4 درصد تورم آبان ماه سال ۹۸ نسبت به سال ۹۹ و رقم اعلام شده در خصوص گردش مالی موسسات کنکور در دو سال قبل اکنون حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدون احتساب افزایش تعداد داوطلبان در جیب این موسسات می رود. این در حالی است که تعداد شرکت کنندگان کنکور در سال ۹۹ با رقم یک میلیون و سیصد و نود و سه هزار و ۲۳۳ نفر حدود ۲۵ درصد رشد داشته است. این گردش مالی در بخش‌هایی همچون مشاوره خصوصی ساعتی ۷۰۰ هزار تومان، هزینه انتخاب رشته، موسسات آموزشی کنکور و موسسات کمک آموزشی صرف می شود.

اما رقم ۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در خصوص گردش مالی صنعت کنکور حداقل میزان ممکن است و از شواهد و قراین همچون تبلیغات گسترده موسسه آموزشی در رسانه ها به رقم ۱۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد های ۳۰۰ میلیون تومانی برای نفرات برتر کنکور و اظهار دروغ در خصوص مشارکت در برخی از موسسات کنکور و جذب شرکت‌کنندگان سال آینده هزینه های مدارس غیرانتفاعی و پیش دانشگاهی تا سقف ۵۰ میلیون تومان هزینه های ماهانه پانسیون ها و خوابگاه ها تا ۲۰ میلیون تومان حاکی از این موضوع است این گردش مالی بسیار بالاتر از رقم گفته شده است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی