تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - 15:29 - 06 July 2019
مدیر عامل انجمن صنایع کارتن کشور:

نمایشگاه کاغذ، مقوا اواسط مرداد ماه برگزار می شود

مدیر عامل انجمن مدیران و صنایع کارتن و ورق کشور از برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی کاغذ، مقوا، فرآورده های سلولزی و ماشین آلات مربوطه از ۱۵ تا ۱۸ مرداد ماه آینده خبر داد.

تیرداد نیوز – به گزارش خبرنگار ما؛ علی قلی اعظمی روز شنبه در نشست خبری گفت: تاکنون حضور ۵۰ شرکت داخلی و هفت شرکت خارجی از چین، هند و روسیه در این دوره از نمایشگاه قطعی شده است.
وی خاطر نشان کرد: ارائه توانمندی‌ها از سوی شرکت کنندگان داخلی و برنامه ریزی برای تأمین مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز از سوی شرکت کنندگان خارجی از اهداف اصلی این دوره از نمایشگاه است که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می ‌شود.
اعظمی گفت که از مجموع سه میلیون تن ظرفیت ایجاد شده صنایع کارتن و مقوای کشور در سال های گذشته، فقط یک میلیون تن آن فعال است.
وی افزود: ۱۶۷ واحد کارتن سازی بزرگ در سطح کشور فعالند و علاوه بر آنها حدود چهار هزار واحد تبدیلی در این زمینه فعالیت دارند که مواد مورد نیازشان را از ۱۶۷ واحد یاد شده گرفته، به سایر محصولات نهایی تبدیل کرده، به فروش می‌رسانند.
وی بیان داشت: اکنون ۵۰ هزار نفر به طور مستقیم یا غیر مستقیم در این صنف مشغول به کارند.
اعظمی در ادامه به عمده مشکلات این صنعت و دلیل فعال نبودن دو سوم ظرفیت ایجاد شده در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: فعالان این صنف خواستار آن هستند تا دولت مجوز صادرات کاغذ را فقط معادل یک چهارم حجم کارتن باطله وارداتی (و نه بیشتر) صادر کند، زیرا در غیر این صورت با کمبود کارتن در داخل و افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.
به گفته این مقام صنفی، در حالی که قیمت‌های فروش صادراتی به ازای هر تن کارتن حدود ۸۰۰ دلار است، اما دولت انتظار دارد فعالان این صنعت بازگشت ارز حاصل از صادرات معادل ۸۶۰ تن داشته باشند و این موضوع از انگیزه صادرکنندگان کاسته است.
وی، به طور نمونه به آب‌های بسته بندی اشاره کرد که در ظروف پلاستیکی به فروش می رسند و افزود: امروز ثابت شده که این آب‌ها در معرض آفتاب خواص مضری برای سلامت مصرف کنندگان پیدا می‌کنند، بنابراین خواستار ایجاد بسته بندی‌های اجباری و بهداشتی از سوی سازمان ملی استاندارد برای آنها هستیم.
اعظمی خاطر نشان کرد: پارسال حدود یک میلیون تن کاغذ بسته بندی در کشور تولید شد که مواد اولیه آن از یکی از سه طریق چوب درختان جنگلی، واردات خمیر کاغذ از خارج یا آخال (ضایعات کارتن و کاغذ) تأمین شد.
وی گفت: سال گذشته مشکلات تأمین مواد اولیه و افزایش نرخ ارز سبب شد تا ۲۰۰ هزار تن کاغذ به خارج کشور صادر شود که به نوعی خام فروشی و هدر رفت منابع ملی بود.
این مقام صنفی اضافه کرد: از مجموع یک میلیون تن کاغذ بسته بندی تولید شده در سال گذشته، ۱۵۰ هزار تن آن صرف بسته بندی محصولات کشاورزی صادراتی و ۱۵۰ هزار تن دیگر صرف بسته بندی کاشی، سرامیک و لوازم ساختمانی شد.
وی اظهار داشت: در حالی که برای تولید هر تن کاغذ بسته بندی ۱.۴ برابر آن آخال مورد نیاز است، اما سختگیری‌های محیط زیست سبب شد تا با وجود مجوز واردات ۲۳۰ هزار تنی، در نهایت فقط ۳۰ هزار تن آخال وارد کشور شود.
 
** انتقاد از وزارت صنعت
اعظمی یادآور شد: پارسال وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در مقطعی واردات کاغذ به هر شکل را ممنوع کرد تا وضعیت کیفی تولید داخل بهبود یابد، در حالی واحدهای کارتن سازی در حال برنامه ریزی برای این موضوع بودند طی ۲۷ روز مجدداً مصوبه قبلی ملغی شد و این مساله مشکلات زیادی برای واحدهای کارتن سازی به ویژه کارتن خرما و کارتن شانه تخم مرغ ایجاد کرد.
وی بیان داشت: تاکنون هیچ ارزی برای تأمین کاغذهای صنعتی به منظور تولید کاغذهای بسته بندی و کارتن داده نشده و عمده ارز به کاغذ تحریر و روزنامه اختصاص می‌یابد.
 
** تخصیص نیافتن ارز برای کاغذهای بسته بندی مواد غذایی
مدیرعامل انجمن مدیران و صنایع کارتن و وروق کشور یادآور شد: پارسال حتی ارز برای تولید کاغذهای خاص «فود گرید» و «ویرجین کرافت» مورد استفاده در صنایع غذایی و کیسه‌های مواد غذایی که در داخل تولید نمی‌شوند، ارزی به فعالان این صنف تخصیص نیافت.
وی ادامه داد: حوزه‌های کشاورزی، لوازم خانگی، تولید پیتزا و غیره به شدت به این بسته بندی ها وابسته‌اند و از آنجایی که این موضوع با سلامت ۸۰ میلیون ایرانی سر و کار دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.
اعظمی گفت: سالیانه حدود ۲۰ هزار تن کاغذهای فود گرید و ویرجین کرافت در کشور مورد نیاز است.
وی همچنین یادآور شد: فقط ۷۰ درصد کارتن‌های مورد استفاده در بازار بهداشتی و سالم است، زیرا کاغذ بهداشتی کاغذی است که از چوب تولید می‌شود اما اجازه واردات چوب یا خمیر کاغذ داده نمی‌شود.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد