تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - 19:56 - 10 December 2020

وابستگی به تلفن همراه و عدم تمرکز در زندگی امروز

در این حجم عظیم تولید محتوا و انبوه اطلاعات در دنیای مجازی ما واقعا کجا قرار گرفته ایم ؟ چطور شده است که سرگرمی اصلی و حیاتی زندگی امروز ما گوشی های هوشمند ما شده اند!؟

تیرداد نیوز - مدت زمان کوتاهی از پیدایش و همگیر شدن گوشی همراه نمی گذرد، اما تا به این چند وقت اخیر اینچنین در آن غرق نبودیم.! سر هر صف و ایستگاه اتوبوس و تاکسی، در ترافیک و کافه و رستوران و باغ و بستان و خانه و کاشانه ما غرق در صفحه های چند اینچی مان می شویم و همواره در حال ورق زدن کلی اطلاعات رنگ و وارنگ هستیم که به قولی از دنیا و خبرهایش عقب نمانیم و اطلاعات کامل و کافی در مورد هر چیز بی ربطی و باربطی را در ذهنمان ثبت کنیم.

از رسپی یه دستور غذا گرفته تا دیزاین منزل نو عروسی که داره برای خرید، صفحه های مختلفی را پیشنهاد می ده، از طراحی دکوراسیون و لوازم بهداشتی و عتیقه فروشی و پزشکان و متخصصین زیبایی گرفته تا غیره و غیره.

خیلی از محققان حوزه فناوری اطلاعات با تکیه بر عصر ارتباطات، به جد مدعی معقول بودن این نوع از روابط و تعاملات هستند و آن را به گردن جامعه مدرن و تکنولوژی می اندازند، در کل خیلی هم بی ربط نیست، زیرا که زندگی در جامعه ای در حال گذر، با متغیرها و مولفه های دیجیتالی اش دارای همین شیوه و تعاملات هم خواهد بود.

اما به گفته روانکاوان، ذهن انسان یکی از مهمترین مقوله هایی است که در دنیای امروز به فراموشی سپرده شده است، بیشتر انسان های امروز جامعه درگیر و کلافه و خسته و بی حوصله هستند در کنار مشکلات و نگرانی ها و بدو بدوها و نا توانی ها و داستان های هر کدام، حال خوبی از نظر تمرکز و دقت ندارند.چون خستگی ذهنی همه ما بدور از تمامی فاکتورهای موجود در زندگی تک تک ما به علت حجم گسترده اطلاعات بی سر و تهی است که هر روزه با خواندن صفحه های رنگ وا رنگ به خورد مغزمان می دهیم.حجمی وسیع از تولید محتوا که در اولین سطر از مطالعه ان شاید احساس هیجان انگیزی داشته باشیم اما پس از گذشت مدتی ذهن خودش ملال آوری را به شما یاد آور می شود و خسته از تکرار اخباری که مفهومی در پی ندارد می شود.

وابستگی به تلفن همراه

گیرنده های مغز در اولین ساعات روز بهترین زمان از درک اطلاعات و داده ها را دارند و در آخر روز نیازمند به مرور و بایگانی اطلاعات وارده می باشند.ما با بارش اخبارهای نصفه و مختصر که سر خطی از خبر ها هستند ویژگیهای اصلی و کاربردی مغز مان را نادیده می گیریم از طرفی به راحتی عملکرد ذهن خود را بی اهمیت می شماریم و در ساعات اولیه روز آن را خسته می کنیم و خود نیز احساس بی حوصلگی و عدم تمرکز می کنیم، گاهی شاید همه این اخبارها ملال اور و حوصله سر بر هم نباشند اما در مقایسه با مدت زمانی که به آن اختصاص می دهیم نامعقول است.

وابستگی به تلفن همراه و عدم تمرکز در زندگی امروز

دانشمندان معتقدند که اگر می خواهید در هر اموری موفق شوید روی آن تمرکز داشته باشید و همواره از تمرکز درست و جهت دهی مناسب غافل نباشید، چرا که اولین و اساسی ترین راه موفقیت و رسیدن به هدف تمرکز و دقت است.

زمان، پول و تمرکز مهمترین فاکتورهایی هستند که هر فردی برای ایجاد خط و مش درست زندگی به آن نیازمند است اما تمرکز از مقوله های مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده است در صورتیکه اولین قدم پیشرفت در هر زمینه ای تمرکز است که فقط با ذهنی آرام و آرامشی معقول میسر می شود.

خیلی از روانشناسان معتقدند این توده انبوه اطلاعات که حجم وسیعی از ذهن ما را به خود اختصاص می دهند به نوعی تصاحبگر ذهن می باشند و بدون اینکه ما متوجه باشیم با ورق زدن صفحات رنگی و شاد و کوچک ،در حال خسته شدن و از دست دادن تمرکز خود هستیم.

چند راهکار مفید در مورد حفظ تمرکز ذهن وجود دارد که به آن اشاره می شود :

1- همواره ذهن و زمان خود را برای هر مطلب جدیدی هدر ندهید.
2- مطالب مفید و سازنده را جستجو و دنبال کنید.
3- تحلیل محتوا را یاد بگیرید و بر اساس نیازمندی ها و الویت بندی هایتان اطلاعات را ثبت کنید .
4- کیفیت تصمیم گیریتان را برای انتخاب محتوای مطالعه به طور محسوسی تغییر دهید و از مطالعه اطلاعات ریز و غیر کاربردی بر حذر باشید و آن را معطوف به اسناد کنید تا رسانه. ( همانند کتاب)
5- در بر هم زدن تمرکزتان جدی برخورد کنید و به را حتی تحت تاثیر واقع نشوید اگر در حال مطالعه روی کتاب دلخواه خود هستید با هر نوتیفیکشنی ، مطالعه را رها نکنید و به سمت گوشی نروید.
6- در برنامه های گوشی خود الویت بندی را انجام دهید و بر حسب ضرورت فقط نو تیفیکشین یکی از آنها را باز بگذارید.

در کل به قول متخصصین این رشته، اگر ذهن شما دزدیده شود به سختی می توانید به همان نقطه اولیه آن را بازگردانید و این را یاد آور می شویم که ذهن انسان ذاتا بازیگوش است و بیشتر تمایلش به بازی کردن و شیطنت است تا دقت در مطالب و مضامینی مفید و کاربردی .

در آخر سعی کنید از تمرکز خود لذت ببرید زیرا که در هر جایی از این دنیا که باشید ذهن شما است که شما را خوشحال و ارام نگه میدارد اگر جلوی اطلاعات غیر مفید را نگیرید و داده های غیر واقعی و هجو به آن وارد کنید حجم زیادی از این اطلاعات بی ربط و رنگ و وارنگ ذهن را خسته و از وظیفه اصلی اش دور نگه می دارد. اینگونه است که کلافگی و بی حوصلگی شکل می گیرد. زیرا فضای خالی مناسبی در ذهن بابت حرکت صحیح و استانداردی وجود ندارد و ما مستاصل و حیران در امور مهم خود می مانیم و در اخر به فردی ضد اجتماعی و بد خلق تبدیل می شویم.

وابستگی به تلفن همراه و عدم تمرکز در زندگی امروز

اگر توجه مان را آگاهانه روی مباحثی که می خوانیم دقیق کنیم، ذهنی آرام بدور از هیاهو و تشویش را برای خود بوجود می آوریم که در نهایت به سطح بهتری از کیفیت زندگی می رسیم.پس اگاهانه تمرکز کنید و به ذهن خود فرسایش راه ندهید و این عضو قدرتمند را با وارد کردن اطلاعات ناچیز و بی انتها خسته نکنید.

گاهی اوقات خانه تکانی ذهنی به شدت لازم است و توصیه می شود.چرا که فضا را برای ثبت اطلاعات و خاطرات زیبا باید باز کرد در غیر اینصورت انباشتگی داده های بی فایده، کسالت به بار می آورد.تمام هدف از زندگی و زنده بودن در این است که آرامش را چاشنی زندگی گردانیم تا هوای مطبوع تری را استشمام کنیم و زمان زیباتری را جاودان گردانیم. ذهن و تمرکز ذهنی خود را جدی بگیرید و با هر مطلب و محتوای غیر کاربردی آن را فرسوده نگردانیم ، هوشمندانه مطالعه کنیم و هدفمند مطلب بخوانیم، تا هر چند برای دقایقی کوتاه جهان را زیباتر از آنچه هست درک کنیم .

مهرنوش خالدی کارشناس امورخانواده

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد