تیرداد نیوز

کد خبر: ۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - 19:30 - 23 June 2019

کتابخانه ملی عقدنامه های قدیمی را خریداری می کند

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عقدنامه‌های قدیمی را به‌ عنوان اسناد آرشیوی غیردولتی از خانواده‌ها خریداری می‌کند.

کتابخانه ملی عقدنامه های قدیمی را خریداری می کند

تیرداد نیوز - مجموعه‌ای از اسناد آرشیوی شامل عقدنامه، عکس و پاکت‌نامه در جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد آرشیوی غیردولتی که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد به منظور خرید از مالکان آنها مورد ارزیابی و قیمت‎گذاری قرار گرفتند.
یکصد و بیستمین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد آرشیوی غیر دولتی با حضورعلی زرافشان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران، دادستان کل دیوان محاسبات کشور و اعضای کارگروه خرید در ساختمان آرشیو این سازمان برگزار شد.
در این جلسه ۱۳ مجموعه اسناد شامل عقدنامه، بریده روزنامه، کتابچه، دفترچه، عکس، کارت و پاکت نامه کارشناسی و قیمت گذاری شد.
این مجموعه‌ها مربوط به دوره زمانی (۱۲۱۲-۱۳۸۰ قمری)، (۱۳۰۰-۱۳۵۷ شمسی) و (۱۹۱۴-۱۹۹۷ میلادی)می شوند که مورد ارزیابی مسئولان و کارشناسان قرار گرفتند.
زرافشان دراین باره گفت: آرشیوها به دلیل نقش مهمی که در تعیین هویت جامعه و ارتباط افراد با تاریخ و فرهنگ اقلیم بومی دارند، می‌توانند تأثیرگذاری بسزایی در تحقق مردم‌سالاری و دموکراسی داشته باشند که دسترسی به اسناد ملی یکی از ارکان نیل به این هدف است.
وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین سند موجود مربوط به ۷۱۴ سال پیش و یک سند حکومتی برای اخذ مالیات است، افزود: بر حسب قانون تنها اسنادی را می‌توان به سازمان اسناد تحویل داد که راکد باشند؛ به عبارت دیگر، اسناد جاری دستگاه‌ها و یا اشخاص را نمی‌توان در آرشیو نگه‌داری کرد. سند راکد، سندی است که قابل انتقال نباشد و یا از آخرین برگ آن حداقل ۴۰ سال گذشته باشد.
معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران با تاکید بر ضرورت شناخت اهمیت سندهای تاریخی توسط مردم گفت: سازمان اسناد سندهای تاریخی مردم را خریداری می‌کند.
زرافشان با اشاره به اسناد تاریخی اهدایی و خریداری شده از مردم ادامه داد: علاقمندان می توانند اسنادشان را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی بفروشند.
وی خاطر نشان کرد: در این راستا دارندگان اسناد تاریخی می توانند اسنادشان را برای ارزیابی در اختیار ما بگذارند و در صورت داشتن ارزشمندی برای ما از سوی کارشناسان خبره قیمت گذاری شده و خریداری می شود.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد