تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - 14:05 - 19 November 2020
نویسنده فغان نیزارها

موافق حماسه سازی و بازی با کلمات نبودم

مجید کریمیان جانباز جنگ، خبرنگار و عکاس پیشکسوت ایرنا و نویسنده کتاب «فغان نیزارها» برگزیده بخش مستند هجدهمین جشنواره ملی بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: هدفم در این کتاب انعکاس واقعیت بدون اغراق بود به همین دلیل با حماسه سازی و بازی با کلمات و احساسات مخاطب موافق نبودم.

موافق حماسه سازی و بازی با کلمات نبودم

به گزارش تیرداد نیوز؛ فغان نیزارها نوشته مجید کریمیان روایت مستند و مصور از عملیات بدر در بخش مستند هجدهمین جشنواره ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفت.

این کتاب مجموعه یادداشت‌های روزانه عکاس پیشکسوت ایرناست که در ۲۵۱ صفحه و به همراه ۸۰ قطعه از عکس های او روایت مستند و مصوری از روزهای ۱۸ تا ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۶۳ را ارائه می‌کند.

 او در این کتاب، خاطرات خود را از زمان عزیمت به جبهه، حضور در پادگان دو کوهه، منطقه عملیاتی بدر، اعزام به خط مقدم با قایق‌های تندرو، حضور در کنار رود دجله به همراه رزمندگان، مواضع و سنگرهای فتح شده، عکاسی از اسرای عراقی و نقل و انتقال مجروحین و شهدا به رشته تحریر در آورده است. 

تمامی عکس های چاپ شده در این کتاب برای اولین بار منتشر شده و توسط کریمیان که در دوران دفاع مقدس به عنوان عکاس در عملیات ها حضور می یافت گرفته شده اند و در آرشیو و در تملک اداره عکاسی خبرگزاری جمهوری اسلامی است.

موافق حماسه سازی و بازی با کلمات نبودم

در انتهای کتاب نیز زندگی نامه دو شهید جاویدالاثر عبدالمناف معراجی نیا و حسین آذرنیا به‌همراه اهداف و نتایج عملیات بدر برای آشنایی بیشتر خوانندگان آورده شده است.

در بخشی از کتاب فغان نیزارها با عنوان «دویدن‌های بی‌وقفه برای رسیدن به دجله» می خوانیم :
نیم‌خیز و تک ‌تک از خاکریز اطراف قرارگاه عراقی‌ها بالا رفتیم و از آن طرف خیلی سریع پایین آمدیم و به سرعت به طرف خط مقدم دویدیم. بیش از ۲۰۰ متر با خط مقدم فاصله داشتیم.

هر لحظه بر تعداد گلوله‌های کلاشینکف و اسلحه‌های سبک دیگر که از بالای سرمان عبور می‌کردند افزوده می‌شد و ما مجبور بودیم نیم‌خیز و تندتر بدویم.

هر چهار نظرمان بی‌وقفه می‌دویدیم. مسیر حرکتمان تا حدودی صاف و تقریبا بدون پستی و بلندی بود. هیچ خاکریزی و یا سنگری در مسیرمان نبود که در صورت اصابت گلوله توپ، برای در امان بودن بتوانیم به آن پناه ببریم.

برای آن که از اصابت احتمالی ترکش‌های سرگردان و گلوله‌های کلاشینکف در امان باشیم چاره را در آن دیدیم که بی‌وقفه بدویم. دویدن با دو دوربین به گردن و ساکِ وسایل بر دوش سخت و خسته‌کننده بود؛ اما باید بدون توقف می‌دویدیم تا خودمان را زنده و سالم به خاکریز خط مقدم می‌رساندیم.

چند گلوله توپ با کمی فاصله پشت سرمان اصابت کرد و منفجر شد. مجبور شدیم برای لحظه‌ای روی زمین بنشینیم و بعد از عبور ترکش‌ها دوباره به راهمان ادامه دهیم.

وقتی بلند شدیم با سرعت بیشتر دویدیم تا این که به خاکریز خط مقدم رسیدیم. هر چهار نفرمان پایین خاکریزی روز زمین نشستیم تا نفسی تازه کنیم.

مطالب کتاب همه واقعی و دور از حماسی سازی است

نویسنده فغان نیزارها روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی اظهارداشت: این کتاب ادای دینی است به دو رزمنده جاوید الاثر عبدالمناف معراجی نیا (عکاس) و حسین آذرنیا (گزارشگر) که حدود ۵ روز در اواخر عملیات بدر در آستانه عید ۶۴ را با هم در جبهه گذراندیم و این دو عزیز در جزیره مجنون در خاک عراق مفقودالاثر شدند.

کریمیان افزود: یکی از ویژگی های کتاب این است که نمی خواستم به صورت حماسی نوشته شود بلکه هدفم این بود از دید یک خبرنگار در منطقه مطالب منعکس شود بنابراین با حماسی سازی و بازی با کلمات موافق نبودم و دلم نمی خواست در نوشته هایم اغراق و با احساس مخاطب بازی شود.

وی تاکید کرد: تمامی مطالب کتاب دیده ها، شنیده ها و ثبت شده ها با دوربین عکاسی و مستند است و بدون یک کلمه غیرواقعی ارائه شده است.

وی مصوربودن را نیز از دیگر ویژگی های فغان نیزارها برشمرد و گفت: با توضیح مطالب توسط عکس های واقعی سعی شده خواننده به عمق مطلب برسد.

مجید کریمیان ۳۱ سال در ایرنا به کار عکاسی و خبرنگاری در رده های مختلف مشغول بوده است او در هشت سال دفاع مقدس در ۱۳ عملیات به عنوان عکاس و خبرنگار حضور یافت.

وی از سال ۱۳۶۲ کار عکاسی خبری را در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی شروع و از اواخر همان سال با شروع عملیات خیبر کار عکاسی جنگ را آغاز کرد.

کریمیان تا مرحله پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در بیش از ۱۳ عملیات بزرگ و کوچک از جمله خیبر، بدر، والفجر ۸ و ۱۰، کربلای ۴ ، ۵ و ۱۰، بیت المقدس ۲ ، ۵ و ۷، نصر ۸، عملیات بدر ۵ و عملیات مرصاد به عنوان عکاس خبری حضور داشته است.
او در سیزدهم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ در عملیات باز پس گیری شهر بستان، دراثر اصابت گلوله توپ به تانکی که در آن حضور داشت، از ناحیه هر دو پا و گوش به سختی مجروح شد و تا مدتی نیز شنوایی خود را از دست داد و به همین دلیل بیش از ۶ ماه بستری بود.

وی سال ۹۳ از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بازنشسته شده است.

کتاب فغان نیزارها توسط نشر شاهد وابسته به معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شده است.

عملیات بدر با رمز یا فاطمه الزهرا (س) در محور هور الهویزه در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۶۳ با فرماندهی سپاه پاسداران انجام شد. ارتش عراق در این نبرد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد. فرماندهی لشگر ۳۱ عاشورا در عملیات بدر برعهده مهدی باکری بود که حین عملیات به شهادت رسید.

آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس دوشنبه ۲۶ آبان با حضور غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بهمن کارگر رییس حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و مقامات کشوری و لشکری و معرفی برترین‌ها در باغ موزه دفاع مقدس و همزمان در سایر شهرهای کشور به صورت مجازی برگزار شد.

این جشنواره از سال ۷۳ آغاز شده است و هجدهمین دوره آن مربوط به کتاب‌های سال‌های ۹۵ و ۹۶ است که ۲ هزار ۹۶۱ عنوان کتاب به جشنواره راه یافت و از این تعداد ۸۰ عنوان به مرحله نهایی رسید.

در نهایت ۱۸ گروه داوری، ۲۵ اثر و ۱۲ کار گروه از حوزه نشر را به عنوان برترین‌های جشنواره انتخاب کردند.

خاطره، مستند، پژوهش نظامی و سیاسی، داستان بزرگسالان، زندگینامه داستانی، شعر و نثرادبی، پژوهش‌های فرهنگی، تاریخ شفاهی، آثار مرجع، مدافعان حرم، حوزه‌های داخلی، مدیریت هنری، شعر، ترجمه، ادبیات کودکان و نوجوانان، مقاومت اسلامی، هنرهای تجسمی، توطئه‌های داخلی و هنرهای نمایشی موضوع کتاب‌ها در این دوره از جشنواره بودند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور