تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 20:32 - 29 October 2020

آغاز متفاوت ترین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران قرار است طی ده شب، نشست‌های تخصصی در بستر نت برگزار کند.

تیردادنیوز - سی و هفتمین جشنواره «فیلم کوتاه تهران»، روز گذشته در حالی کار خود را آغاز کرد که قرار است طی ده شب نشست هایی تخصصیبا حضور مدرسان ایرانی و بین‌المللی در بستر نت برگزار کند.

این متفاوت‌ترین آغاز به کار جشنواره فیلم کوتاه تهران در طی سال‌های برگزاری آن بوده است؛ شرایطی که کرونا به اجبار به جهان تحمیل کرد، به مشاغل آسیب زد و ساز و کار امور را دستخوش تحول کرد، این نه فقط یک شرایط ویژه که گلوگاهی مهم برای عبور از یکی از سخت‌ترین بازه‌های تاریخی است، حالا جهان برای مبارزه با این ویروس تمام قد بسیج شده، اما هرچه بیشتر تقلا می‌کند، کمتر نتیجه می‌گیرد، هیچ شغلی از آن در امان نیست و هیچ انسانی خود را از تیغ برنده‌اش مصون نمی‌بیند.

اقتصاد شکننده سینما بیش و پیش از هرچیزی نیاز به مراقبت دارد، اما گویا کرونا حالا پایه‌های آن را هم به لرزه درآورده، حالا زنگ هشدار به صدا درآمده و جان این هنر_ صنعت نیازمند تیمار است.

جشنواره‌های سینمایی نه یک التیام که بیشتر حکم بازوی محرکه را برای فیلمسازان دارند، انگیزه‌های‌شان را افزایش می‌دهند و در این بزنگاه تاریخی بیشتر مجرایی برای تنفس این هنر به شمار می‌آیند.

در ابتدای این متن اشاره شده که این متفاوت‌ترین آغاز جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده است، دیگر نه از افتتاحیه‌های سال‌های گذشته خبری هست نه آن دور هم جمع شدن‌های فیلمسازان و دوستداران سینما برای تماشای آثار و صحبت درباره چند و، چون فیلم‌ها.

شب گذشته ۷ آبان ماه زنگ آغاز سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی به صدا درآمد که برای گریز از این بیماری، دست اندرکارانش به بستر‌های مجازی روی آورده‌اند؛ اقدامی که البته در این روز‌های سخت و در میدان یکه‌تازی کرونا، معقول به نظر می‌رسد.

هرچند پیش از این وعده داده شده بود که این جشنواره از هفتم تا سیزدهم آبان ماه برگزار می‌شود، اما با قوت‌گیری کرونا، نمایش‌های عمومی آن به تعویق افتاد تا در تاریخی دیگر و در روز‌های کم‌رمق‌تر شدن کرونا برگزار شود به همین ترتیب باعث شد جشنواره کار خود را با برپایی نشست‌ها در فضا‌های مجازی آغاز کند.

پیش از آن حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی با حضور در ستاد برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران از فیلم کوتاه گفت، باید زمانه اکنون را زمانه فیلم کوتاه دانست.

در بخشی از پیام او به جشنواره فیلم کوتاه تهران آمده بود: «اکنون زمانه شماست، زمانه فیلم کوتاه. به همه فیلمسازان سینمای کوتاه سلام می‌کنم و برایشان آرزوی موفقیت دارم. امروز، روز آغاز سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است و خوشبختانه امسال با تدبیر ستاد برگزاری جشنواره، همکاران انجمن سینمای جوانان ایران، توجه و تاکید شورای سیاستگذاری این رویداد، اقدامات خوبی صورت گرفته و به جای تعطیلی و انفعال در برابر پدیده حادث شده کرونا، با طراحی‌های مقتضی در چارچوبی که ناگزیر از توجه به زیست کرونایی است، فرصت‌ها و شرایط جدیدی از جمله فاصله بندی بخش‌های مختلف را در جشنواره ایجاد کردند.»

زنگ اولین نشست جشنواره با حضور سعید پوراسماعیلی و اجرای رامتین شهبازی به صدا درآمد؛ رامتین شهبازی قرار است در طول ده شب برگزاری این کارگاه‌های مجازی که خودش هم استاد یکی از آنهاست، اجرای نشست‌ها را هم بر عهده داشته باشد.

شب گذشته پوراسماعیلی نام اساتید ملی و بین‌المللی و موضوع مورد بحث آن‌ها در طی این ده شب را مطرح کرد؛ استادانی که هر کدام موضوعاتی در خور را به سازندگان فیلم کوتاه و دوستداران سینما توضیح می‌دهند؛ از نحوه حضور در فستیوال‌ها تا چگونگی رسیدن به ایده‌ها و فیلم‌های نو.

نکته حائز اهمیت، اما در این دوره از کارگاه‌ها این است که دیگر نیازی به نام‌نویسی و پرداخت هزینه برای شرکت در آن‌ها نیست، حالا همه می‌توانند با حضور در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران به صورت رایگان در ساعت‌های ۲۰ و ۲۲ تا ۱۷ آبان ماه از کلاس‌های اساتید ایرانی و خارجی استفاده کنند، این نشست‌ها قرار است در صفحه انجمن سینمای جوانان ایران در آپارات هم بارگذاری و امکان استفاده هرچه بیشتر از این محتوای آموزشی فراهم شود.

در نشست شب گذشته، پوراسماعیلی بار دیگر تاکید کرد که فیلم‌های ایرانی این رویداد به دلیل ناتوانی پلتفرم‌ها در صیانت از آثار و امکان قاچاق آنها، به صورت اینترنتی اکران نمی‌شوند و تنها راه نمایش‌شان، اکران به صورت فیزیکی است البته سعی می‌شود تمام پروتکل‌های بهداشتی به موازات شرایط موجود رعایت شود.

گفتنی است سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی تا ۱۷ آبان با برگزاری نشست‌های «۳۷-۲۰» ادامه دارد

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور