تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - 13:44 - 22 September 2020

روحانی در ۷ نشست مجمع عمومی سازمان ملل چه گفت

رئیس جمهور قرار است امروز به صورت ویدئو کنفرانسی در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد در مجمع عمومی این سازمان سخنرانی کند.

روحانی در ۷ نشست مجمع عمومی سازمان ملل چه گفت

تیرداد نیوز - مجمع عمومی سازمان ملل متحد هر ساله میزبان روسای جمهور کشور‌های مختلف جهان است که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، این نشست به صورت مجازی برگزار می‌شود و روسای جمهور کشور‌ها به صورت ویدئو کنفرانس سخنرانی خواهند کرد.

روحانی در این سال‌ها که در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا کرده، درباره موضوعات گوناگونی همچون منع استفاده از سلاح‌های هسته ای، برجام، اقتدار منطقه‌ای ایران و ... سخنرانی کرده است که در اینجا به بازخوانی برخی از مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای، نقض منشور ملل متحد و جنایت علیه بشریت

سال ۱۳۹۲؛ حسن روحانی در سال اول ریاست خود در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد که خلع سلاح هسته‌ای کماکان بالاترین اولویت دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد است.

رئیس جمهور برای پیشبرد دستور کار خلع سلاح هسته‌ای، جنبش، نقشه راه سه پیشنهاد را ارائه کرد:

اول، آغاز هر چه سریعتر مذاکرات در کنفرانس خلع سلاح در خصوص کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌ای به منظور منع در اختیار داشتن و مالکیت، توسعه، تولید، به دست آوردن، آزمایش، انباشت، انتقال، استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و فراهم ساختن زمینه امحای کامل آنها.

دوم، تعیین روز ۲۶ سپتامبر هر سال به عنوان روز بین المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای. در این راستا من از همه کشور‌ها و جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و رسانه‌های جمعی می‌خواهم دست به دست هم دهند تا این آرمان والا تحقق یابد.

سوم، برگزاری یک کنفرانس بین المللی در سطح مقامات عالی رتبه در ۵ سال آینده، به منظور ارزیابی پیشرفت‌های حاصله در خصوص خلع سلاح هسته‌ای. در رابطه با این نقشه راه، جنبش عدم تعهد قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد. اطمینان دارم که این قطعنامه از حمایت همه شما برخوردار خواهد شد.

ما بر مبنای اراده ملت خود، مذاکره جدی و صادقانه را در دستور کار قرار داده‌ایم

رئیس جمهور کشورمان سال بعد با شرکت در نشست عمومی سازمان ملل درباره اعتمادسازی در روند رسیدگی به توافق هسته‌ای بیان کرد که ما در یک سال گذشته، به شفاف‌ترین گفتگو‌ها، برای اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای ایران دست زده‌ایم؛ و نه در اثر تهدید و تحریم که بر مبنای اراده ملت خود، مذاکره جدی و صادقانه را در دستور کار قرار داده‌ایم، زیرا براین باوریم که موضوع هسته‌ای، یک راه حل، بیشتر ندارد و آن فقط مذاکره است.

او با بیان اینکه سیاست اصولی کشور من، تلاش برای تعامل سازنده با همسایگان بر اساس احترام متقابل و با تأکید بر منافع مشترک است تاکید کرد که طرح مسئله سلطه ایران بر کشور‌های مسلمان منطقه، افسانه‌ای بیش نیست که در قالب پروژه ایران‌هراسی در سال‌های اخیر برآن دمیده میشود. آن‌ها که در این شیپور می‌دمند، نیاز به جعل دشمنی موهوم دارند تا تنش را تداوم دهند و با تشدید تضادّ و تفرقه، منابع توسعه ملت‌ها را به انحراف کشند.

شهدای منا؛ قربانی بی کفایتی مجریان

دوم مهر سال ۱۳۹۴، حادثه تلخی برای حجاج ایرانی در عربستان رخ داد که این رخداد منجر به شهادت بیش از ۲ هزار زائر شد. روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در همان سال درباره حادثه منا در بین سران کشور‌های جهان بیان کرد که امروز در غم از دست دادن هزاران زائر مسلمان و صد‌ها نفر از هموطنان خود به سوگ نشسته است. سالمندان، جوانان، زنان و مردانی که برای انجام مناسک مذهبی در گردهمایی عظیم معنوی و جهانی حج شرکت کرده بودند؛ ولی متاسفانه قربانی بی کفایتی و سوء مدیریت مجریان شده و حتی به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان، از شناسایی مفقودین و بازگرداندن سریع پیکر قربانیان به خانواده‌های عزادارشان دریغ شده است.

بدعهدی در برجام مساوی با بی اعتبار شدن بیشتر آمریکا

سال ۱۳۹۵؛ روحانی در نشست سالانه سازمان ملل متحد با اعتقد بر اینکه ایالات متّحده، به خوبی می‌داند که برجام، اکنون یک سند پذیرفته شده چندجانبه است بیان کرد که اهمال نسبت به اجرای آن از سوی امریکا، تخلفی بین المللی تلقّی خواهد شد و اعتراض جامعه جهانی را برخواهد انگیخت.

او تاکید کرد که هر گونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی اعتباری بیشتر ایالات متحده در سطح جهان می‌انجامد. تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی اش در ماه‌های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود.

تحریم‌های اقتصادی بانی راسخ‌تر شدن عزم ملی

سال ۱۳۹۶؛ سال دوم کاری حسن روحانی آغاز شد؛ او در نشست عمومی سازمان ملل خطاب به دشمنان ایران بیان کرد که تحریم‌های اقتصادی نه تنها مایه توقف ایران نشد، بلکه عزم ملی را بر تقویت تولید ملی راسخ‌تر کرد.

روحانی معتقد بود که توسعه و امنیت، دست در دست هم ارتقاء می‌یابد و منافع مشترک، می‌تواند ضامن امنیت منطقه‌ای و جهانی شود.

رویکرد ایران در حوزه سیاست خارجی، مبتنی بر چندجانبه گرائی به اصول حقوق بین‌الملل

نشست عمومی سازمان ملل سال ۱۳۹۷ برگزار شد؛ رئیس جمهور کشورمان با بیان دولت آمریکا، دست‌کم در صورت هیئت حاکمه کنونی خود، عزم آن دارد که تمامی نهاد‌های بین‌المللی را بی‌خاصیت سازد، تاکید کرد که این دولت درحالی‌که برخلاف قواعد و حقوق بین‌الملل، از یک توافق چندجانبه مصّوب شورای امنیت خارج شده، جمهوری اسلامی ایران را به گفت‌و‌گوی دوجانبه می‌خواند.

روحانی در این نشست دولت آمریکا را دولتی ناآگاه نسبت به خود دانست و بیان کرد که واشنگتن عهد و پیمان سلف خود را نقض می‌کند و اصل حقوقی مسئولیت دائمی دولت‌ها را نمی‌شناسد. او از ایران می‌خواهد با او گفتگو کند!

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه رویکرد ایران در حوزه سیاست خارجی همواره مبتنی بر چندجانبه گرائی و پایبندی به اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل بوده است بیان کرد که احترام ما به معاهده عدم اشاعه، و مذاکرات سخت و طولانی ما با گروه ۱+۵ که منجر به توافق برجام شد، نمونه بارزی از این رویکرد است.

او در نشست عمومی سازمان ملل سال ۹۷ با بیان اینکه اصلی‌ترین بحران خاورمیانه، بی‌تردید مسئله فلسطین است تاکید کرد که گذشت زمان نباید و نمی‌تواند موجب توجیه اشغالگری باشد. جنایات بی‌شمار رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها بدون کمک‌های مادی و تسلیحاتی و سیاسی ایالات متحده، امکان‌پذیر نبوده است.

روحانی همچنین تاکید کرد که ایران نگاهی صلح‌طلبانه به مسائل سیاسی و بین‌المللی داشته و بنای جنگ با هیچ کشوری را نداشته و ندارد.

آمریکا وکیلِ هیچ ملتی و کفیلِ هیچ دولتی نیست

سال ۱۳۹۸ رئیس جمهور با شرکت درنشست عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد که آمریکا وکیلِ هیچ ملتی و کفیلِ هیچ دولتی نیست. هیچ دولتی به دولتِ دیگر، وکالت نمی‌دهد و کفالت خویش را به دیگری نمی‌سپارد.

او با اعتقاد بر اینکه امنیتِ عربستان با پایان دادنِ تجاوز به یمن، حاصل می‌شود، نه با دعوت از بیگانگان در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که ما حاضریم برای صلح از همه توان ملی و اعتبار منطقه‌ای و اقتدار بین‌المللی خویش، مایه بگذاریم. راه حل صلح در جزیره‌العرب، امنیت در خلیج فارس و ثبات در خاورمیانه، را باید در درون خاورمیانه جستجو کرد و نه در بیرون آن. مسائل منطقه، بزرگ‌تر و مهم‌تر از آن است که آمریکا از عهده آن برآید. دولتی که نتوانسته مسئله افغانستان و عراق و سوریه را حل کند و بانی افراطی‌گری، طالبانی‌گری و داعشی‌گری بوده‌است؛ هرگز قادر به حل معضلات پیچیده‌تر نخواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود بیان کرد که ما با همین دولت فعلی آمریکا بر سر میز ۱+۵ در گفت‌وگو بودیم؛ اما آن‌ها بر عهدِ سلفِ خویش، خط بطلان کشیدند. پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه است. دولت و ملت ایران، یک سال و نیم زیر شدیدترین تحریم‌ها، استقامت‌کرده‌است و هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم ایران به تسلیم وادارد مذاکره نخواهد کرد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است