تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - 11:00 - 18 August 2019

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم یکی از دیدنی های قشم است که گردشگران بیشماری را به جزیره قشم می کشاند و به دره ستارگان قشم دره ستاره ها نیز می گویند.

بهترین زمان برای رفتن به دره ستارگان

دره ستارگان قشم یکی از دیدنی های قشم است که گردشگران بیشماری را به جزیره قشم می کشاند و به دره ستارگان قشم دره ستاره ها نیز می گویند.از جمله مراکز سفر و گردشگری جزیره قشم دره ستارگان است و دره ستارگان یا همان دره ارواح با پیشینه ای تاریخی حدود دو میلیون سال در نتیجه فرسایش خاک، فرسایش سنگ و شن و ماسه ناشی از باد، باران ایجاد شده است. 

دره ستارگان قشم کجاست

عکس دره ستارگان قشم

در میان مردم محلی و بومی ساکن جزیره این دره با نام هایی چون " ستاره افتاده " یا " ستاره کفته " نیز مشهور است.مردم محلی قدمت این دره را دلیل اصلی نام گزاری آن به عنوان دره ستاره ها می دانند.حتی در میان مردم محلی قشم این افسانه سینه به سینه نقل می شود که این مکان بی نظیر و سحر انگیز بر اثر سقوط یک شهاب سنگ و ایجاد حفره ای بزرگ بوجود آمده است.

زیبایی دره ستارگان قشم در شب

دره ستارگان در شب از زیبایی های و مناظر خاص بسیاری برخوردار است و بافت دره ستارگان را فسیل ماهی و شکل های عجیبی از شن و ماسه که از 2 قرن پیش در آنجا به چشم می خورد ایجاد کرده است که در شب زیبایی جذابی را به این مکان داده است.از جمله ویژگی های جالب این دره در سب ایجاد صدا های مخوفی است که بر اثر وزش بادهای تند و گردش هوا در میان و اطراف ستون ها و حفره های صخره ها ایجاد می شود.

شب های مهتابی دره ستارگان مملو از سکوت و آرامش است و در شب گویی آسمان در نزدیکی زمین احساس می شود.این سکوت و آرامش خود بر زیبایی های دره می افزاید.مسیرهای باریک در حاشیه ستون های دره ستارگان با نظم ویژه خود قلب هر بازدیدکننده را به تپش باز می دارد و این حجم از زیبایی نظر هر بیننده را به خود جلب می کند.

دره ستارگان قشم کجاست

افسانه دره ستارگان چیست

جلوه ها و دیدنی های دره ستارگان قشم نه تنها چشم هر بیننده را مجذوب خود می کند بلکه تداعی دهنده مکان های بی بدیل است که فقط در افسانه ها می توان آن را یافت.درباره این مکان مردم محلی افسانه ها بسیار را سینه به سینه نقل می کنند، ستون‌ های تراشیده به همراه تندیس‌ های حیرت انگیز و زیبا با اشکال عجیب مکانی افسانه‌ ای را برای بازی در خیال بوجود آورده است.

دره ستارگان یک شاهکار طبیعی نادر در جزیره زیبای قشم است.

افسانه دره ستارگان قشم یا دره ارواح قشم به نقل قولی از ساکنان بومی منطقه گفته می شود که نقل می کنند در گذشته بر اثر سقوط و برخورد ستاره‌ ای به این محل اشکال فوق العاده زیبایی آن شکل گرفته و این شکل ها معلق سنگی را در دره بوجود آورده.همچنین در برخی از نقل ها و افسانه های دیگر گفته می شود که با تاریک شدن هوا این دره محل رفت و آمد ارواح و اجنه می شود و صداهایی از خود تولید می کنند که البته این موضوع و صداها به دلیل گردش باد در فضای خارق العاده این مکان با اشکال مختلف سنگ‌ ها به هنگام شبانگاه است که باعث ترس عده‌ ای از بازدیدکنندگان دره پس از تاریکی هوا می شود.

دره ستارگان قشم کجاست

دره ستارگان قشم به انگلیسی

از دره ستارگان قشم در زبان انگلیسی با عنوان  (Stars Valley) یاد می شود که بخشی از تاریخچه آن به زبان انگلیسی در زیر قرار گرفته است :

Stars Valley on Qeshm with a historical background of about two million years have been created as a result of soil, stone and sand erosion caused by the wind, rain and shower. The valley is a rare natural masterpiece on the beautiful island of Qeshm.Once upon a time in Qeshm Island in Iran, a star fell down from the sky and hit the ground right in the heart and shaped a giant, mysterious, and weird valley which we call it Stars Valley or Valley of Stars now. The northern side of Qeshm Island is close to Berke-ye Khalaf Village have shown its strange geological feature. Residents of the area believe that a start fell off the sky and created strange shapes out of soil, stones and sand

The local people believe that when it gets darker, the place is filled with ghosts and goblins moving around. However, nothing has been proven so far. Due to the special shape and different volumes and the erosion phenomenon, when the wind gusts blow around the columns and hollows of the valley, sounds are made and it seems that is why local people believe that the place is turned into a location for the ghosts and goblins when it gets dark

وجود جن در دره ستارگان

بومیان جزیره قشم اعتقاد دارند زمانی که هوا رو به تاریکی می رود در این دره ارواح رفت و آمد دارند که البته صحت این ادعا ثابت نشده است.به همین دلیل در شب از رفتن به دره ستارگان خودداری می کنند. 

دره ستارگان قشم بخاطر پدیده های فسیلی که از فرسایش خاک، شن و ماسهو به دلیل وجود باران ها و رگبار و وزش بادهای تند بوجود آمده تنها ژئوپارک خاورمیانه به شمار می رود و یه دلیل ویژگی ها و مناظر بی نظیر در فهرست آثار سازمان یونسکو به عنوان آثار طبیعی و تاریخی به ثبت رسیده است.

در هر گوشه و کنار دره ستارگان قشم مناظر طبیعی خاصی به چشم می خورد که باعث جذب هر ببیننده ایی می شود.اگر هوا صاف باشد تمام دره پر از ستاره می شود انگار که این ستاره در دست شما قرار دارد که مانند سفر به کویر لوت می باشد که در شب احساس می کنید تمام ستاره ها به قدری نزدیک هستند که می توان آنها را در دست گرفت.در مسیر دره ستاره ها به روستایی به نام برکه خلف که در 5 کیلو متری جزیره واقع شده می رسیم.

دره ستارگان قشم کجاست

دره ستارگان قشم ویکی پدیا

دره ستارگان از جنس ماسه با سیمان آهکی و فسیل می باشد.مخروط های نوک تیز، ستون ها، دیواره های نواری، آرک ها و ستونک ها که جنس همه آنها شن و ماسه است از جمله موارد دیدنی دره ستاره ها به شمار می رود.به دلیل نرم و سست بودن لایه ها انتظار می رود بعد از هر بارش تند تغییراتی در این دره و شکل زمین آن بوجود آید البته این اتفاق یعنی بارش باران های تند خیلی نادر و کم اتفاق می افتد.این مکان در مختصات ″43 ′41 °26 شمالی و ″06′37°55 شرقی با مساحت 3٬373٬063 جریب و 1٬365٬030 هکتار که معادل 13٬650٫30 کیلومتر مربع است واقع می باشد.

وقتی به دره ارواح قشم قدم می گذارید با طبیعتی دست نخوره روبرو می شوید که هر گوشه و کنار آن با اشکال متنوع و عجیب روبرو می شوید.در دره ستارگان یا دره ارواح گاهی راه پهن و وسیع و گاهی تنگ و باریک که در آن سوراخ ها و شکاف هایی عجیب به چشم می خورد و گاهی با گذشتن باد از بین این شکاف ها وسوراخ ها صداهایی عجیب و ترسناک به گوش می خورد و به همین دلیل به آنجا دره ارواح هم گفته می شود.

به غیر از آثار تاریخی و بکر که باعث شده  دره ستارگان قشم جزو عجایب هفتگانه جزیره باشد، یک فیلم ایرانی بنام اژدها در این دره زیبا ولی ترسناک ساخته شده است که جذابیت و معروف شدن این دره را دو چندان کرده است.

دره ستارگان به دلیل اینکه از سنگ های رسوبی و فرسایشی تشکیل شده از لحاظ علمی و زمین شناسی به دوره سنوزونیک بر می گردد که مشابه این نوع زمین فقط در قاره آمریکا وجود دارد.لازم است در بازدید از این مکان دقت لازم را در هنگام  پیاده روی در کنار لبه های پرتگاه با توجه به رسوبی بود سنگ ها داشته باشید.

در ادامه مطلب تصاویری از دره ستارگان را ملاحظه می کنید :

دره ستارگان قشم کجاست

دره ستارگان قشم کجاست

دره ستارگان قشم کجاست

دره ستارگان قشم کجاست

دره ستارگان قشم کجاست

دره ستارگان قشم کجاست

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد