بهبود قلب و ریه آسیب دیده بیماران کرونایی با گذشت زمان

تیرداد نیوز - در این بررسی محققان اتریشی به مطالعه روی تعدادی بیمار مبتلا به کووید-۱۹ پرداختند. از این بیماران درخواست شد مدت شش، ۱۲ و ۲۴ هفته پس از ترخیص از بیمارستان مجدد برای انجام چکاپ پزشکی به بیمارستان مراجعه کنند.  

به گفته محققان معاینات بالینی، تستهای آزمایشگاهی و بررسی میزان اکسیژن و کربن دی اکسید موجود در خون این بیماران و عملکرد ریه آنان در هر بار مراجعه به بیمارستان انجام گرفت.

محققان مشاهده کردند در اولین مراجعه بیش از نیمی از بیماران حداقل به یکی از علائم بیماری کووید-۱۹ که بیشتر احساس تنگی نفس و سرفه بود دچار بودند. همچنین اسکن های انجام شده از ریه بیماران حاکی از تخریب ۸۸ درصدی بافت ریه در آنان بود.

در دومین مراجعه که حدود ۱۲ هفته پس از ترخیص از بیمارستان انجام گرفت علائم بیمار تاحدودی بهبود پیدا کرد و آسیب دیدگی ریه تا ۵۶ درصد کاهش پیدا کرده بود. همچنین علائم بیماری در آنان از جمله تنگی نفس بهبود یافته بود و تنها در ۳۱ بیمار مشاهده شده اما ۱۳ بیمار همچنان سرفه داشتند.

با این حال در این مرحله از مطالعه هنوز زود است که نتیجه ارزیابی ها در هفته ۲۴ به دست آید.

محققان اتریشی اظهار داشتند: خبر بد این است که افراد تا چند هفته پس از ترخیص همچنان از نارسایی ریوی ناشی از بیماری کووید-۱۹ رنج می برند اما این نارسایی با گذشت زمان بهبود پیدا می کند که نشان می دهد ریه ها از مکانیزم خودترمیمی برخوردارند.

 به گفته محققان همچنین نشانه های زیستی آسیب دیدگی قلب، لخته های خون و التهاب در این بیماران به طور چشمگیری بهبود پیدا کرده‌اند.