تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 12:10 - 12 August 2020

روزشمار برگزاری پنجاهمین کنکور سراسری

دردسرهای کرونا در نهایت نتوانست کنکور سراسری را به تعویقی دوباره بکشاند و در نهایت این ماراتن ۵۰ ساله بدون هیچ تغییری در پایان مردادماه برگزار می‌شود.

روزشمار برگزاری پنجاهمین کنکور سراسری

تیرداد نیوز - کرونا موفق نشد قواعد بازی کنکور سراسری ۹۹ را بیشتر از آنچه که این روزها شاهد حواشی آن هستیم، به هم بریزد؛ انتشار خبر تعویق این آزمون هر چند در کمتر از ۴۸ ساعت گذشته نگرانی های شماری از داوطلبان و خانواده های آنان را بیشتر کرد اما در نهایت ستاد ملی کرونا به عنوان مرجع اصلی رسیدگی به این موضوع با این تاخیر سه باره موافقت نکرد.

شب گذشته ستاد ملی کرونا جلسه فوق العاده ای برای تصمیم گیری در خصوص زمان مجدد برگزاری کنکور سراسری و بررسی پیشنهاد مهلت یک ماهه سازمان سنجش برگزار کرد؛ بعد از ساعت ها انتظار، پایان این جلسه به انتشار بیانیه مشترک وزرای علوم، تحقیقات و فناوری همچنین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ختم شد.

این بیانیه تاکید کرده است: پیرو اعلام نیاز به زمان بیشتر جهت برگزاری آزمون سراسری توسط مجریان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها به نیت یافتن فضای مناسب برای برگزاری منطبق با پروتکل های سختگیرانه، مشروط به تایید تغییر تاریخ در ستاد ملی مدیریت کرونا، از آنجا که این تغییر به دلایل متعدد مورد تایید ستاد قرار نگرفت، مقرر شد با همکاری استانداران محترم، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، نظامی و انتظامی، کمبود فضاها و تجهیزات مورد نیاز جهت اعمال و اجرای پروتکل ها مهیا و آزمون سراسری در تاریخ مصوب قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا (در روزهای ۲۹-۳۰ و ۳۱ مرداد و یکم شهریورماه) برگزار شود.

درک نگرانی داوطلبان از سوی رئیس جمهوری

همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت شب گذشته بعد از انتشار خبر برگزاری به موقع کنکور سراسری در حساب کاربری اینستاگرام خود درباره اتفاقات دو شب گذشته این آزمون نوشت: «امسال کنکور هم متاثر از شرایط کرونایی قرار گرفته است. عده‌ای از داوطلبان و خانواده های آنها نگران عقب افتادن کنکور و آثار خستگی و روانی آن هستند و عده‌ای نیز نگران خطرات ناشی از عدم رعایت مسائل بهداشتی می‌باشند. رئیس‌جمهور با درک نگرانی همه این افراد بر بهترین و عملی‌ترین تصمیم با بررسی همه جوانب آموزشی، اجتماعی و شروع سال تحصیلی با محوریت مساله سلامت تاکید داشتند.

امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری موظف شدند با حضور کارشناسان و در نظر گرفتن همه‌ دیدگاه‌های صاحب نظران در جامعه و کارشناسان سایر قوا، تمامی موارد و جوانب را با اولویت سلامت بررسی و تصمیم مناسب را اتخاذ کرده و به رئیس جمهور اعلام نمایند. خوشبختانه این تصمیم اتخاذ و اعلام شد.»

روز شمار کنکور

به نظر می رسد داوطلبانی که دو شب طوفانی و پراسترس را گذراندند به روال برنامه ریزی های گذشته خود بازگشته اند و شمارش معکوس شرکت در آزمون سراسری را آغاز کرده اند. حال باید خود را برای سایر فرایندهای این آزمون آماده کنند. ماراتن کنکور سراسری که امسال وارد پنجاهمین سال خود شد، ۲ فرایند دیگر تا برگزاری کنکور از جمله آغاز خوداظهاری داوطلبان مبتلا به کرونا از امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد و توزیع کارت از یکشنبه ۲۶ مرداد ماه را پیش رو دارد.

دردسرهای فاصله گذاری اجتماعی

ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور پیش از این در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود که فاصله گذاری اجتماعی کنکور سراسری بر اساس فاصله گذاری یک متر و ۶۰ سانتیمتری کنکور کارشناسی ارشد خواهد بود.

این دو شب پرحاشیه و متفاوت هم که بر کنکوری ها و خانواده های آنان گذشت، فقط و فقط به دلیل اعمال فاصله گذاری بیشتر بود. با وجود اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا زمان برگزاری کنکور را تغییر نداد اما هنوز پاسخی از سوی مسوولان در خصوص اعمال فاصله گذاری ۲ متری یا یک متر و ۶۰ سانتیمتری در کنکور اعلام نشده است.

با این حال، سازمان سنجش آموزش کشور شب گذشته نامه ای را برای دانشگاه هایی که حوزه برگزاری آزمون سراسری هستند با این مضمون درباره رعایت فاصله گذاری اجتماعی ۲ متر ارسال کرده است که به متن آن در ادامه اشاره می شود:

نماینده محترم تام الاختیار

با سلام و احترام به استحضار می رساند حسب مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۵/۲۱ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مقرر گردید آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ در تاریخ های مصوب اعلام شده (۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و ۱ شهریور سال ۱۳۹۹) با فاصله صندلی یک متر و ۸۰ برگزار خواهد شد. پرتال حوزه های آزمون سراسری که قبلا با فاصله صندلی ۱.۲۰ متر تکمیل شده بود از ساعت ۲۱:۰۰ امشب (۹ شب روز سه شنبه ۹۹/۵/۲۱) مجدداً فعال می شود و حوزه های برگزاری آزمون فرصت خواهند داشت حداکثر تا روز پنجشنبه مورخ ۹۹/۵/۲۳ چینش جدید و آدرس را در صورت نیاز در آن اصلاح نمایند.
سازمان سنجش آموزش کشور

اطلاعات آماری کنکور سراسری

سرانجام کنکور سراسری که از نیم قرن پیش در تاریخ ایران سالی یک بار برگزار شده است، به روزهای پایانی خود نزدیک می شود؛ این آزمون در ۳۹۲ شهر اصلی و سه هزار حوزه با رقابت یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر در روزهای ۲۹، ۳۰، و ۳۱ مردادماه همچنین اول شهریورماه برگزار می شود.

سازمان سنجش رکورد زد

یادآوری این نکته مهم است که با وجود اتفاقات تلخ و شیرین رقم زده ویروس کرونا برای کنکور، سازمان سنجش آموزش کشور سه آزمون سراسری را در فاصله یک ماه برگزار می کند که این مسأله در تاریخ نظام آموزش عالی کشور و البته از زمان تاسیس سازمان سنجش تاکنون بی سابقه بوده است؛ امری که نشان از توان آموزش عالی برای برگزاری آزمون هایی در شرایط سخت دارد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد